راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برت کینگ خبر خوشِ بانکداری همراه را نوید می‌دهد

برت کینگ معتقد است که تلفن همراه، قوانین را به شکل جدیدی باز تعریف نموده است. بر اساس نظر وی به عنوان مدیر اجرایی Moven، بانک‌ها می‌بایستی دست از بهره برداری و سوء استفاده از مشتریان برداشته و گام‌های جدیدی در راستای کمک به مردم بردارند. یک بانک مترقی و پیشرفته به جای تمرکز بر ارایه خدماتی نظیر کارت اعتباری می‌بایستی با استفاده از ابزارهای هوشمند (تلفن همراه، تبلت و غیره) و تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data) در کوچک‌ترین کار‌ها به مشتریان خود یاری رساند.

بر اساس نظر برت کینگ، در اواسط دهه آینده وجه نقد به حاشیه رانده شده و در پایان دهه اثری از وجه نقد باقی نخواهد ماند. وی معتقد است که می‌بایستی متفاوت فکر کرد. زمانی که بحث کارت اعتباری مطرح شد به دلیل کاربرد و جایگزینی پول، مردم حداکثر استفاده از آن را داشتند. اما در حال حاضر تلفن همراه هسته مرکزی مردم شده است و نقش آن از بحث مکالمه به سایر ابعاد زندگی تغییر نموده است.

برت کینگ در حوزه خدمات مالی به دلیل بشارت خود در زمینه بانکداری تلفن همراه به خوبی شناخته شده است. وی موسس Moven بود که تنها بانک مبتنی بر تلفن همراه است. همچنین وی کتاب‌های مطرح خود تحت عنوان Bank 2.0 و Bank 3.0 را منتشر نموده است که در این کتاب‌ها بحث‌های استدلالی قوی در زمینه تغییر روند بانکداری با ورود اینترنت و تلفن همراه را مطرح نموده است.

Brett-King-Medium-way2pay-Index-93-10-10

یکی از ایده‌های اصلی وی این است که در آینده مشتریان به منظور انجام خدمات بانکی نیازی به حضور در شعبه نداشته و قادر خواهند بود که تمامی عملیات بانکی خود را توسط ابزارهای هوشمند انجام دهند. ایده تاسیس بانک مبتنی بر تلفن همراه توسط وی، از فناوری بانکداری مطرح شده در کتاب Bank۲. ۰ وی اقتباس شده است.

برت کینگ می‌گوید «آن‌ها از من درخواست نمودند که کدام یک از بانک‌های بزرگ جهانی آماده کشف و اجرای بانکداری صرفا» مبتنی بر تلفن همراه است و من در جواب به آن‌ها گفتم هیچکدام. این پاسخ به من شوک بزرگی وارد نمود و از خودم پرسیدم که مشتریان در سال ۲۰۲۰ چگونه حساب بانکی افتتاح خواهند نمود و خودم پاسخ دادم که کاملا «واضحه، با استفاده از تلفن همراه. اما هیچکس این فکر را نمی‌کرد و هیچکس این کار را انجام نداد.»

آنچه که بانکداری همراه معنی می‌شود ترکیبی از محتوی می‌باشد، شخصی سازی و مدیریت مالی شخصی. برنامه کاربردی تلفن همراه Moven دارای شاخصی برای اندازه گیری و اعلام هشدار در زمینه مخارج و هزینه‌ها می‌باشد، این برنامه کاربردی دارای رنگ‌های سبز، زرد و قرمز بوده که وابسته به میزان مخارج مشتری نسبت به هزینه هدف گذاری شده ماهیانه می‌باشد. همچنین این برنامه هزینه‌های را به گروه بندی‌های از قبیل مصرف غذایی، هزینه تاکسی، حمل و نقل و غیره تقسیم می‌کند.

وی می‌گوید «برنامه کاربردی تلفن همراه به شما کمک خواهد کرد. آیا شما می‌دانید که این ماه حدود ۴۰۰ دلار برای جابجایی با تاکسی هزینه نموده‌اید؟ ممکن است شما بگویید نه، من این را نمی‌دانستم، در حالی که برنامه کاربردی تلفن همراه این را به شما خواهد گفت. همچنین بانکداری همراه برای پاسخ به سئوالاتی از قبیل موارد زیر مفید خواهد بود: آیا این یک خرید خوب یا بد است؟ آیا من استطاعت مالی خرید این کالا را دارم یا نه. لذا بانکداری همراه به عنوان یک مشاور مالی خوب در کنار شما خواهد بود.»

برت کینگ اضافه می‌کند که دولت‌ها و مقامات محلی از ورود تلفن همراه در عرصه بانکداری و پرداخت استقبال خواهند نمود زیرا با جایگزینی تلفن همراه به جای پول نقد، عملا «جلوی گریز از مالیات از طریق پرداخت‌های نقدی گرفته خواهد شد.»

همچنین وی در مورد نگرانی موسسات مالی و مشتریان در زمینه امنیت تلفن همراه اضافه می‌کند که، مکانیسم‌هایی امنیتی مانند استفاده از توکن (رمز یکبار مصرف) و همچنین استفاده از مکانیسم‌هایی مانند تشخیص چهره باعث افزایش ضریب امنیت تلفن همراه شده و عملا» تلفن همراه دزدیده شده برای سارق کاربردی نخواهد داشت.

Brett-King-Medium-way2pay-Index-93-10-10a

در مورد نامگذاری بانک مبتنی بر تلفن همراه وی مطرح می‌کند که ابتدا نام بانک آن‌ها Movenbank بود اما بعدا «به Moven تغییر یافت و دلیل آن هم این بود که بنا بر استعلام دریافت شده از مشتریان آن را با عنوان Moven صدا می‌کردند و دلیل آن هم این بود که مشتریان آن را فقط یک بانک نمی‌دانستند بلکه آن را آرام‌تر از بانک و به اصلاح cool می‌دانستند.

برت کینگ در حال حاضر مشغول نوشتن کتابی تحت عنوان Augmented می‌باشد. این کتاب به تحولات جدید نظیر عینک گوگل و دیگر فناوری‌های جدید می‌پردازد که همانند هزار دستگاه دیگر به اینترنت متصل شده و به صورت بی‌سیم قابلیت ارتباط با سایر دستگاه‌ها را دارد. گوگل به تازگی ۵۴۲ میلیون دلار بر روی فناوری نمایش سه بعدی تصاویر در فضا به جای نمایش بر صفحه نمایش سرمایه گذاری نموده است.

به گفته کینگ، در آینده نزدیک دستگاه‌های تلفن همراه در صورت بالا بودن فشار خون به ما هشدار خواهند داد همچنین بر اساس داده‌های ساخته شده و الگوریتم‌های هوش تجاری در مورد مواردی نظیر تصمیم گیری بیمه کمک خواهند نمود. این یک تغییر فناوری است که دارای پتانسیل تغییر جهان است.

در ‌‌نهایت وی مطرح می‌کند که رشد مشتریان غیر بانکی در آینده سریع‌تر از رشد مشتریان بانکی خواهد بود. در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۷ درصد مردم جهان ابزار هوشمند خواهند داشت. در طی چند سال اخیر ابزارهای هوشمند با قیمت مناسب تری به بازار خواهند آمد. در حال حاضر نرم افزارهای اندروید و آیفن ۴ با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار قابل دسترس هستند و در سال ۲۰۲۰ برای بیشتر افراد بر مبنای استاندارد‌ها قابل دسترس خواهند بود.

{محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی}

منبع: Banking Technology,2014 Written by Elliott Holley

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.