راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای مسدودی آخر هفته درگاه‌های پرداخت‌یاری‌ها چه بود؟

صبح پنجشنبه، سوم خردادماه ۱۴۰۳ تعدادی از ترمینال‌های پرداخت‌یاری‌های کوچک و بزرگ کشور طبق فهرست وزارت صمت، توسط شاپرک مسدود شد. در نهایت پس از پیگیری‌ها، برخی از این ترمینال‌ها روز جمعه بازگشت اما هنوز جزئيات دقیقی از علت این اتفاق اعلام نشده است. راه پرداخت در این باره نظر برخی از فعالان شبکه پرداخت را پرسید.طبق این پیگیری‌ها برای فعالان پرداخت هم دلیل مسدودی درگاه‌ها سؤال است اما احتمال می‌دهند که موضوع به سرویس مشترکی که میان شاپرک و اینماد است، برگردد. چراکه امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در توئیتی بابت درگیرشدن شرکت‌ها با این اتفاق عذرخواهی کرده و از پیگیری‌های مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی برای رفع این موضوع تشکر کرده است. یک مقام آگاه هم در شاپرک به همین موضوع اشاره کرده و به راه پرداخت توضیح داده که تنها دو سازمان مالیات و اینماد می‌توانند دستور مسدودی یک درگاه را صادر کنند و شاپرک به تنهایی نمی‌تواند درگاهی را مسدود کند پس حتما یکی از این دو نهاد مربوطه باید درخواست مسدودی درگاه را صادر کنند از همین رو به احتمال بسیار قوی موضوع به اینماد بر‌می‌گردد.

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی جمعه، چهارم خردادماه در توییتی اعلام کرد: «دیروز برای تعدادی از کسب‌و‌کارها مشکل درگاه پرداخت ایجاد شده بود که با پیگیری دلسوزانه محرمیان، ساعت ۳ صبح امروز حل شد. فارغ از علت این اتفاق، تغییرات لازم در مرکز، برای جلوگیری از تکرار آن داده شده است. به سهم خودم از کلیه شرکت‌هایی که دیروز درگیر شدند عذرخواهم.»

طبق بررسی‌های راه پرداخت به نظر می‌رسد که وزارت صمت، فهرستی از کسب‌و‌کارهایی که باید درگاه آنها مسدود شود به شاپرک داده است و اسامی این فهرست، بر اساس خللی که در سرویس مشترکی که میان اینماد و شاپرک هست، تهیه شده است.

برهمین اساس تعدادی از ترمینال‌‌‌های هر یک از پرداخت‌یار‌های کوچک و بزرگ صبح پنجشنبه مسدود می‌شوند که حتی اسامی برخی از آنها اشتباه وارد این فهرست شده بودند. پس از پیگیری‌های انجام شده، حدوداً ۱۵ درصد از ترمینال‌ها روز جمعه برگشته و وزارت صمت بابت اتفاق پیش‌آمده عذرخواهی کرد اما این مشکل هنوز به طور کامل رفع نشده است به‌طوری‌که برخی از پرداخت‌یاری‌های بزرگ به مشتریانشان ترمینال جایگزین داده‌اند.

با این وجود هنوز جزئیات این ماجرا به طور دقیق مشخص نشده است. فارغ از علت این اتفاق هرچه که باشد فعالان صنعت پرداخت دو ایراد مهم به این ماجرا وارد کردند.

به گفته آنها، شاپرک بدون اطلاع‌رسانی و هماهنگی آن هم در آخر هفته که کسی پاسخگو نیست درگاه و ترمینال‌هایی پرداخت‌یارها را بسته است. فعالان صنعت پرداخت معتقدند که شاپرک قبل از بستن ترمینال‌ها، می‌توانست به کسب‌و‌کارها اطلاع دهد یا در صفحه رخداد اعلام کند که در تاریخ مقرر شده تعدادی از ترمینال‌های پرداخت‌یارها قطع خواهند شد.

به نظر می‌رسد اگر اعلاناتی ازاین‌دست در صفحه رخداد آورده شود، ضمن اطلاع‌رسانی، از انجام تخلف توسط برخی پرداخت‌یارها نیز پیشگیری می‌شود. از سوی دیگر مسدودی درگاه‌ها بار اول نیست که بدین شکل اتفاق می‌‌افتد و فعالان صنعت پرداخت معتقدند این اتفاقات خسارات جبران‌ناپذیری به کسب‌و‌کارها وارد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.