راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأثیر فناوری بر پرداخت الکترونیک

دنیای تجهیزات رایانه‌ای یا‌‌ همان گجت‌ها‌، تحت تأثیر دو گرایش همسو به‌شدت در حال تغییر است. گرایش اول، گرایش نرم و گرایش دوم تجمیع (Integration) است. تحت تأثیر گرایش اول، تجهیزات از وسایل محدود و زمخت به وسایلی قابل تعامل، زیبا و راحت برای استفاده تبدیل‌شده است. به‌عنوان نمونه می‌توان گوشی نوکیا ۱۱۰۰ را که رکورددار تولید گوشی در دنیاست با گوشی آیفون یا گلکسی مقایسه کرد. گرایش دوم، دنیای گجت‌ها را همه‌منظوره و همه‌کاره کرده است و وسایل همراه ما را به یک عنصر کاهش داده است. ساعت، پخش‌کننده موسیقی، ضبط کننده صدا، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، دفترچه تلفن و یادداشت و…. همه و همه در یک تلفن همراه خلاصه ‌شده است.

دنیای پرداخت الکترونیک نیز از این جریان بی‌تأثیر نخواهد بود و پایانه‌های فروش که امروزه یک وسیله بی‌روح و تک کاربردی است، بیش از این تداوم حیات نخواهد داشت. چرا باید روی میز یک مغازه‌دار چندین پایانه فروش بعلاوه یک صندوق فروشگاه و یک رایانه به همراه شبکه داخلی برای کنترل فروش و انبارداری باشد؟ این چندگانگی دستگاه‌ها به همین میزان هزینه‌های بیشتری برای نگهداری و پشتیبانی به شرکت‌های پرداخت تحمیل می‌کند.

پایانه‌های فروش نرم (Soft POS) با ظاهری کاربرپسند و تعاملی، با قابلیت‌های چندمنظوره نظیر پایانه فروش چندین شرکت پرداخت، صندوق فروشگاهی، نمایش موجودی و وضعیت انبار و… همچنین امکان تعامل از طریق چندین کانال ارتباطی، جایگزین آن‌ها خواهد شد. برقراری ارتباط این نسل از پایانه‌های فروش با وسایلی چون تلفن همراه که قابلیت جایگزینی همه کارت‌های بانکی رادار است، بسیار ساده و سهل‌الوصول خواهد بود. محرک انگیزشی جایگزینی تلفن همراه به‌جای کارت، تعدد کنترل نشده کارت‌های در دست مردم (۲۷۰ میلیون کارت در کشور ما) و امنیت بسیار پایین این نوع از کارت‌ها است.

روی دیگر استفاده از تلفن همراه در پرداخت، نیاز به کیف پول و پرداخت‌های آفلاین و خرد است. این‌که برای یک تراکنش کمتر از صد هزار ریال کل شبکه بانکی از سوئیچ و شبکه شرکت پرداخت تا شاپرک و شتاب و سوئیچ بانک صادرکننده درگیر این موضوع شوند عاقلانه نیست. این دو رویکرد باعث کاهش هزینه‌های شرکت‌های پرداخت خواهد شد و رقابت را به فضای جدیدی منتقل خواهد کرد. طبعاً در کنار این موضوع، بر تنوع خدمات این شرکت‌ها نیز افزوده خواهد شد.

این تغییرات می‌تواند چالش دریافت کارمزد مطرح‌شده در کشور ما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در چنین شرایطی شایسته است بانک مرکزی اعمال و دریافت کارمزد را به‌عنوان امری اختیاری به شرکت‌های پرداخت واگذار نماید. در مقابل نیز، شرکت‌های پرداخت با ارائه بسته‌های متنوع خدمات، فضای رقابتی را شکل داده و برای مشتریان جذابیت ایجاد کنند.

مهدی هنرمند ساری؛ مدیر سامانه سوئیچ پرداخت شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (داتین)

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.