پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
راهی جز واگذاری بانکداری خرد به لندتکها و اپلیکیشنهای بانکی نداریم
عضو هیئتمدیره بانک صادرات با اشاره به اینکه مدل سنتی کسبوکار بانکها باید تغییر کند،گفت: «بهجای ایجاد و نگهداری شعب پرهزینه، چارهای جز واگذاری بانکداری خرد به لندتکها و اپلیکیشنهای بانکی نداریم.»
به گزارش روابطعمومی بانک صادرات، یاسر مرادی، عضو هیئتمدیره بانک صادرات در نشست تخصصی «جایگاه فناوریهای نوین در بانکداری آینده» در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی بورس، بانک، بیمه، خصوصیسازی و معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در کیش اینوکس ۲۰۲۴، شرایط بانکداری و حضور جدی فینتکها و لندتکها در صنعت پرداخت کشور را تحلیل کرد.
این نشست با حضور حمیدرضا احمدیان سرپرست امور هوش مصنوعی توسعه دولت هوشمند، مصطفی طهماسبی مدیرعامل «سندباد»، هادی ابراهیمی مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند بانک شهر و علی ایثاری معاون فناوری و هوشمندسازی بیمه ایران برگزار شد.
واگذاری بانکداری خرد به اپلیکیشنهای موبایلی و نئوبانکها
مرادی با تأکید بر اینکه در دنیای امروزی حوزه بانکداری خرد به اپلیکیشنهای موبایلی و نئوبانکها، واگذار شده است، افزود:«فرمهای متعدد کاغذی نیز جای خود را به چند کلیک تأیید شرایط و مقررات در این نرمافزارها دادهاند و با به رسمیت شناختهشدن امضای الکترونیکی، خیلی از امور تسهیل شده است.»
عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران توضیح داد:«نرخ دستوری سود و کیفیت نازل سپردههای کوتاهمدت در بانکها، موجب شده تا بانکداری خرد دیگر برای بانکها صرفه اقتصادی نداشته باشد و باید این وظیفه بهتدریج به طور کامل به فینتکها و لندتکها واگذار شود.»
به گفته او در سالهای آینده باید توان بانکها بر کسبوکارهای نوین بهویژه نگهداری مشتریان شرکتی و اختصاصی، افزایش درآمدهای غیرمشاع و بالابردن سهم حقوق صاحبان سهام و استفاده بیشتر از خدمات بانکی از جمله صدور ضمانتنامهها، اعتبارات اسنادی، صدور اسناد تجاری الکترونیک متمرکز شود.»
تغییر مدل کسبوکار بانکها
مرادی در ادامه سخنان خود اضافه کرد:«واقعیت این است که بانکها نمیتوانند جایگاه و مقررات نهاد ناظر و سیاستگذار پولی را نادیده گرفته و در روند فعالیت خود آن را پشت سر بگذارد؛ اما تجربه روند استفاده از فناوریهای نوین مانند احراز هویت غیرحضوری که زمانی به رسمیت شناخته نمیشد، نشان داد که پیشگامی برخی نئوبانکها و رفتار تأییدآمیز مردم، کمکم نگاه قانونگذار را عوض کرد و خدمات پایه غیرحضوری بانکی هم تجویز شد.»
او با تأکید بر لزوم تغییر مدل کسبوکار بانکها، به برخی موانع از جمله عدم تعیین تکلیف استفاده از رمزارزها و به رسمیت شناختهشدن آن بهعنوان یک ابزار پرداخت، مشکلات حقوقی اجرایی کشیدن برای وصول مطالبات در مورد وثیقهها در محاکم قضایی و دردسرهای فراوان برای نظام بانکی اشاره کرد.
یاسر مرادی ادامه داد:«مغازههای شیک با جانماییهای عالی در اغلب نقاط شهرها زمانی بهترین و زیباترین شعب بانکها را شکل میداد؛ اما امروز دیگر این شعب حرف اول را در بانکداری نمیزنند و بهجای آنها، اپلیکیشنهای متنوع پرداخت با کمترین ریسک جذب مشتری و ارائه خدمات را انجام میدهند.»
مرادی معتقد است چک تضمین پس از اعتبارسنجی مشتریان، بهعنوان ابزاری مناسب برای جایگزینی وثیقههای ملکی است و توضیح داد: «باید مدل کسبوکارهای بانکی تغییر کند و به سمتی پیش برویم که بتوانیم بیشترین خدمت را برای مردم انجام دهیم و درعینحال سودآوری بانک را ارتقا ببخشیم.»