راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۷۹ و ۸۰ ماهنامه عصر تراکنش ویژه‌نامه پایان سال منتشر شد / گزارشی از عملکرد سالانه و جایزه عصر تراکنش

عصر تراکنش شماره ۷۹ و ۸۰ / به عقیده ما ۱۴۰۳ سال آسانی نخواهد بود، ولی احتمالاً نقطه‌ عطف مهمی در دنیای فناوری‌های مالی باشد؛ فصل دیگری که در آن بازی بزرگان جدی‌تر می‌شود و شاید بانک‌ها بتوانند به بازیگران جدی نوآوری در فناوری‌های مالی تبدیل شوند. در شماره ۷۹ و ۸۰ ماهنامه «عصر تراکنش» که در ۳۴۴ صفحه چاپ شده است، مروری اجمالی بر بخش‌های گوناگون این ماهنامه در یک سال گذشته داشتیم و علاوه بر این، با برگزاری هفت میزگرد تخصصی به وضعیت حوزه‌های رگ‌تک، لندتک، برند کارفرمایی، تحول، نوآوری و بهره‌وری در سازمان‌ها، دارایی‌های دیجیتال، هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها و فناوری در صنعت بانکی پرداختیم؛ میزگردهایی که با حضور متخصصان و فعالان صنعت فناوری‌های مالی کشور برگزار شده است. همچنین در این شماره، منتخب‌های ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۲ در دسته‌بندی‌های چهره‌ها، کسب‌وکارها، محصولات و اپلیکیشن‌ها معرفی شده‌اند؛ منتخب‌هایی که از آنها در رویداد جایزه عصر تراکنش نیز تقدیر شد. در ادامه مروری اجمالی بر محتوای ویژه‌نامه پایان سال ۱۴۰۲ عصر تراکنش خواهیم داشت.


برگزاری هفت میزگرد تخصصی


 سال ۱۴۰۲ نیز تمام شد و حالا این فرصت در اختیارمان قرار گرفته تا با نگاهی اجمالی بر روندهای حاکم بر صنایع مالی، خودمان را برای سال جدید آماده کنیم؛ سالی که قرار است در آن هم شاهد ظهور و بروز روندهای جدید باشیم و هم شاهد گسترش یا از تب‌وتاب افتادن روندهای قبلی. دانستن روندهای یک صنعت به کسب‌وکارها کمک می‌کند خودشان را برای دنیایی که مدام در حال تغییر است، بیشتر آماده کنند و بتوانند کسب‌وکارشان را زنده نگه دارند. به همین دلیل در بخش گزارش‌های ویژه‌نامه پایان سال ماهنامه عصر تراکنش، مروری بر موضوعات و روندهایی داشتیم که در یک سال گذشته برای ما و اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور مهم بوده است؛ روندهایی نظیر تلکوبانک، لندتک، تأمین مالی جمعی، دایرکت‌دبیت، رمیتنس، اصلاح نظام کارمزد، نسل زد، فراگیری مالی، اینشورتک، رگولاتوری، امنیت سایبری، نئوبانک، امضای دیجیتال، کش‌بک، بقای خودپردازها، گسترش سوپراپ‌ها، بانکداری باز، رگ‌تک و… که به عقیده ما در سال جدید نیز باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

 علاوه بر این، به مهم‌ترین اخبار سال ۱۴۰۲ نیز پرداخته‌ایم و در کنار همه اینها هفت میزگرد تخصصی به مناسبت پایان سال برگزار کرده‌ایم که در آنها درباره وضعیت حوزه‌های رگ‌تک، لندتک، برند کارفرمایی، تحول، نوآوری و بهره‌وری در سازمان‌ها، دارایی‌های دیجیتال، هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها و فناوری در صنعت بانکی صحبت کرده‌ایم.


۱۴۰۲؛ سال توسعه


طی یک سال گذشته، در بخش «باشگاه» ماهنامه عصر تراکنش سراغ تعداد زیادی از کسب‌وکارهای صنعت فناوری‌های مالی کشور رفتیم و در گفت‌وگو با مدیران آنها به چالش‌ها، دستاوردها و برنامه‌هایشان پرداختیم. وقتی در پایان سال ۱۴۰۱ سراغ کسب‌وکارها رفتیم، همه آنها معتقد بودند ۱۴۰۱ سال سختی بوده و همین که توانسته بودند بقای خود را حفظ کنند، برایشان کافی بود. آنها بیش از هر چیز، نگران سال پیش رویشان بودند؛ با این‌ حال، این‌طور به نظر می‌رسد که بیشتر آنها از پس سال ۱۴۰۲ برآمده‌اند و توانسته‌اند کسب‌وکارشان را توسعه دهند.

بسیاری از مدیرانی که در این ویژه‌نامه با آنها گفت‌وگو کردیم، بر این باور بودند که ۱۴۰۲ برایشان سال امید، توسعه و رسیدن به بسیاری از برنامه‌ها و اهداف‌شان بوده است. البته که همچنان در این سال نیز با چالش‌هایی مانند رگولاتوری و جذب و نگهداشت نیروی انسانی روبه‌رو بودند، اما نکته مهم درباره این سال، پایداری نسبی شرایطی بود که کسب‌وکارها تجربه کردند. در صفحات پیش رو علاوه بر اینکه مروری بر بخش «باشگاه» یک سال گذشته عصر تراکنش داشتیم، به روال سال‌های قبل در پایان سال، با کسب‌وکارهای بیشتری صحبت کردیم و از چالش‌ها و دستاوردهایشان در سالی که گذشت، پرسیدیم و نیز از آینده و چشم‌اندازی که برای خود متصورند.


۱۴۰۲ و چالش‌های صنعت فین‌تک


در بخش «تنظیم‌گری» عصر تراکنش هر ماه سراغ یکی از حوزه‌های فناوری‌های مالی کشور می‌رویم و در گفت‌وگو با مدیران، متخصصان و فعالان آن حوزه‌ها به بررسی چالش‌ها و راهکارهای احتمالی می‌پردازیم. در یک سال گذشته در این بخش از عصر تراکنش به موضوعات و حوزه‌های مختلفی نظیر اصلاح نظام کارمزد، رمزارز، امنیت در سازمان‌ها، بانکداری باز، تجمیع وجوه پرداخت‌یارها، سندباکس، الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی، بانکداری هوشمند و وضعیت بودجه تخصیص‌داده‌شده برای توسعه فناوری اطلاعات در بانک‌ها پرداختیم؛ حوزه‌ها و موضوعاتی که در کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند.

بنا بر صحبت‌های فعالانی که در یک سال گذشته با آنها گفت‌وگو کردیم، رگولاتوری و مدیریت منابع انسانی دو مورد از چالش‌هایی بوده که عموم کسب‌وکارها با آنها مواجه بوده و هستند. صحبت‌کردن درباره این چالش‌ها و تلاش برای پیداکردن راهکارهایی که به حل آنها منتهی شود، آنقدر مهم است که ما در ویژه‌نامه پایان سال ماهنامه عصر تراکنش بر آن شدیم مروری اجمالی بر تمام گزارش‌هایی داشته باشیم که در یک سال گذشته درباره بحث‌های مربوط به تنظیم‌گری نوشته‌ایم؛ گزارش‌هایی که مسائل و چالش‌های صنعت فناوری‌های مالی را از زبان کسب‌وکارها روایت کرده‌اند و در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی بوده‌اند تا روند توسعه فناوری‌های مالی در کشور سرعت گیرد. جزئیات این گزارش‌ها را در این بخش می‌توانید بخوانید.


از سقوط سیلیکون‌ولی تا صعود سم آلتمن


آخرین شماره سال ۱۴۰۲ مجله عصر تراکنش را اختصاص دادیم به آنچه در شماره‌های پیشین گذشت و نگاهی اجمالی به اتفاق‌های یک سال گذشته جهان داشتیم. اولین شماره سال ۱۴۰۲ عصر تراکنش با سقوط بانک سیلیکون‌ولی و آخرین شماره آن نیز با انتخاب سم آلتمن به‌عنوان مدیر سال توسط مجله تایم، هم‌زمان شد. همین دو اتفاق در ابتدا و پایان سال به‌خوبی فرازوفرود فناوری را در یک سال گذشته نشان می‌دهند. افزون بر این، استارتاپ‌های فین‌تکی و مشکلات عدیده اکوسیستم فین‌تک هم از چشم‌مان دور نماند. کمبود نقدینگی و مشتری در سال ۲۰۲۳ دامن فین‌تک‌ها را گرفته بود.

موج جدید دیجیتالی‌شدن و تغییر در سیستم‌های پرداخت دنیا هم از دیگر موضوعاتی بود که سال گذشته جزئیات‌شان را بررسی کردیم. همچنین در سالی که گذشت نگاه ویژه‌ای به حوزه هوش مصنوعی داشتیم و از جوانب مختلف به این فناوری پرداختیم و از فرصت‌ها، چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف آن گفتیم. در یکی از شماره‌ها، کتاب «فناوری در سال ۲۰۲۴» هاروارد بیزینس ریویو را مفصل بررسی کردیم و رقابت بر ساختن سوپراپ در خاورمیانه نیز پرونده دیگری بود که سال گذشته آن را موشکافی کردیم و درس‌های آموزنده‌ای از تجربیات گذشته به خوانندگان ارائه دادیم.


منتخب‌های ۱۴۰۲ عصر تراکنش


چهارمین سالی است که ماهنامه عصر تراکنش در بخش‌های گوناگون دست به انتخاب می‌زند و در ویژه‌نامه پایان سال خود فهرستی از منتخبانش در طول یک سال را معرفی می‌کند. امسال نیز بر مبنای معرفی‌هایی که در طول سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلف «مدیران»، «اپ‌ها» و «محصول» عصر تراکنش در هر شماره داشتیم، تأثیرگذارترین چهره‌ها و کسب‌وکارها و برترین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مالی کشور را در ۲۲ دسته «زنان فعال در صنایع مالی»، «مدیرعامل بانک»، «مدیرعامل شرکت بیمه‌ای»، «مدیرعامل کارگزاری بورس»، «مدیرعامل شرکت PSP»، «مدیرعامل شرکت لندتکی»، «مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک»، «مدیر منابع انسانی»، «مدیر روابط‌ عمومی»، «اپلیکیشن شرکت‌های PSP»، «اپلیکیشن بانک‌های کشور»، «اپلیکیشن تحلیل بازار سرمایه»، «شرکت رگ‌تک»، «شرکت فعال در حوزه بانکداری باز»، «شرکت لندتکی»، «صرافی رمزارز»، «اپلیکیشن ارائه‌دهنده خدمات کش‌بک»، «شرکت فعال در حوزه KYC»، «نئوبانک»، «اپلیکیشن مدیریت امور مالی»، «اپلیکیشن مقایسه و فروش آنلاین بیمه» و «سخت‌افزار بانکی و پرداخت» معرفی کردیم.

انتخاب هریک از این منتخبان بر اساس تأثیرگذاری و حضور پررنگی است که در صنعت فناوری‌های مالی کشور در یک سال گذشته داشتند. علاوه بر این، در بخش «راهنما» مروری داشتیم بر کتاب‌ها و مجلاتی که در طول یک سال گذشته معرفی کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.