راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری آینده یا سیمای جهان نوظهور

ژانوس، ایزد رومی با دو چهره ناظر بر آینده و مسلط بر گذشته است. سیمای ژانوسی بانکداری امروز گفتمان غالب این کسب‌وکار است. فناوری، نیروی پیشرانهٔ جهان است و سازوکار زندگی با فناوری تنیده شده است به‌نحوی‌که جدایش واژهٔ فناوری از زندگی امروز ناممکن است. نظام‌های پرداخت و بانک‌ها در پس تمامی امور رایج امروز جهان هستند. بیراه نیست اگر بگوییم مسائل امروز جهان تعاریف نوین بانک، بانکداری پول و امنیت پرداخت هستند که میزان توسعه‌یافتگی جوامع را نیز معین می‌سازند.

ایران اما، باوجود آخرین فناوری‌ها در حوزه بانکداری الکترونیک هنوز فاصله‌ای قابل‌ملاحظه با روند (Trend) بانکداری جهانی دارد. درحالی‌که بانک‌های اروپایی به تعاریف نوین مشتری محوری و سیستم یکپارچه بانکی رسیده‌اند، فعالان این حوزه در ایران مسائل بنیادی حل‌نشده‌ای دارند که این روز‌ها نقل محافل خبری است.

به‌راستی این‌‌ همان مثال قدیمی عدم تطابق در نرخ پیشرفت بخش‌های گوناگون یک صنعت نیست؟ چگونه است که ایرانیان به سطحی از فناوری دسترسی دارند که حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی نظیر آن را کم می‌توان دید؛ ولی هنوز بحث‌های بنیادی چون بانکداری مشتری محور و هزینه خدمات بانکی برایشان مستحیل در روندهای رایج نگردیده است.

Peter Buschbeck عضو هیئت‌مدیره HypoVereinsbank عضو گروه Unicredit آینده بانکداری را ارائه بانکداری شخصی فرای زمان و مکان و به‌صورت اختصاصی برای مشتریان خود می‌داند، امری که شاید اکثریت قریب به‌اتفاق بانک‌های ایرانی در تلاش پیاده‌سازی آن و یا مدعی پیاده شدن آن هستند ولی آنچه در عمل محقق می‌شود انبوه پرسش‌های بی‌پاسخی است که در حوزه پیاده‌سازی بانکداری مدرن با آن مواجه شده‌اند. تقریبا جمله فعالان صنعت بانکداری کشور متفق‌القول بر پایبندی به روند پیشرفت فناوری جهانی، اذعان دارند ولی حلقه گمشده در این میان پیاده‌سازی و بومی‌سازی راه رفتهٔ کشورهای پیشروست.

بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی امروزه خود را دیگر رقیب سایر بانک‌ها نمی‌دانند بلکه رقبای خود را از بین شرکت‌های پیشرو فناوری چون شبکه‌های اجتماعی و گوگل می‌بینند و بانکداری آینده بر این استراتژی تدوین می‌نمایند. شخصا معتقدم و این اعتقاد را بر پایه ادراکات حاصل از دریافت نتایج آخرین تحقیقات حوزه بانکداری در اروپا یافته‌ام که برای ماندن در مسیر ابر روندهای جهانی باید نگاهی به آینده و چشمی بر سنت و اخلاق بومی خود داشته باشیم.

آینده بانکداری کشور از آن‌کسانی است که مسیرهای طی شدهٔ کشورهای پیشرو را بی‌واسطه از زبان مجریانش درک کرده‌اند و با نگاهی به سنت در پیاده‌سازی اصول آن اهتمام می‌ورزند. آنچه این روز‌ها حضورش الزامی می‌نماید استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته این صنعت نه‌فقط در فناوری که در کانال‌های استفاده آن است. ترکیب فناوری پیشرفته امروز با بهینه کاوی بهترین نمونه‌ها، راه را برای پیاده‌سازی بانکداری مدرن و مشتری محور مبتنی بر اصول اسلامی هموار می‌سازد.

امیر دانشور؛ مدیرعامل تدبیر دانش افزا

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.