راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهترین پلتفرم‌های لندتکی دنیا را بشناسید

معرفی ۱۰ پلتفرم لندتکی برتر جهان به انتخاب مجله فین‌تک که بین ۲۰۰ میلیون تا ۳ میلیارددلار برای ارائه تسهیلات، تأمین مالی انجام دادند

پدیده لندتک (LendTech) مخفف «فناوری وام» است و به دلایل زیادی اهمیت دارد. تجربه وام‌دهی شخصی‌سازی‌شده، تسریع فرایند وام‌دهی و دسترسی به امتیازات اعتباری از فواید پلتفرم‌های لندتکی دنیا است. بر اساس گزارش‌ها، درآمد تخمینی جهانی لندتک بین سال‌های 2022 و 2028 سالانه حدود 15 درصد رشد خواهد کرد که از نرخ رشد کلی صنعت بانکداری 6 درصد بیشتر است. این افزایش نشان‌دهنده یک تغییر تکان‌دهنده در نحوه ارائه و دریافت خدمات مالی است.

این صنعت در ادبیات رسانه‌های جهان با واژه‌های مختلفی مانند «وام‌دهنده‌های فین‌تکی»، «استراتژی‌های وام‌دهی دیجیتال» و «فناوری‌های وام‌دهی» شناخته می‌شود. برای مثال در سال 2022 نشریه «اس‌پی‌گلوبال» در یک دسته‌بندی از لحاظ سهم بازار «وام‌دهندگان دیجیتال»، هلدینگ چینیLufax  را بزرگ‌ترین وام‌دهنده دیجیتال با دو دسته مشتریان و کسب‌وکارهای کوچک معرفی کرده بود.

با این حال راه پرداخت جدیدترین دسته‌بندی را بر اساس ارزیابی‌های مجله فین‌تک منتشر کرده است. مجله فین‌تک آخرین‌بار در اوت سال 2023، 10 وام‌دهنده برتر فین‌تک را طبق تامین مالی که برای پرداخت تسهیلات انجام داده‌اند، معرفی کرده است.

ببینید: با ۳۷ بازیگر اکوسیستم لندتک ایران آشنا شوید

با وجود مشکلات اقتصادی کلان برای بسیاری از مشاغل و افراد، نیاز به گزینه‌های وام سریع و مقرون‌به‌صرفه در حال افزایش است. وام‌دهندگان فین‌تک با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و داده‌ها، به‌سرعت به یک گزینه بهتر برای ارائه وام‌ به SMEها و مشتریان حقیقی تبدیل شده‌اند. مشکلات اقتصادی کلان برای بسیاری از مشاغل و افراد، سبب شده نیاز به گزینه‌های وام سریع و مقرون‌به‌صرفه تشدید شود.

10. Sunbit

کل بودجه: 210 میلیون دلار

Sunbit یک شرکت فین‌تکی آمریکایی است. شعار Sunbit  خطاب به مصرف‌کنندگان این است که «اعتبار بخرید، بعداً پرداخت کنید» یا به قول خودش «به‌مرور پرداخت کنید».

این شرکت از زمان تأسیس حدود 210 میلیون دلار خدمات به تأمین‌کنندگان و خرده‌فروشان محلی در سراسر ایالات متحده ارائه داده و با هدف حمایت از کسب‌وکارها و اشخاصی ایجاد شده که با هزینه‌های غیرمنتظره روبه‌رو هستند. Sunbit می‌گوید نرخ‌های منصفانه و شفافی به وام‌گیرندگان می‌دهد تا بتوانند بدون کارمزد تأخیر و هزینه‌های مبدأ یا جریمه، وام دریافت کنند.

9. Prosper Marketplace

490.5 میلیون دلار

Prosper Marketplace با جمع‌آوری 490.5 میلیون دلار به یک پلتفرم وام‌دهی آنلاین پیشرو تبدیل شده که وام‌گیرندگان بالقوه را به افراد و مؤسساتی که خدمات وام ارائه می‌دهند، وصل می‌کند. وب‌سایت Prosper.com به افراد اجازه می‌دهد وام‌های شخصی، اعتبار و وام مسکن دریافت کنند.Prosper  که اولین بازار وام‌دهی همتا‌به‌همتا (P2P) در آمریکاست، بیش از 23 میلیارد دلار وام از زمان تأسیس ارائه کرده است.

8. Fundbox

553.5 میلیون دلار

Fundbox یک پلتفرم سرمایه در گردش است که راه‌حل‌های اعتباری و پرداختی بهSME ها می‌دهد. Fundbox که در بهشت فناوری؛ سیلیکون‌ولی مستقر است، از زمان تأسیس 553.5 میلیون دلار درآمد داشته است. این فین‌تک با بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تقویت خدماتش جریان‌های نقدی و سیستم‌های مدیریت هزینه‌های مشتریان را بهینه می‌کند و خطوط اعتباری چرخشی تا سقف 150 هزار دلار آمریکا ارائه می‌دهد. این شرکت را «ایال شینار» در سال 2013 تأسیس کرده و می‌گوید برای راه‌اندازی Fundbox از مادرش الهام گرفته که درگیر پرداخت‌های دیرهنگام افراد به آژانس کاریابی‌اش بوده است.

7. Blend

665 میلیون دلار

Blend هفتمین وام‌دهنده بزرگ دیجیتال است که پشتیبانی و ساده‌سازی وام مسکن، وام‌های مصرفی و حساب‌های سپرده را با ۶۶۵ میلیون دلار بودجه انجام داده است. این شرکت درواقع متولی ارائه راه‌حل‌های فین‌تکی برای بهبود تجربه مشتری شرکت خدمات مالی آنلاین Wells Fargo،US Bank  و بیش از ۲۸۰ ارائه‌دهنده خدمات مالی دیگر است. خدمات Blend به دلیل سادگی، به مؤسسات مالی اجازه می‌دهد به‌راحتی محصولات جدید را به مشتریان ارائه دهند.

6.  Funding Circle

746.4 میلیون دلار

Funding Circle یک شرکت انگلیسی مستقر در لندن با بودجه 746.4 میلیون دلار است که گزینه‌های وام‌دهی بهSME ها می‌دهد.Funding Circle  برای وام‌های تجاری سریع و مقرون‌به‌صرفه و خطوط اعتباری بدون بهره از فناوری یادگیری ماشین و کمک کارشناسان بازار SME برای قیمت‌گذاری و صدور وام‌ها و خطوط اعتباری استفاده می‌کند. این شرکت پس از تأمین مالی قابل توجه در سال 2013 شعبه‌ای در ایالات متحده تأسیس کرد و با شبکه وام سانفرانسیسکو ادغام شد. Funding Circle معمولاً طی 48 ساعت وجوه را به SMEها منتقل می‌کند و از سال 2010 تاکنون به بیش از سیزده هزار کسب‌وکار کمک کرده که ارزش این خدمات بیش از 14.5 میلیارد پوند (18.43 میلیارد دلار) بوده است.

5. GoodLeap

800 میلیون دلار

این شرکت در جایگاه ارائه‌دهنده نوآورانه‌ترین فناوری‌های خانه‌های پایدار، احتمالاً مهم‌ترین شرکت در فهرست ما باشد. GoodLeap با همکاری متخصصان ارتقای خانه‌های پایدار، گزینه‌های پرداخت مختلف را به کسانی که به دنبال کاهش تولید کربن در خانه‌هایشان هستند، ارائه می‌کند. خانه‌های پایدار سازه‌هایی هستند که با در نظر گرفتن اصول زیست‌محیطی و بهینه‌سازی مصرف طراحی و ساخته می‌شوند.

GoodLeap با استفاده از فناوری‌های پرداخت و وام‌دهی، فرایند را برای مصرف‌کنندگان ساده می‌کند تا خانه‌های خود را به‌راحتی با محیط زیست سازگار کنند. این شرکت در روزویل کالیفرنیا مستقر است و گزینه‌های پرداختی را برای پنل‌های خورشیدی، دستگاه‌های خانه هوشمند و پنجره‌های کم‌مصرف و دیگر فناوری‌های خانه‌های پایدار ارائه می‌کند.

4. Better.com

905 میلیون دلار

شرکت  Better.comبا بودجه کل 905 میلیون دلار، یک پلتفرم آنلاین برای ارائه وام مسکن است. این فین‌تک که شرکت مادر Better Holdc در سال 2016 آن را تأسیس کرد، بیش از 45 میلیارد دلار وام مسکن  ارائه کرده و در رتبه اول فهرست استارتاپ‌های برتر لینکدین در سال‌های 2020 و 2021 قرار دارد. این شرکت پیشرفت‌های بزرگی داشته و با سرمایه‌گذاری SoftBank Vision Fund پانصد میلیون دلار در سال 2021 سرمایه به دست آورده است.

3. Affirm

1.50 میلیارد دلار

شرکتAffirm  که پیشرو در تأمین مالی روش خرید «الان بخرید، بعداً پرداخت کنید» است، طیف وسیعی از وام‌های اقساطی را به مصرف‌کنندگان در محل فروش می‌دهد. این فین‌تک که در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان بخشی از استارتاپ HVF تأسیس شد، در سال ۲۰۱۷ اپلیکیشنی راه‌اندازی کرد تا مصرف‌کنندگان بتوانند هنگام پرداخت با تلفن همراه در خرده‌فروشی‌ها وام بگیرند. Affirm که اولین شرکت وام از راه دور بود، با فشار انزوای نیروی کار در طول همه‌گیری کرونا خود را سازگار کرد و از این راه انعطاف‌پذیری و عملکردش را حفظ کرد.Affirm  شریک والمارت و اخیراًStripe ؛ دو خرده‌فروشی زنجیره‌ای آمریکایی است و به این ترتیب یک شبکه برای خدمات وام اقساطی خرید اجناس برای خود ایجاد کرده است.

2. Avant

2.1 میلیارد دلار

اولین وام‌دهنده مالی اعتباری بر پایه فناوری و دومین وام‌دهنده در فهرست 10 وام‌دهنده برتر فین‌تکی، با مجموع 2.1 میلیارد دلار بودجه، شرکت Avant است. این شرکت مستقر در شیکاگو با تمرکز بر گزینه‌های جایگزین وام‌دهی و خدمات مالی مطمئن، به یکی از بزرگ‌ترین‌های جهان تبدیل شده است. Avant که آلبرت گلدشتاین، جان سان و پل ژانگ در سال 2012 آن را تأسیس کردند، ابتدا یک وام‌دهنده متوسط با استفاده از فناوری انحصاری خود برای تعیین میزان اعتبار خودساخته بود. بزرگ‌ترین جهش رشد این وام‌دهنده بین سال‌های 2012 و 2015 اتفاق افتاد که موفق شد بیش از یک میلیارد دلار سرمایه با وب‌سایتش دریافت کند. این شرکت در این دوره سه‌ساله 1.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از شرکت‌های VC مانند Tiger Global، Victory Park Capital و August Capital دریافت کرد. خدمات شرکت Avant که ابتدا در شانزده ایالت آمریکا فعالیت می‌کرد، اکنون به بریتانیا و کانادا گسترش یافته است.

1. SoFi

3 میلیارد دلار

SoFi با سه میلیارد دلار بودجه، بهترین وام‌دهنده فین‌تکی در جهان است. این شرکت با ارائه طیف وسیعی از خدمات وام‌دهی و مدیریت ثروت، از تأمین مالی مجدد وام دانشجویی و خودرو گرفته تا وام مسکن و کارت‌های اعتباری، در صدر انبوه وام‌دهندگان فین‌تکی سیلیکون‌ولی قرار گرفته است. SoFi را چهار فارغ‌التحصیل استنفورد در سال 2011 تأسیس کردند و به‌صورت آزمایشی در استنفورد کار می‌کرد. چهل نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه موفق شده بودند دو میلیون دلار به صد دانشجو وام بدهند که به‌طور متوسط بیست هزار دلار برای هر دانشجو بود.

موفقیت این برنامه منجر به اولین جلسه مالی SoFi یک سال بعد از تأسیس شد و بعد از آن، 77.2 میلیون دلار جمع‌آوری کردند.

SoFi به‌تازگی با ارزش 4.58 میلیارد دلار آمریکا در صدر فهرست 10 وام‌دهنده برتر فین‌تکی قرار گرفته است.

منبع مجله فین‌تک
نویسنده / مترجم سارا ریاضی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.