پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در رویداد نوآورد مطرح شد: حضور کسبوکارهای فینتک در اسلاش ۲۰۲۴ کمرنگ بود
مروری بر محتواهای ارائهشده در اولین رویداد نوآورد که بر انتقال تجربه حضور در رویداد اسلاش ۲۰۲۴ تمرکز کرده بود
اولین دوره رویداد نوآورد با هدف انتقال تجربه حضور در اسلاش ۲۰۲۴ توسط شناسا و با همراهی فناپ، بانک پاسارگاد و دانشگاه خاتم، امروز نهم دیماه ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس دانشگاه خاتم برگزار شد. اسلاش یکی از رویدادهای سرمایهگذاری در اقتصاد دیجیتال اروپا است که در فنلاند برگزار میشود و برخی از فعالان و مدیران فناوریهای مالی کشور در سال جاری با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این رویداد حضور پیدا کرده بودند و امروز در رویداد نوآورد، دیدهها و شنیدههایشان را با دیگران در میان گذاشتند. دیدههای آنها حاکی از این است که این رویداد بهخوبی توانسته تمام افراد و عناصر لازم برای توسعه نوآوری و فناوری را یکجا جمع کند و در مقایسه با اکسپند نورثاستار، کسبوکارهای فینتکی کمتر و سرمایهگذاران و بنیانگذاران بیشتری در آن حضور داشتند. طبق صحبتهای سخنرانان رویداد نوآورد، فناوری هوش مصنوعی و دیپتک از روندهای اصلی اسلاش ۲۰۲۴ بودند.در ادامه گزارش راه پرداخت از اولین رویداد نوآورد را که شامل چهار سخنرانی، دو پنل و چهار اسلاشتاک میشود، میخوانید.
هدفمان انتقال تجربه است و بس
سید فواد دولتآبادی، مدیر امور بینالملل شناسا اولین سخنران افتتاحیه رویداد نوآورد، درباره چرایی برگزاری این رویداد گفت: «صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری امسال از ما حمایت مالی کرد تا به اسلاش ۲۰۲۴ در فنلاند برویم تا در نوآورد تجاربمان را با بقیه به اشتراک بگذاریم. هدف ما انتقال تجربه است و بس.»
اقتصاد نوآوری باید بتواند مسائل جامعه را برطرف کند
شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ نیز در سخنرانی افتتاحیه این رویداد بیان کرد: «تمرکز، نگاه درازمدت، رجوع به عقل جمعی، یادگیری مداوم و داشتن فهمی از تغییرات که مبتنی بر شناخت روندها باشد از مهمترین عناصری هستند که در کنار هم مسیر توسعه را برای هر کشوری هموار میکنند. علاوهبر این، نباید با حذف پیچیدگیهای مسائل و سادهسازی افراطی دست به سادهانگاری زد. اقتصاد نوآوری باید بتواند مسائل جامعه را برطرف کند تا سهمش در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.»
اولویت ما، ایجاد اکوسیستم شرکتی است
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: «اولویت اول ما ایجاد اکوسیستم شرکتی و پرورش رهبران این اکوسیستم است. در مرحله بعد میخواهیم شرکتهای دانشبنیان را بیشتر کنیم و توسعه دهیم. اقتصاد دیجیتال ایران حوزه آبرومندی است. پلتفرمهای خوبی داریم، اما در حال منسوخ شدن است. باید از طریق دانشگاه کارآفرینهای جدید ایجاد کنیم.»
باید مدل ذهنیمان را تغییر دهیم
کامران باقری، مدیرعامل اسمایلینو در سخنرانی خود تحت عنوان «موج هوش مصنوعی» در اولین اسلاشتاک این رویداد گفت: «ما در جنگ چالدران میدانستیم که توپ جنگی وجود دارد، اما تصمیم گرفتیم با شمشیر بجنگیم و شکست خوردیم. امروز پیچ تاریخی وجود دارد که با هوش مصنوعی گره خورده است. هوش مصنوعی قرار است تاریخساز شود، چون فقط فناوری نیست و فناوریساز هم است؛ یک فناوری زندگیساز است. ما در رویداد اسلاش فهمیدیم که باید مدل ذهنیمان را تغییر دهیم و فراتر از امر اقتصادی فکر کنیم و منتظر ابهامزدایی نباشیم. باید یک چشمانداز داشته باشیم.»
مسیر استارتاپهای ایرانی در اکوسیستم جهانی
پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو در پنلی که در این رویداد تحت عنوان «ساختن برای ماندن؛ مسیر استارتاپهای ایرانی در اکوسیستم جهانی» برگزار شد، بیان کرد: «ما درگیر عارضه پیچیدگی هستیم و فکر میکنیم نوآوری یعنی پیچیده کردن. مهمترین پیام اسلاش ۲۰۲۴ برای من نوآوری در عین سادگی بود؛ در فنلاند کیفیت را در عمق تعریف کرده بودند.»
شیما رحیمی، مدیر رشد و توسعه لیان کپیتال نیز در این پنل گفت: «من در اسلاش به این نتیجه رسیدم که هنوز هم میتوان کپی کرد و نحوه این کپی کردن است که مهم است. مسئله ما کپیکاری نیست، ما راهکارهای پیچیده برای حل مسئله احتیاج داریم. آموزش در اسلاش ۲۰۲۴ خیلی پررنگ بود و من دیدم که دانش ما کمتر از غربیها نیست. آنها از این دانش استفاده میکنند و بستر بهتری برای توسعه دارند.»
صادق سبحانی، مدیرعامل تریگآپ نیز در این پنل توضیح داد: «من با این سؤال مشخص به اسلاش ۲۰۲۴ رفتم که زایش و خلق کسبوکارهای نوپا باید چگونه باشد؟ در ایران این زایش کم شده است. میخواستم ببینم در جهان هم همینطور است؟ اسلاش ۲۰۲۴ بیش از چهارصد میز سرمایهگذاری داشت که هر ۱۰ دقیقه یک بار رزرو میشدند و این یعنی VCها و بنیانگذاران زیادی در جهان وجود دارند و استارتاپهای زیادی در حال متولد شدن هستند.»
حمیدرضا پیراوی ونک، مدیر توسعه کسبوکار ایدهورزان سیستم نیز اظهار کرد: «من تفاوتهای فاحشی بین سیستم آموزشی ایران و کشورهای توسعهیافته دیدم. آنها به افراد تفکر نقادانه، مسئلهمحوری و حل مسئله را یاد میدهند و دروس آنها بر اساس نیازهای بازار و تغییرات آن است.»
باید در اکوسیستم VC ایران سرمایهمان را بیست برابر کنیم
حسین نظربلند، مدیرعامل شناسا در سخنرانی خود تحت عنوان «در پستوهای اسلاش» گفت: «من در اسلاش ۲۰۲۴ جمع سرمایهگذاران را دیدم. ما باید در اکوسیستم VC ایران سرمایهمان را بیست برابر کنیم. IPO در جهان حال خوبی ندارد. عدد آن در جهان از صد به هفت رسیده و عدد مطلوب آن پنجاه است. حجم سرمایهگذاری خطرپذیر بههرحال بالا و صعودی است و این بهخاطر فناوری هوش مصنوعی است. ۴۰درصد از سرمایهگذاریها در این فناوری بوده است. در بازی LLMها دیگر بازیگر جدیدی نخواهیم داشت. باید پیدا کنیم کجای بازی هوش مصنوعی میتوانیم بنشینیم.»
حضور کمرنگ فینتک در اسلاش ۲۰۲۴
هومن مسگری، معاون مشارکتها و سرمایهگذاریهای داتین در سخنرانی خود با عنوان «روحیه تغییر در همبنیانگذاری فینتکی» گفت: «فرق ما و غربیها چیست؟ بنیانگذاران آن طرف دسترسی بیشتری به دنیای آزاد دارند. طیف گستردهای از تجربیات موفق را دیدهاند. با همدیگر مشارکت میکنند. میتوانند با غولهای فناوری مثل فیسبوک و گوگل همکاری کنند و خدمات ترکیبی ارائه بدهند. به نیروهای کار خوب و مشتریان بینالمللی دسترسی دارند و شرایط محیطی، اقتصادی و سیاسی پایداری دارند. همه این موارد برای ما وجود ندارد. برای ما در ایران فینتک خیلی مهم است، اما در اسلاش ۲۰۲۴ فینتک کمرنگ بود، چون فینتک بالغ و به زیرساخت تبدیل شده و فینالیستهای اسلاش ۱۰۰ غیرفینتکی بودند: یکی از آنها در حوزه رگولاتوری بود و دو مورد از آنها هم در حوزه سلامت بودند و نکته آخر اینکه فنلاندیها بزرگ و جهانی فکر میکنند.»
همزیستی در اقتصاد دیجیتال؛ تغییر پارادایم سرمایهگذاری در نوآوری
حسین نظربلند، مدیرعامل شناسا در دومین پنل این رویداد که با عنوان «همزیستی در اقتصاد دیجیتال؛ تغییر پارادایم سرمایهگذاری در نوآوری» برگزار شد، بیان کرد: «آموزش در اسلاش ۲۰۲۴ خیلی پررنگ بود. بهجای مدیران فروش، خود بنیانگذارها آمده بودند و این دو مسئله از تفاوتهای اسلاش با رویدادهای دیگری مثل جیتکس است. در اسلاش همه ساده و شفاف صحبت میکنند و صداقت دارند و دولتها متوجه این هستند که کجای فناوری ایستادهاند. غربیها با هم مشارکت و کار میکنند؛ برعکس ما. مگر ما در ایران چقدر منابع داریم که انقدر رقابت میکنیم؟»
حسام مقصودلو، مدیرعامل ایده ونچرز نیز در این پنل گفت: «از بیست روز قبل باید انتخاب کنید کدام پنل و برنامه را بروید و تعداد ارائهها زیاد است. در فنلاند همه چیز برای توسعه فراهم است. بالای ۸۰درصد قراردادهای استارتاپی دنیا هر سال در اسلاش بسته میشود. استارتاپها در فنلاند بین VCها حق انتخاب دارند؛ برعکس ایران. در فنلاند به زنان اهمیت زیادی میدهند و اسلاش رویدادی است که توسط زنانه مدیریت میشود.»
تفاوتهای اکسپند نورثاستار و اسلاش
سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین نیز در این رویداد سخنرانی خود را با عنوان «استارت چه آپی؟ نگاه ناخوشبینانه به فضای استارتاپی» انجام داد و بیان کرد: «اکسپند نورثاستار و اسلاش تفاوتهایی دارند. در اسلاش سرمایهگذارها و بنیانگذارهای بیشتری حضور دارند. در اسلاش فینتکیها و بلاکچینیها کمتر هستند. در دبی هنوز روی مدلهای سنتی ایجاد استارتاپ متمرکز هستند، اما در فنلاند دیپتک مطرح بود. آمریکا و چین در دیپتک پیشرو هستند.»
فناوری زندگی را میفهمد
عرفان طاهرخانی، مدیرعامل لینکپ سپس سخنرانی خود را با عنوان «فناوری زندگی را میفهمد» گفت: «فناوری آمده به ما کمک کند تا یک شناخت بهتری از محیط داشته باشیم و بتوانیم در تغییر آن مداخله کنیم. ما برای بار دوم به اسلاش رفتیم و به دنبال جذب سرمایه بودیم و شانزده جلسه با سرمایهگذارها داشتیم و با راهبردهای آنها آشنا شدیم. بوش، IBM و NXP از جمله شرکتهایی بودند که با آنها جلسه داشتیم. برای اسلاش بعدی باید از الان برنامه داشت و با هدف رفت، چون نمیتوان تمام بخشهایش را دید و تعداد ارائههای آن خیلی زیاد است.»