راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراسم رونمایی از آکادمی شرکت ملی انفورماتیک برگزار شد

آکادمی ملی انفورماتیک(آکادینو) در حالی تأسیس شده که انتظار می‌رود بتواند معضل مهاجرت نیروهای متخصص و کمبود نیروهای ماهر در حوزه نظام بانکی و بانکداری نوین و هوشمند را حل کند.

صبح روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، شرکت ملی انفورماتیک طی مراسمی از آکادمی ملی انفورماتیک رونمایی کرد. شرکت ملی انفورماتیک این آکادمی را باهدف ارتقا و جذب نیروهای متخصص در نظام بانکی و بانکداری نوین و هوشمند تأسیس کرده است.

در این مراسم چهره‌های بنام نظام بانکی، آموزشی و مدیران عامل بانک‌ها و شرکت‌های فعال صنعت پرداخت و فین‌تک حضور داشتند. محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی؛ امین مهاجر، مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی؛ علیرضا ماهیار مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک،عبدالرضا شاکری، مدیرعامل خدمات انفورماتیک؛ علی دیواندری، رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی؛ امین کلاهدوزان؛ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ازجمله مهمانان این مراسم بودند.


 هدف از تأسیس آکادمی ملی انفورماتیک چیست؟


هدف از تأسیس آکادمی ملی انفورماتیک، برگزاری دوره‌های کارآموزی برای استخدام در بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک، ارائه گواهینامه‌های معتبر، ارائه بورسیه، تعریف پروژه، برگزاری دوره‌های آموزشی باهدف رشد و توسعه مهارت‌های کاربردی کارکنان حوزه بانکی و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های علوم داده و تحول دیجیتال است.

حق‌جو، مدیر آکادمی ملی انفورماتیک در ابتدای این نشست گزارشی ارائه داد و گفت: «این شرکت خود را موظف می‌داند به نمایندگی از حاکمیت همواره به بانک نیروی انسانی متصل باشد تا نیروهای فعال در حوزه فین‌تک و بانکداری را زنده نگه دارد.»

او تأکید کرد: «نیروی انسانی ماهر مدام به دنبال مهاجرت است و این واقعیت جهانی است، اما شرکت ملی انفورماتیک به‌عنوان نماینده حاکمیت در اکوسیستم فین‌تک موظف است برنامه‌ای برای رفع این مشکل داشته باشد. در آکادمی باید محیطی ایجاد شود که افراد بعد از خروج از آکادمی احساس تعهد به سازمان‌هایشان داشته باشند.»

به گفته حق‌جو، بعد از این مراسم، به‌سرعت کار این آکادمی شروع می‌شود و اولین مرحله، برگزاری کلاس‌های کارآموزی است.

او تأکید کرده که علاوه بر شرکت‌های گروه ملی انفورماتیک، این خدمات به همه شرکت‌های فعال در این حوزه ارائه می‌شود.


آکادمی نقش مهمی در جذب نیروی متخصص خواهد داشت


علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در ابتدای این نشست به آمار تعداد فعالان در اکوسیستم فین‌تک، پولی، بانکی، بورس و بیمه اشاره کرد و گفت: «این تعداد قریب به ۱.۵ میلیون نفر است. امروز در بانکداری نسل چهارم، این تعداد نیرو در مقایسه با ظرفیت موردنیاز اکوسیستم، شکاف چشمگیری دارد.»

او گفت: «فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، می‌تواند به‌کارگیری نیروهای انسانی در لایه‌های پایین‌تر که ماشین می‌تواند جایگزین آن شود را جبران کند. خیلی از این نیروها مانند مراکز سرویس مشتریان در اکوسیستم بانکی کشور به سمت هوش مصنوعی رفته‌اند. ما هم در مرکز راهبردی هوش مصنوعی شروع به تعامل کرده‌ایم، اما شتاب‌دهی و تخصص محوری به‌کارگیری نیروی انسانی مهم است.»

به گفته ماهیار، گروه ملی انفورماتیک با ۳۴۰۰ نفر نیروی متخصص، خود یکی از مشتریان این آکادمی است.

او ادامه داد: «باتوجه‌ به روند خروج نیروها با مهاجرت آشکار و پنهان و ناآشنایی بدنه جوان کشور با این حوزه، آکادمی نقش مهمی در شناسایی، جذب و اشتغال فراهم می‌کند؛ اما این تمام هدف نیست.»

ماهیار اضافه کرد: «مدیران حوزه فناوری بانک‌ها و مدیران عامل شرکت‌های پرداخت در این جلسه حضور دارند و قطعاً آنها هم از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.»

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک خاطرنشان کرده که پیش‌ازاین رونمایی، همکاری با دانشگاه‌ها در چند ماه گذشته در جریان بوده و بانک اطلاعاتی ارزشمندی با هزاران رزومه فعال از دانشگاه‌ها به‌دست‌آمده که برای شروع، یک ذخیره ارزشمند است.

ماهیار ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی آکادمی ملی انفورماتیک، فرایند جذب نیرو در حوزه‌های مختلف امنیت سایبری، استراتژی‌ها، راهبردها و حوزه‌های تخصصی تقویت شود.


ایران با وجود تحریم‌های بانکی، دستاوردهای مهمی به دست آورده است


علی دیواندری، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی کشور هم ضمن حضور در مراسم رونمایی از آکادمی شرکت ملی انفورماتیک، از فعالیت‌های زیرساختی و عمیقی که در این حوزه انجام شده تقدیر کرد.

دیواندری با بیان اینکه نظام بانکی کشور در شرایط سخت محدودیت‌ها به موفقیت‌های بزرگی رسیده گفت: «این فقط در سطح حاکمیتی نبوده، بلکه شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه‌ها موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند.»

او افزود: «بخشی از محدودیت‌های بین‌المللی به اوایل انقلاب و بعد از تسخیر لانه جاسوسی برمی‌گردد. این تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و تحریم‌های هسته‌ای برای یک دهه اخیر است.»

دیواندری اظهار داشت: «این کشور با وجود تحریم‌های بزرگ در حوزه نظام بانکی، دستاوردهای بزرگی داشته است. بسیاری از دستاوردهای ما در بسیاری از کشورها دیده نمی‌شود. به‌ویژه در بخش مشتریان، سامانه‌های ملی و خدمات جدید در نظام بانکی، ایران یکی از کشورهای پیشرو است.»

این مقام سابق ارشد حوزه بانکی گفت: «هم‌زمان با تحولات شگفت‌انگیز در حوزه بانکی که هر کدام می‌تواند یک انقلاب تلقی شود، ما با یک تغییر بین‌نسلی هم مواجهیم. این یک شکاف ایجاد خواهد کرد؛ چراکه نسلی که این دستاوردهای بزرگ را به دست آورده باید جایش را به نسل جدید بدهد که هنوز آماده پذیرش مسئولیت‌های بزرگ نیست.»

دیواندری با بیان اینکه پرورش استعدادها باید به طور مستمر انجام شود، ادامه داد: «اگر آکادمی شرکت ملی انفورماتیک را طلایه‌دار انتقال یک دانش از نسل حاضر به نسل بعد بدانیم، وظیفه‌اش بسیار سنگین است و باید سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شود.»


 نیروی آموزش‌دیده در آکادمی باید جذب صنعت شود


دیواندری چند توصیه برای فعالیت آکادمی ملی انفورماتیک مطرح کرد و گفت: «نخست اینکه تمرکز آکادمی بر جنبه‌هایی از تخصص، هم‌زمان با تغییر تکنولوژی باید تغییر کند. سرمایه‌گذاری مداوم باید صورت بگیرد. تأسیس به‌تنهایی مهم نیست، بلکه باید بزرگان این حوزه بتوانند جلسات انتقال تجربه برگزار کنند. این آکادمی باید زیر نظر مدیران ارشد شرکت ملی انفورماتیک باشد.»

او بیان داشت: «یکی از مشکلات دانشگاه‌های ما این است که افرادی که آموزش داده می‌شوند، بعداً جذب نمی‌شوند. این تنگ‌نظری‌ها باید در حوزه استعدادهای برتر کشور به‌ویژه آی‌تی بیش از این ادامه نداشته باشد. ما در نظام بانکی در این حوزه‌ها مشکل نیروی متخصص داریم.»

این مقام ارشد بانکی گفت: «آکادمی باید در رقابت با بهترین آکادمی‌های بانکی و تکنولوژی دنیا باشد و رقابت اصلی باید با استانداردهای جهانی باشد.»


تأسیس هر آکادمی با این نگرانی همراه است که به سرنوشت بقیه دچار شود


گودرزی، معاون آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این مراسم ضمن اشاره به همکاری‌های دانشگاه برای تأسیس این آکادمی گفت: «تجربه نشان داده این تیپ آکادمی‌ها زمانی که تأسیس می‌شوند، حالتی از بیم و امید ایجاد می‌کنند. نگرانیم که آنها به سرنوشت بقیه آموزشگاه‌ها دچار شوند. اما امیدواریم؛ چراکه یک تیم حرفه‌ای با انگیزه‌های قوی این آکادمی را تأسیس کرده است.»

این مقام دانشگاه امام صادق به سه آسیب حوزه آموزش در کشور اشاره و بیان کرد: «ما به درجه‌ای که می‌رسیم فکر می‌کنیم دیگر به آموزش نیازی نداریم؛ چه با افزایش سن یا به‌دست‌آوردن یک پست و مقام. درحالی‌که اگر درست نگاه کنیم تا لحظه آخر نیاز به آموزش داریم و هرکس خودش را از آموزش بی‌نیاز بداند، اولین گام را به‌سوی مرگ برداشته است.»

او افزود: «موضوع دوم اینکه کلاس یک استاد در دانشگاه باید باکلاس او در آکادمی متفاوت باشد؛ این یعنی استاد باید محیط اجرا را دیده و لمس کرده باشد.»

گودرزی نکته پایانی را محتوا دانست و گفت: «باید باتوجه‌به نیازهای آینده کشور، به دنبال محتواهایی در سطح بین‌المللی برویم.»

نویسنده / مترجم سارا ریاضی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.