راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی 14 کتاب از کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت / با حوزه نوظهور ارزهای دیجیتال و بلاکچین و فرصت‌های آن آشنا شوید

انتشارات «راه پرداخت» در آستانه نوروز ۱۴۰۳، ۳۶ کتاب‌ در زمینه‌های مرتبط با فناوری و نوآوری که مناسب هدیه‌ دادن در ایام نوروز است، تحت عنوان «کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت» گرد هم آورده و فعالان حوزه کسب‌و‌کارهای نوآوری و علاقه‌مندان می‌توانند از این فهرست، کتاب خود را انتخاب کنند. در این گزارش به بررسی 14 کتاب در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین از میان این ۳۶ کتاب پرداخته‌ایم.


 توکنومیکس


کتاب «توکنومیکس: گفتارهایی در زمینه اقتصاد و بلاکچین» به قلم علی‌اصغر قائمی‌نیا، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد با گرایش اقتصاد اسلامی از دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب دریچه‌ای برای ورود به دنیای جدید اقتصادی معرفی می‌کند که با کمک فناوری بلاکچین ساخته شده است. شرح مختصری از انتظام جدید مفاهیم اقتصادی، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان مبتنی بر بلاکچین، رهاورد بلاکچین برای اخلاق و اقتصاد و جستارهایی از اقتصاد اسلامی در این حوزه، شاکله اصلی این کتاب را شکل می‌دهد. مطالعه این کتاب به پژوهشگران و فعالان اقتصادی؛ به‌خصوص در زمینه‌های تأمین مالی، توکن‌سازی و بازارهای مالی توصیه می‌‌شود.


 پول نقد دیجیتال


کتاب «پول نقد دیجیتال» به قلم فین برونتون در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شد. برگردان این کتاب با ترجمه علی قربان‌زاده در سال ۱۴۰۰ به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب، داستان ناگفته پول دیجیتال و افرادی را تعریف می‌کند که به دنبال ساختن آن بودند. هدف بعضی از آنها زمین‌زدن دولت‌ها و ملت‌ها و ایجاد آرمان‌شهری رمزنگاری‌شده بود و هدف برخی دیگر این بود که با ازمیان‌رفتن نظم جهانی، پاداشی دریافت کنند. برخی نیز می‌خواستند ماشینی پدید بیاورند که بتوانند با آن تا ابد زندگی کنند. عوامل به‌وجودآمدن رمزارزها از این‌ قرار است: پیش‌نیازها، فناوری‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها، ایده‌ها، خیال‌ها، داستان‌ها و مدل‌های آینده‌ای که پشت اولین معرفی بیت‌کوین وجود داشت. بحث اصلی این کتاب با بیان این حقیقت آغاز می‌شود که به‌ جای پول الکترونیکی که مفهومی کلی‌تر است، قرار است داستان پول دیجیتال را تعریف کنیم. دیجیتالی کردن پول یعنی چیزی را ایجاد کنیم که به‌راحتی در شبکه‌های کامپیوتری معامله شود و بررسی و تأیید هویت آن آسان باشد، اما نتوان آن را جعل یا تکثیر کرد. همچنین باید اطلاعاتی در مورد هویت و ارزش خود به همراه داشته باشد، ولی در مورد چگونگی استفاده و کسی که از آن استفاده می‌کند، اطلاعاتی ندهد.


 مبانی متاورس


کتاب «مبانی متاورس» در سال ۲۰۲۲ به قلم اسکات کینی و کوهریسون تری توسط انتشارات وایلی منتشر شد. برگردان فارسی این کتاب به قلم مرتضی حمزه سرکانی و به همت انتشارات راه پرداخت در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. در این کتاب، نویسندگان ده‌ها مطالعه موردی درباره خلق متاورس را بررسی کرده‌اند تا به مخاطب خود درکی از جدیدترین فناوری‌های مورد استفاده در متاورس مانند بلاکچین، واقعیت گسترده و وب 3 ارائه دهند. در کتاب متاورس درباره موضوعاتی مانند چیستی متاورس، چرایی اهمیت آن، چگونگی ساخت استراتژی متاورس، تاریخچه متاورس و آغازگران فناوری‌های حیاتی هدایت‌کننده متاورس مانند توکن‌های غیرمثلی، واقعیت گسترده، بلاکچین و وب ۳ می‌خوانید.


 فایننس چگونه کار می‌کند


کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند» در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات هاروارد بیزینس‌ریویو و به قلم میهیر دسای منتشر شد. برگردان فارسی این کتاب به قلم محمد رهبان و به همت انتشارات راه پرداخت در سال ۱۳۹۹ منتشر شد. در این کتاب محوری‌ترین بینش‌های مالی ارائه می‌شود تا دیگر امور مالی مرعوب‌تان نکند. درک این بینش‌ها پیش‌زمینه‌ای به شما می‌دهد که بتوانید همیشه با اعتمادبه‌نفس و کنجکاوی به مسائل مالی بپردازید. امور مالی برای بسیاری از افراد اسرارآمیز و تا حدی مرعوب‌کننده است. این وضعیت ناخوشایند اتفاقی نیست. اگر می‌خواهید در کارتان پیشرفت کنید، باید توجه ویژه‌ای به امور مالی داشته باشید، امور مالی زبان کسب‌وکار و شاهرگ اقتصاد است و بیش‌ازپیش به نیرویی غالب در سرمایه‌داری تبدیل می‌شود.


 استاندارد بیت‌کوین


کتاب «استاندارد بیت‌کوین» را سیف‌الدین آموس، اقتصاددان مطرح در سال ۲۰۱۸ نوشت و انتشارات وایلی آن را منتشر کرد. این کتاب را علیرضا کاظمی‌نیا به فارسی برگردانده و در سال ۱۴۰۰ به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. استاندارد بیت‌کوین زمینه تاریخی ظهور بیت‌کوین، ویژگی‌های اقتصادی که به آن اجازه رشد سریع داده و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی احتمالی آن را بررسی می‌کند. بیت‌کوین، این اختراع عصر دیجیتال، پاسخی به مشکل همیشگی جامعه بشری یعنی انتقال ارزش در زمان و مکان است. آموس در این کتاب روایتی جذاب از تاریخ فناوری در پیوند با کارکردهای پولی به خواننده ارائه می‌دهد. این کتاب، کوششی علمی در باب پیامدهای اقتصاد دیجیتال در آینده‌نگری فردی و اجتماعی و انباشت سرمایه است. همچنین، وجود بیت‌کوین به دولت‌ها یادآور می‌شود که دیگر انحصار پول را در اختیار ندارند و این امر به ما مردم عادی این اطمینان را می‌دهد که در آینده تحت سلطه دولت‌ها نخواهیم بود.


 انقلاب بلاکچین


کتاب انقلاب بلاکچین نوشته دان تاپ اسکات و الکس تاپ اسکات با ترجمه مازیار معتمدی در سه بخش و با ۱۱ فصل در ۴۲۷ صفحه توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شده است. نویسندگان این کتاب بلاکچین را پروتکلی مبتکرانه، ساده و انقلابی می‌دانند که به تراکنش‌ها اجازه می‌دهد با حفظ یک دفترکل توزیع‌شده بدون دستکاری، هم‌زمان ناشناس و ایمن باشند. آنها معتقدند بلاکچین اگرچه بیشتر فناوری محرک بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، توانایی ساختاری بسیار فراتر از حوزه ارزها دارد و در ثبت تقریباً هر چیزی که برای بشریت ارزشمند است، از گواهی تولد و فوت گرفته تا بیمه‌نامه، سند زمین و حتی رأی می‌تواند کاربرد داشته باشد. انقلاب بلاکچین اولین کتاب بنیادی در زمینه بلاکچین است. در ویرایش دوم این اثر دان و الکس تاپ اسکات (پدر و پسر) نویسنده کتاب، از تحولات اخیر در دنیای بلاکچین ازجمله دارایی‌های رمزنگاری‌شده، قراردادهای هوشمند و دیگر موضوعات این حوزه گفته‌اند. در این کتاب به برندگان و بازندگان فناوری بلاکچین به‌واسطه تغییر پارادایم بزرگ پرداخته شده است.


 مبانی بلاکچین


کتاب «مبانی بلاکچین؛ مقدمه‌ای غیرفنی در ۲۵ گام» به قلم دنیل درشر در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. در سال ۱۴۰۱ انتشارات راه پرداخت این کتاب را که سیاوش تفضلی به فارسی ترجمه کرده بود منتشر کرد. در این کتاب نویسنده مبانی تکنولوژی بلاکچین را به شیوه‌ای غیرفنی و ساده در ۲۵ گام مختصر و مفید توضیح می‌دهد. باتوجه‌به رویکرد آموزشی آن، این کتاب بدون نیاز به دانش قبلی در علوم کامپیوتر، ریاضی، برنامه‌نویسی و کرپیتوگرافی، یک مسیر جامع و آسان برای خودآموزی تمام اجزای بلاکچین و اصول و مفاهیم تکنیکال اساسی آن پیش روی خواننده می‌گذارد. مخاطب هدف کتاب مبانی بلاکچین همه افرادی هستند که می‌خواهند بدانند فناوری بلاکچین چیست، چگونه کار می‌کند و چطور این پتانسیل را دارد که سیستم مالی کنونی دنیا را دگرگون کند. این کتاب گام‌به‌گام خواننده را با فناوری بلاکچین آشنا می‌کند.


 دیفای و آینده فایننس


کتاب «دیفای و آینده فایننس؛ همه‌چیز درباره دنیای مالی توزیع‌شده» به قلم آشوین راماچاندران، جوئی سانتورو و کمپبل هاروی در سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات وایلی منتشر شد. انتشارات راه پرداخت برگردان فارسی این کتاب را با ترجمه احد درفشی در سال ۱۴۰۱ منتشر کرد. دیفای و آینده فایننس به مشکلات کنونی سیستم مالی توجه دارد و از بحران جدید مالی پرده برمی‌دارد. هاروی و همکاران در این کتاب می‌پرسند: چرا باید تسویه مالی سهام دو روز طول بکشد؟ چرا انتقال پول از حساب بانکی به کارگزاری یا دیپر شرکت باید ۲۴ ساعت زمان ببرد یا نرخ‌های پس‌انداز چرا ناچیز یا منفی باشد و در نهایت، چرا تأمین مالی در بانک‌های سنتی برای کارآفرینان اقتصادی دشوار و ناامیدکننده است؟ در این کتاب امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به‌عنوان راه‌حل مسائل ذکرشده معرفی شده و کتاب سیستم مالی کنونی را به چالش می‌کشد.


 استاندارد فیات


کتاب «استاندارد فیات: جایگزین بردگی بدهی برای تمدن بشری» به قلم سیف‌الدین آموس و ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا در سال ۱۴۰۲ به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب نشان می‌دهد که دولت‌ها با کنترل انحصاری سیستم پولی در قرن گذشته، تأثیری منفی بر صنایع تحقیقات مدرن و دانشگاهی، تولید غذا، تولید انرژی، نظام مالی و حتی توسعه کشورها گذاشته‌اند. علاوه بر این موضوع، این کتاب به نحوه کارکرد پول فیات و تاریخچه به‌وجودآمدن آن پرداخته و توضیح می‌دهد که چگونه ثروت صرفاً میان بوروکرات‌هایی توزیع شده است که چاپ اسکناس را در کنترل دارند و در حوزه‌های مالی و بانکداری صاحب‌ نفوذ هستند.


 کریپتوکارنسی


کتاب «کریپتوکارنسی؛ پول دیجیتال چطور می‌تواند فایننس را متحول کند» نوشته جیان ولپیسلی در سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات وایرد منتشر شد. برگردان این کتاب به زبان فارسی با ترجمه محمد رهبان به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. در این کتاب نویسنده همه آن چیزی که باید درباره رمزارزها بدانید را توضیح می‌دهد؛ از مراحل گسترش گرفته تا نحوه دقیق عملکرد آنها. همچنین در این کتاب درباره یکسری لغات و اصطلاحات شفاف‌تر و روشن‌تر صحبت شده است؛ از بلاکچین و بیت‌کوین و استیبل‌کوین‌ها گرفته تا ماینینگ و قراردادهای هوشمند و فورک. نویسنده کتاب به ایدئولوژی‌های سیاسی و اقتصادی که بر این حوزه تأثیرگذار هستند نیز می‌پردازد و یک سؤال اصلی را مطرح می‌کند: آیا ارز رمزنگاری‌شده، آن‌طور که مدافعانش مدعی هستند، تأثیر اقتصادی و اجتماعی تحول‌آفرینی دارد؟


 پول چگونه کار می‌کند


کتاب «پول چگونه کار می‌کند؛ یک راهنمای جامع تصویری» با ترجمه حورا شایسته‌کیا و یاسمین صدری و به همت انتشارات راه پرداخت در سال ۱۳۹۹ منتشر شد. این کتاب با تصاویر واضح و متون غیرتخصصی و ساده، هرآنچه می‌خواهید در مورد نظام‌های مالی مدرن بدانید را برای شما توضیح می‌دهد. کتاب همه جوانب پول را بررسی می‌کند و به مواردی مانند تاریخچه پول، بازارها و مؤسسات مالی، امور مالی دولت، سودآوری، امور مالی شخصی، ثروت، سهام، حقوق بازنشستگی، مزایای تأمین اجتماعی و مالیات‌های ملی و محلی می‌پردازد. این کتاب با کمک توضیحات تصویری و مثال‌های مفید، درک بسیاری از مباحث پیچیده را برای شما آسان می‌کند. با مطالعه این کتاب درکی کلی از پول و تأثیر آن بر دنیای مدرن پیدا خواهید کرد.


 درباره متاورس


کتاب درباره متاورس به قلم متیو بال در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. برگردان این کتاب به زبان فارسی، به همت مصطفی مرشدی و سارا صباغچی فیروزآباد توسط انتشارات راه پرداخت منتشر خواهد شد. اما متاورس دقیقاً چیست؟ همان‌طور که متیو بال، نظریه‌پرداز پیشگام و سرمایه‌دار مخاطره‌آمیز توضیح می‌دهد، این یک شبکه پایدار و به‌هم‌پیوسته از جهان‌های مجازی سه‌بعدی است که در نهایت به‌عنوان دروازه‌ای برای تجربیات بیشتر آنلاین عمل می‌کند و همچنین زیربنای بسیاری از دنیای فیزیکی خواهد بود. برای دهه‌ها، این ایده‌ها به داستان‌های علمی‌تخیلی و بازی‌های ویدئویی محدود می‌شدند، اما اکنون آماده‌اند تا انقلابی در هر صنعت و عملکردی، از امور مالی و بهداشت و درمان گرفته تا آموزش، محصولات مصرفی، برنامه‌ریزی شهری، دوستیابی و فراتر از آن ایجاد کنند.


 اربابان کریپتو


کتاب اربابان کریپتو ما را وارد یک درام در حال وقوع می‌کند و ظهور، سقوط و تولد دوباره ارزهای دیجیتال را از طریق ارائه تجربیات بازیگران اصلی، در سراسر جهان ردیابی می‌کند. در این کتاب، مسیر پرتلاطم برایان آرمسترانگ، کارآفرین سیلیکون‌­ولی و نحوه شکل‌گیری استارتاپ او، کوین بیس، را دنبال می‌کنیم.

کوین‌بیس که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، اکنون هر هفته میلیاردها دلار ارز دیجیتال را پردازش کرده و مشتریان بیشتری نسبت به غول‌های سرمایه‌گذاری قدیمی دارد. آن نقشی که گوگل برای جست‌وجوی محتوا و اوبر برای اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه دارند را کوین‌بیس برای ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. جف جان رابرتز، نویسنده کتاب، به‌دقت فضای حاکم بر دنیای ارزهای دیجیتال، ظهور استارتاپ‌های این حوزه و تقابل آن­ها با دنیای مالی سنتی؛ منظره‌ای شگفت‌انگیز مملو از ناامنی و هک دارایی‌ها، سرمایه‌گذاران، بازرسی و کنترل بخش دولتی، برادران میلیاردر و لامبوهایشان و جلسات پشت درهای بسته با جیمی دیمون (مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان چیس) را در کتاب «اربابان کریپتو» به تصویر می‌کشد.


 بلاکچین برای کسب‌وکارها


کتاب «بلاکچین برای کسب‌وکارها» به قلم دیوید فورلانگر و کریستوف اوزوریو در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات هاروارد بیزینس‌ریویو منتشر شد. این کتاب را ثنا جهاندار در سال ۱۴۰۰ به فارسی برگرداند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب یکی از اولین کتاب‌هایی است که در مورد این فناوری تحول‌آفرین برای رهبران کسب‌وکاری نوشته شده است. در این کتاب نویسندگان به شما کمک می‌کنند که میزان تأثیر بلاکچین روی کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید، گزاره ارزش پیشنهادی بلاکچین را کشف کنید، سرمایه‌گذاری‌های نزدیک و میان‌مدت در این حوزه انجام داده و سازمان خود را در یک فضای رقابتی جدید قرار دهید. این کتاب همچنین به شما کمک می‌کند پتانسیل‌های بالقوه این فناوری قدرتمند را درک کرده و راه‌های بهره‌گیری از این فناوری را در کسب‌وکار خود فرابگیرید. کتاب بلاکچین برای کسب‌وکارها سعی کرده است از مطالب و عناوین تکراری که بارها در زمینه بلاکچین توضیح داده شده‌اند فاصله گرفته و ماهیت این فناوری نوین و همچنین کاربردهای واقعی آن را برای خوانندگان روشن سازد. نویسندگان این کتاب خود سال‌ها در شرکت گارتنر روی موضوع عملیاتی‌کردن فناوری بلاکچین در کسب‌وکارهای گوناگون به تحقیق و پژوهش مشغول بوده‌اند و حال تجربیات‌شان را در قالب این کتاب بیان کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.