راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شمسه دوازده پر بانک سامان؛ نگاهی به لوگوی بانک سامان

لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم یا برچسب‌ها است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی یا طرح خاصی تنظیم شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و… باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه بازار متفاوت باشد. نشان‌واره طرح ملموسی برای نمایاندن کالای مورد نظر است. همچنین خصوصیات سازمان‌ها را شرح می‌دهد. در مطالب قبلی به لوگوی بانک‌های دی، پارسیان و ایران زمین پرداختیم. در این مطلب نیز به سراغ بانک سامان و لوگوی تحول یافته‌اش رفته‌ایم.

.

تغییرات لوگوی بانک سامان

بانک سامان در اریبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ با هدف ایجاد یکپارچگی در اجرای برنامه استراتژیک جدید، در درون و برون سازمان تصمیم گرفت شعار خود را از «بانک سامان، بانک هوشمند» به شعار جدید «با شما هستیم» تغییر دهند و تصویر ذهنی مشخصی از برند سامان برای مخاطبانش ارائه دهد. این نوزایی هویتی به‌طور مشخص در لوگو، شعار و چیدمان و نمای بیرونی شعبه‌ نمود بصری یافته است. ازآنجاکه لوگو به‌عنوان بخشی مهم از زبان بصری یک برند در ایجاد ارتباط با مخاطبان و پایایی آن نقشی مهم دارد، لوگوی سامان دگرگونه شد. (+)

لوگوی قدیمی بانک سامان
لوگوی قدیمی بانک سامان

.

تلفیق کسب و کار با لذت در لوگوی سامان

لوگو جدید با الهام از طرح شمسه دوازده‌پر لوگوی قدیمی شکل گرفته است. ازآنجاکه در بازنگری هویت برند سامان، هماهنگی هویت بصری با هویت بازتعریف‌شده برند مطرح بود، شمسه کلاسیک لوگوی قدیمی نیز دچار تحول و دگرگونی شد. این لوگو با انعطافی بیشتر و ترکیبی از طیف آبی و سفید، ضمن انتقال حس ثبات، اطمینان و شفافیت به مخاطب بستر پذیرش و استقبال از رویکرد استراتژیک جدید ما را فراهم می‌کند. این رویکرد جدید با شکستن قالب‌های شکل‌گرفته در طراحی هندسی شمسه بانک سامان، در پی القای مفهوم «تلفیق کسب‌و‌کار با لذت» است. (+)

.

انتقادی به لوگوی سامان

این لوگو که با طراحی قبلی تفاوت بسیاری دارد، توسط شرکت تبلیغاتی در انگلیس طراحی و یکصد هزار دلار بابت آن دریافت کرده است. نکته جالب توجه ارتباط نداشتن این لوگو با نام بانک و امور خدماتی بانک و امور مالی است. (+)

لوگوی جدید بانک سامان
لوگوی جدید بانک سامان

نکتهٔ دیگری که در طراحی مجدد لوگوی بانک سامان به چشم می‌خورد عدم توجه به خط زیبای پارسی است، در طراحی مجدد لوگو تایپ سامان از کاف عربی استفاده شده است، در حالیکه «ک» در پارسی با سرکش و بدون همزه است، به نظر می‌آید طراح لوگو تایپ بانک سامان برای تقارن در «ـک» و «سا» از کاف عربی استفاده کرده است، یا حتی تفاوت حروف پارسی و عربی را نمی‌دانسته، اما جالب نیست برای زیبا شدن و تقارن یک لوگو از الفبای عربی استفاده کرد. بهتر هست که چنین موسسات و سازمان‌هایی که با طیف وسیعی از مردم در ارتباط هستند توجه خاصی به استفاده از خط پارسی داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.