پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
4 روند تجاری نوظهور در سال ۲۰۱۲ که تبادلات مالی را دگرگون میکند
همکاران سیستم- گسترش همگانی فناوریهای همراه باعث شده روندهای تجاری نوظهور در زمینه تبادلات مالی شتاب بیشتری به خود بگیرد و به روندهای غالب سال ۲۰۱۲ تبدیل شود. پیش بینی میشود این روندها تغییرات زیادی را در نظام بانکداری، شیوه خرید و فروش و انجام امور مالی، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، ایجاد کند.
تحلیل گران معتقدند این روندها در نتیجه گسترش استفاده از نرم افزارها و خدمات مالی شخصی شتاب بیشتری به خود خواهند گرفت. چهار مورد از مهمترین این روندها عبارتند از:
۱- فناوریهای همراه جایگزین کیف پول میشوند: در سپتامبر سال جاری شرکت گوگل قابلیت جدیدی را عرضه کرد که به «کیف پول گوگل» (Google Wallet) معروف است. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد از گوشی همراه خود به عنوان یک کارت اعتباری استفاده کنند و در هنگام خرید آن را در مقابل دستگاههای خودپرداز قرار دهند و تراکنش مالی مورد نظر خود را از طریق لینک حساب خود بر روی گوشی انجام دهند. پیش بینی میشود در سال آینده استفاده از این خدمات افزایش یابد و انجام تراکنشهای مالی از این طریق سریعتر، راحتتر و کم هزینهتر صورت گیرد.
۲- مدیریت مالی بدون نیاز به بانک: محبوبیت وب سایتهایی مانند Mint. com که خدمات مدیریت امور مالی رایگان و تحت وب ارئه میدهد، خبر از گسترش این روند در آینده میدهد. علاوه بر این وب سایت ابزارهای دیگری در زمینه مدیریت مالی وجود دارند که کاربران را از مراجعه با بانک بینیاز میکنند. کاربران به کمک این ابزارها میتوانند کنترل صورت حسابهای مختلف، سرمایه گذاریها و دیگر رویدادهای پولی مالی خود را بدون مراجعه به بانک انجام دهند.
۳- بازاریابی هدفمند: ترکیب فناوریهای مکان یابی جغرافیایی با کارت ویزیتهای داری بارکدهای شبکهای، شرکتهای مختلف را قادر میسازد تا مشتریان مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند و محصولات خود را به آنها عرضه کنند. مثلاً هم اکنون برخی از فروشگاهها میتوانند کسانی را که در یک فروشگاه خاص در حال رفت و آمد هستند، شناسایی کنند و برای آنها پیامهای ویژهای بفرستند و با تبلیغ آنچه که مورد نیاز آنها است، بازاریابی خود را به صورت هدفمندتر انجام دهند.
۴- تجارت اجتماعی: منظور از تجارت اجتماعی ترکیب فعالیتهای تجاری با شبکههای اجتماعی یا به عبارت دیگر انجام فعالیتهای تجاری بر روی شبکههای اجتماعی است. مثلاً هم اکنون شرکت Weemba. com یک شبکه اجتماعی طراحی کرده که کاربرانی که به دنبال اخذ وام هستند میتوانند نیاز مالی خود را با ارسال مطلبی به این وب سایت شرح دهند. پستها و پیامهای کاربران بعداً ممکن است توسط موسسات مالی و بانکی بررسی شود و خدمات مالی به آنها ارائه شود.