راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاکید نجفی بر اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات

مهندس سید ابوطالب نجفی مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در نشست هم‌اندیشی بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات با رویکرد برنامه ششم توسعه بر تحقق بخش اعظمی از اهداف قانون توسعه برنامه پنجم درخصوص بانکداری الکترونیک تاکید و بر این مهم اشاره داشت: «بودجه‌های تخصیصی برای توسعه فناوری اطلاعات ناشی از عدم اطلاع مدیران نسبت به میزان و نوع ارزش تجاری آن است.»

در این مراسم که با حضور احمدی دبیر کل بانک مرکزی، دکتر‌ پور محمدی معاون معاونت برنامه­‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مدیران عامل و مدیران فناوری اطلاعات بانک­‌ها و مدیران شرکت­‌های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک در سالن همایش­‌های صدا و سیما برگزار شد؛ وی ضمن بیان مطلب فوق افزود: «برای ارزیابی عملکرد شبکه بانکی کافی است به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تراکنش­‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌­شود. درواقع با تمام چالش­‌هایی که در مقاطع مختلف با آن مواجه بوده­‌ایم با همت جمعی مدیریت گردیده است.»

وی تاکید کرد: «با در نظر گرفتن مجموع تراکنش­‌های شبکه بانکی می‌­توان گفت که روزانه حدود ۳۵ میلیون نفر از خدمات بانکداری الکترونیکی بهره می‌­برند. کافی است؛ تنها برای لحظاتی پایداری سیستم­‌های بانک‌­های بزرگ و سرویس­‌های حاکمیتی با مشکل مواجه شود؛ در زمان کوتاهی سازمان­‌های ذیربط با حجم عظیم تماس­‌ها مواجه خواهند شد.»

وی در ادامه متذکر شد: «در اینکه توسعه خدمات بانکداری الکترونیک بسیار پر چالش است؛ تردیدی نیست، اما آنچه مسلم است این دغدغه­‌ها منحصر به ایران نبوده و بسیاری از کشورهای هم طراز و حتی پیشرو هم با آن دست به گریبان هستند. به عنوان مثال یکی از این چالش­‌ها تصمیم­‌گیری مدیران بدون اتکا به داده­‌هاست. روزانه حجم عظیمی از داده­‌ها در شبکه بانکی ذخیره می‌­شود اما چه تعداد از مدیران شبکه بانکی بر اساس اطلاعات استخراج شده از طریق هوش تجاری تصمیم­گیری می‌­کنند؟ شاید یکی از دلایل کمبود بودجه تخصیصی برای توسعه فناوری اطلاعات در سازمان­‌ها همین نگاه باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته به ازای هر ۵ درصد افزایش هزینه در حوزه فناوری اطلاعات سازمان­‌های مختلف، حداقل ۵ درصد باید به درآمدهای آن‌ها افزوده شود.»

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خاتمه یاد آور شد: «آنچه مسلم است کاستی­‌ها در تمام حوزه­‌ها از جمله فرهنگ‌سازی، زیرساخت، نیروی انسانی و…. وجود دارد که باید با برنامه­‌ریزی دقیق در برنامه ششم توسعه رفع گردد.»

گفتنی است این همایش با هدف طرح و جمع‌­بندی دغدغه­‌ها و انتظارات بانکداران دولتی و خصوصی، فعالان صنعت IT، دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد تا نتایج آن در تدوین برنامه ششم توسعه مد نظر برنامه­‌ریزان قرار گیرد.

منبع: شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.