پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
همایش بیمه و توسعه؛ رویدادی کوتاه برای صنعتی بزرگ
بازیگران صنعت بیمه در سردترین روز هفته جاری به بهانه سیویکمین دوره همایش بیمه و توسعه در سالن همایشهای برج میلاد جمع شدند
سی و یکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه به مناسبت روز بیمه با محوریت رضایتمندی و اعتماد مردم به صنعت بیمه صبح سهشنبه 13 آذرماه در سالن همایشهای بینالمللی برج میلاد با حضور مدیران، صاحبان کسبوکار، مسئولان و دیگر بازیگران اکوسیستم صنعت بیمه برگزار شد.
از نبود عدالت در ارائه خدمات تا دادن زیرمیزی به سبک بیمه تکمیلی
مسعود پزشکیان در سخنرانی افتتاحیه همایش بیمه و توسعه با اشاره به این که در حوزه بهداشت و درمان خیلی چالش داریم، بیان کرد: «اکنون همه بیمه هستند و خدماتی از تأمین اجتماعی میگیرند. یک فرد در منطقه محروم پول خود را دیر دریافت میکند، اما فردی در تهران از بیمارستان میلاد بهترین خدمات را میگیرد.»
او بیمه تکمیلی را نوعی زیرمیزی دانست و گفت: «همان عملی که در بیمارستان دولتی با تعرفه ۱۰ تومان انجام میدهیم، در بیمارستان خصوصی با تعرفه ۱۰۰ تومان انجام میدهیم و ساختار کشور را در ارائه خدمت به هم میریزیم. این امر به معنای بیعدالتی و بیانصافی است.»
رئیسجمهور در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: «بر اساس قانون بیمه بهداشت و درمان، همه باید در یک چارچوب، یک بسته و با یک کیفیت خدمات دریافت کنند؛ نه اینکه فردی در منطقه دورافتاده خدمتی پایینتر دریافت کند. در سیستم بهداشت و درمان، خطر اقشار ضعیف را تهدید میکند. از سهم بیمه پایه برداشته و به تکمیلی میدهیم.»
جلباعتماد مردم به بیمه تنها با پرداخت درست و بهموقع
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی کسری بودجه را ریشه اصلی تورم و چاپ پول در کشور خواند و عنوان کرد: «سال گذشته که نرخ ارز نیمایی سرکوب میشد نرخ تورم ۵۲ درصد بود امسال با کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و ارز بازار آزاد نرخ تورم ۳۲ درصد است و امروز به دلیل همین ناترازیها به سمت صنعت بیمه دست دراز میکنند تا از این صنعت هم پول بردارند.»
او با بیان اینکه ۳۰ سال گذشته که در چنین روزی برگزاری این همایش را پایهگذاری کردم انگار همین دیروز بود و فکر نمیکردم بعد از ۳۰ سال در مقام وزیر اقتصاد در این همایش حضور داشته باشم، بیان کرد: «بیمه فعالترین صنعت مالی کشور است که بدون منت به مردم خدمت میکند و قرار است در دولت چهاردهم باقدرت بیشتری خدمت صادقانه به مردم ارائه دهد.»
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، شرکتهای بیمه تنها با پرداخت درست و بهموقع میتوانند اعتماد و رضایت مردم را جلب کنند و در غیر این صورت اگر پرداخت خسارت بهموقع نباشد؛ یعنی آن شرکت توانگری لازم را ندارد.
همتی ادامه داد: «همچنین موضوع مهم در شرکتهای بیمهای پوشش ریسک و ارائه نرخ فنی است البته بهغیراز موضوع شخص ثالث که البته اجازه هم نمیدهیم که از بحث بیمه شخص ثالث زیانی به صنعت وارد شود، اما سایر بخشها و خدمات در برعهده مدیریت شرکت بیمه است و توانگری شرکتها باید افزایش پیدا کند در غیر این صورت بهتدریج قدرت تحلیل مالی شرکت افت میکند.»
او با اشاره به این که امروز ۲۵۰ هزار نفر در صنعت بیمه مشغول به کار هستند و با پرداخت حجم بالایی از خسارت نقش قابلتوجهی در اقتصاد و جامعه دارند، اظهار کرد: «چارهای جز این نداریم که بیمههای زندگی را در دستور کار قرار دهیم و هر کاری کنیم هم بدون بیمههای زندگی ضریب نفوذ بیمه از ۲ تا ۳ درصد بالاتر نمیرود و در سایر کشورها هم آن چیزی که باعث شده ضریب نفوذ بیمه دو تا سه برابر افزایش پیدا کند، رشد بیمههای زندگی است.»
او خاطرنشان کرد: «بیمههای زندگی پساندازی با گرایش مستمری است که بتواند بازنشستگی تکمیلی را به مردم ارائه دهد چرا که صندوقهای بازنشستگی خدمات خوبی به مردم ارائه نمیدهند و بیمههای زندگی برای تأمین مستمری تکمیلی برای بازنشستگی است و نظارت خوب بیمه مرکزی و شرکتهای بیمهای و سرمایهگذاری در زمینه بیمه زندگی میتوان جایگاه راهبردی صنعت بیمه را احیا کرد.»
70 درصد جامعه تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان نیستند
پرویز خسروشاهی، رئیسکل بیمه مرکزی در همایش بیمه و توسعه گزارشی از وضعیت فعلی صنعت بیمه ارائه داد: «در حال حاضر ۴۱ شرکت بیمهای در صنعت بیمه کشور فعال هستند که ۴۰ شرکت آن غیردولتی و تنها یک شرکت آن دولتی است. همچنین یک هزار و ۴۴۰ شعبه بیمهای فعال در کشور مشغول به ارائه خدمات بیمهای به جامعه هستند.»
به گفته او، بخش بزرگی از خدمات بیمه توسط بخش خصوصی انجام میشود. همچنین ۷۵ الی ۸۰ درصد بیمه صنعت توسط همین بخش از بیمهها پوشش داده میشود. ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور بیمه شخص ثالث دارند، همچنین سال ۱۴۰۲، ۷۶ همت خسارت خودرو پرداخت کردیم؛ ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه تکمیلی درمان در صنعت بیمه داریم.
خسروشاهی تعهدات صنعت بیمه در بخشهای مختلف را حدود ۴۷۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «صنعت بیمه نامرئی است باوجوداینکه نقش مهمی ایفا میکند؛ ولی خیلی قابلمشاهده نیست».
رئیسکل بیمه مرکزی با بیان این که 70 درصد جامعه ایران بیمه تکمیلی درمان ندارند، عنوان کرد: «94 درصد واحدهای مسکونی تحت پوشش بیمه آتشسوزی نیستند ۹۵ درصد واحدهای ساختمانی هم بیمه حوادث طبیعی ندارند. همچنین ۸۲ درصد خودروها بیمه بدنه ندارند؛ ۳۰ درصد وسایل نقلیه که عمدتاً موتورسیکلتها هستند نیز بیمه شخص ثالث ندارند.»
به گفته او، ضریب نفوذ بیمه در کشورها تحتتأثیر درآمد سرانه است. ضریب نفوذ کشورهای پیشرفته ۹.۵ درصد است؛ ولی در ایران ضریب نفوذ ۲ درصد است؛ البته در منطقه خیلی عقب نیستیم.
خسروشاهی پیشبینی کرد در سال ۱۴۰۳ ضریب نفوذ واقعی به ۳.۲ درصد برسد: «میانگین نمره مردم به بیمهها ۱۴.۶ است؛ هدف صنعت بیمه رضایت و اعتماد مردم به این صنعت است برای تحقق این هدف درخواستهای زیادی به من از طرف شرکتهای بیمه داده شد تا خدمت رئیسجمهور بدهم. فکر میکنم مهمترین و نقطه اشتراک این درخواستها این است که نهادهای حکمرانی و تصمیمگیر اصل انصاف و عدالت را برای بیمهها رعایت کنند.»
رئیسکل بیمه مرکزی افزود: «صنعت بیمه یک ریال هم از دولت پول نمیگیرد؛ اما منابع مالی صنعت بیمه به دلایل و توجیهات مختلف از این صنعت خارج میشود. حق بیمه ۱۷.۷ برابر شده ولی نرخ دیه ۳۴.۳ درصد رشد کرده این در حالی است که تورم ۵۴ برابر شده است؛ بنابراین در محاسبات حق بیمه تورم لحاظ نمیشود.»
او با اشاره به مصوبه پرداخت خسارت افت قیمت خودرو گفت: «مصوبه افت قیمت خودرو اواخر دولت قبل تصویب شد و منافع خوبی برای مردم دارد؛ ولی اصلی گذاشته شده که موجب مشکلاتی برای شرکتها خواهد شد؛ در این مصوبه تأکید شده افت قیمت خودرو تحت پوشش باشد؛ ولی هیچوقت نباید برای آن حق بیمه دریافت شود.»
خسروشاهی بودجه موردنیاز برای اجرای این دستورالعمل را ۳۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: «این مبلغ معادل نصف حق بیمه درمان و کل صنعت بیمه است، بیمهها میخواهند این بخش اصلاح شود. میخواهیم ناترازیها را حل کنیم؛ ولی از جای دیگر ناترازیها را افزایش میدهیم هرچند در یکی دو ماه گذشته در هنگام تدوین بودجه تصمیمات منطبق بر انصاف و منطقی توسط دولت گرفته شده است.»
چه شرکتهایی در همایش حضور داشتند؟
در حاشیه این همایش نمایشگاهی برای ارائه دستاوردها و خدمات بیمهای برگزار میشود که فرصتی برای معرفی نوآوریها و فناوریهای اخیر بیمهای است. باوجود این که اغلب شرکتهایی بیمهای همچون بیمه ملت، البرز، دانا، پارسیان، کوثر، آسیا، آسماری، سرمد، پردیس و… در فضای نمایشگاهی سی و یکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه غرفه داشتند؛ اما تعداد محصولات نوآورانه این شرکتها کمتر از حد انتظار بود.
اغلب شرکتهای بیمه همان محصولات و خدمات بیمهای را در پکیجینگ جدید ارائه داده بودند که اگر بادقت بیشتری نگاه میکردیم به همان بیمههای آتشسوزی و باربری میرسیدیم. بهجرئت میتوان گفت در برخی غرفهها اپلیکیشن خدمات بیمهای بهعنوان محصول نوآورانه جا زده میشد.
این کمبودها به لطف محصولات نوآورانه و مبتنی بر فناوریهای روزی برخی از بازیگران بهروزتر صنعت بیمه یا همان اینشورتکها جبران شده بود. اسمارت راید (نوعی گیمیفیکیشن برای تحلیل رفتاری رانندگان)، تماسینو (چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی)، ست ریسک (اولین بیمه تجاری کشاورزی)، دیدار (صدور آنلاین بیمههای عمر و مستمری)، ایزی بیمه (پلتفرم مدیریت و هوشمندسازی دفاتر نمایندگی و کارگزاری بیمه) و طنین (پلتفرم جامع خدمات دیجیتال بیمهای) از جمله محصولات و خدمات نوآورانهای بودند که در فضای نمایشگاهی این همایش قابلرویت بود.
از حضور پررنگ ازکی تا حضور نمادین بیمه مرکزی
یکی از اولین مواردی که مخاطبان با ورود به فضای سالن همایشهای برج میلاد متوجه آن میشدند حضور ازکی در همایش بیمه و توسعه بود. تبلیغات ازکی در جایجای همایش بیمه و توسعه به چشم میخورد از بیلبوردهای بزرگراهی و خیابانی در مسیرهای منتهی به برج میلاد گرفته تا استندها و بنرهایی که در فضای ورود به سالن همایش و فضای نمایشگاهی چیده شدهاند. باوجود این که حضور پررنگ یک شرکت فناور در صنعت سنتی بیمه جای بسی خوشحالی دارد؛ اما باید مراقب افتادن از آن طرف بوم نیز باشیم.
حضور ازکی میتواند نویدبخش این باشد که صنعت بیمه بالاخره و بهآرامی در حال پذیرش شرکتهای فناور، استارتاپها و اینشورتکهاست. بااینحال از دید یک مخاطب عام دیدن تبلیغات بیشمار یک کسبوکار جالب نیست و حتی میتواند اثر سو داشته باشد.
برخلاف ازکی، بیمه مرکزی حضوری نمادین در این همایش داشت. غرفه نهاد مرجع صنعت بیمه به دکوری مینیمال بسنده کرده بود و اسناد تاریخی بیمه و بیمهنامههای قدیمی را به دیوار کوبیده بود. اگر چشممان را روی هزینههای نجومی غرفهسازی ببندیم، باز هم حضور بیمه مرکزی بدین شکل در نمایشگاهی که هدف از برگزاری آن ارائه دستاوردها و خدمات بیمهای است، توجیهی ندارد.
پژوهشکده بیمه نیز مانند هر نهاد دولتی دیگری کمترین تلاش را برای جذب مخاطبان به کار برده بود و شلوغترین قسمت این غرفه صف چهار پنج نفرهای بود که برای گرفتن پوشهای حاوی بروشور پژوهشکده و کتاب چکیده مقالات سیویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه ایجاد شده بود.
همایشی کوتاه برای صنعتی بزرگ
یکی از شاخصترین ویژگیهای همایش بیمه و توسعه حضور قابلتوجه بازدیدکنندگان و مخاطبان بود که سر زدن به بخش نمایشگاهی را به نشستن در سالن همایش ترجیح داده بودند. این همایش طی یک روز از ساعت 8 صبح تا 16 برگزار شد که بخش قابلتوجهی از مختص سخنرانیهای افتتاحیه بود؛ بنابراین فرصت کوتاهی برای بازدید از فضای نمایشگاهی باقی میماند. باتوجهبه تأکید مقامات و مسئولان به اهمیت صنعت بیمه انتظار میرود که زمان و توجه بیشتری به دستاوردهای این صنعت شود.