راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی کتاب‌های حوزه نوآوری در کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت / ۷ کتاب برای ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال

انتشارات «راه پرداخت» در آستانه نوروز ۱۴۰۳، ۳۶ کتاب‌ در زمینه‌های مرتبط با فناوری و نوآوری که مناسب هدیه‌ دادن در ایام نوروز است، تحت عنوان «کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت» گرد هم آورده و فعالان حوزه کسب‌و‌کارهای نوآوری و علاقه‌مندان می‌توانند از این فهرست، کتاب خود را انتخاب کنند. در این گزارش به بررسی هفت کتاب در حوزه نوآوری و دیجیتال از میان این ۳۶ کتاب پرداخته‌ایم.


 راهبری تحول دیجیتال


 «دنیس خو»، نویسنده این کتاب، رهبری موفق در کسب‌وکار دیجیتال و از پیشگامان بانک دیجیتال در منطقه آسه‌آن است. او با داشتن تجربه دوگانه فناوری اطلاعات و بانکداری، مزیت منحصربه‌فردی در توسعه و اجرای استراتژی‌های تحول کسب‌وکار در دنیای دیجیتال دارد. کتاب «راهبری تحول دیجیتال» محصول تجربیات عملی و موفق نویسنده در راه‌اندازی بانک دیجیتال است. درس‌آموخته‌های دنیس خو را علاوه بر صنعت بانکداری می‌توان برای بسیاری از صنایع دیگر که پا در سفر تحول دیجیتال گذاشته‌اند به کار برد. این کتاب به شکل راهنمای گام‌به‌گام برای طی سفر پرچالش تحول تدوین شده است. در این کتاب مدلی عملی با نام TaP معرفی شده که چهارچوبی برای طراحی و ایجاد یک بانک دیجیتال و به‌طورکلی برنامه سفر تحول دیجیتال است.


 حکمرانی دیجیتال


کتاب حکمرانی دیجیتال به قلم استفان دانیلز و جرمی سوئینفن گرین در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات روت‌لج منتشر شد. این کتاب در سال ۱۴۰۱ توسط حسین خسروپور و مژگان شوندی به فارسی برگردانده و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. کتاب حکمرانی دیجیتال توضیحی درباره مسائل اساسی پیرامون فرصت‌ها و خطرات مرتبط با فناوری دیجیتال ارائه می‌دهد، همچنین نقشی را که فناوری دیجیتال می‌تواند در سراسر سازمان‌ها ایفا کند توصیف می‌کند و به هیئت‌مدیره‌ها و مدیران ارشد بینشی می‌دهد تا استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از فناوری دیجیتال و همچنین مسلح‌کردن آنها به دانش ایجاد کنند؛ دانشی که به پرسیدن سؤالات درست از متخصصان و تشخیص اینکه چه زمانی پاسخ‌های داده‌شده گریزان یا بی‌ربط هستند، کمک می‌کند. در این کتاب اصول حکمرانی دیجیتال مانند رهبری، توانایی، مسئولیت‌پذیری برای خلق ارزش و شفافیت گزارش‌دهی، صداقت و رفتار اخلاقی بررسی شده است.


 حاکمیت تحول دیجیتال


 کتاب «حاکمیت تحول دیجیتال» به قلم آنانت جوشی، استیون دی‌هاس و لورا کالوی در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات اشپرینگر به چاپ رسید و در سال 1400 با ترجمه مجتبی رئیس‌صفری به همت انتشارات راه پرداخت به فارسی منتشر شد. در این کتاب ضرورت مشارکت بیشتر هیئت‌مدیره سازمان‌ها در حاکمیت فناوری اطلاعات تبیین شده است. تحول دیجیتال ماهیت تصمیم‌گیری در سازمان‌ها را تغییر داده؛ به شکلی که دیگر نمی‌توان بدون درنظرگرفتن ابعاد دیجیتالی مدیریت سازمان‌ها را پیش برد. نویسندگان کتاب، پیامدهای منفی عدم مشارکت هیئت‌مدیره در تعیین جهت‌گیری و کنترل دارایی‌های دیجیتالی را برمی‌شمارند. همچنین در این کتاب، نمونه‌های موفق و ناموفق با تمرکز بر تحول دیجیتال در میان سازمان‌های مشهور جهانی بررسی شده است.


 نوآوری درآمدزا


 کتاب «نوآوری درآمدزا» در سال ۲۰۱۶ به قلم جرج تک و مادهاوان رامونجام نوشته و توسط انتشارات وایلی منتشر شد. در سال ۱۳۹۸ محمد رهبان و محمدرضا زکیخانی این کتاب را به فارسی برگرداندند و انتشارات راه پرداخت آن را منتشر کرد. در این کتاب به درآمدزایی از نوآوری اشاره شده است. تحول بنیادین در ماهیت کسب‌وکار باعث شده نوآوری یک امر حیاتی برای شرکت‌ها باشد. امروزه کسب‌وکارهایی رشد می‌کنند که درون آنها موتور نوآوری روشن باشد، یعنی بتوانند با استفاده از دانش و فناوری درونی یا بیرونی، در کسب‌وکار خود نوآوری مستمر داشته باشند. اینکه چگونه شرکت‌هایی که محصول بدیعی را به دنیا ارائه می‌‌دهند و می‌توانند از علم درآمدزایی از نوآوری استفاده کنند، شانس موفقیت محصول جدیدشان را افزایش دهند و نتایج شگفت‌انگیزی به دست آورند. احتمال شکست نوآوری‌های موفق همیشه بالاست، اما در این کتاب یاد می‌گیرید که تمرکز بر درآمدزایی از نوآوری چگونه می‌تواند شانس موفقیت مالی یک کسب‌وکار را به‌شدت افزایش دهد.


 ابزارها و سلاح‌ها


کتاب «ابزارها و سلاح‌ها» به قلم برد اسمیت و کارول براون در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات پنگوئن منتشر شد و انتشارات راه پرداخت برگردان فارسی آن به قلم محمد رهبان را منتشر کرد. در این کتاب، نویسنده توضیح می‌دهد که چگونه فناوری، هم به ما قدرت می‌دهد و هم ما را تهدید می‌کند. وی همچنین نقش و قدرت داده‌ها در جهان کنونی را به تصویر می‌کشد و گزارشی دقیق و هیجان‌انگیز از جنجال‌هایی که حوزه فناوری طی یک دهه گذشته با آن مواجه بوده است، ارائه می‌دهد. کتاب ابزارها و سلاح‌ها به طیف بسیار گسترده‌ای از مسائل شامل ۱۵ مسئله ازجمله امنیت سایبری، تنوع نیروی کار فناوری اطلاعات و رابطه ایالات متحده و چین پرداخته است.


 مهندسی اجتماعی


کتاب «مهندسی اجتماعی؛ علم هک‌کردن انسان»، به قلم کریستوفر هدنگی و به همت انتشارات وایلی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. برگردان فارسی این کتاب به همت شیرین سجودی، مجید جعفریان و محمد رهبان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این کتاب جوهره مهندسی اجتماعی را بیرون می‌کشد و آن را به نحوی تعریف می‌کند و شکل می‌دهد که همه آن را درک کنیم. در مهندسی اجتماعی این ذهن افراد است که هک می‌شود، نه کامپیوتر. در حمله مهندسی اجتماعی، اطلاعاتی را که فرد قصد فاش کردن آن را نداشته، بدون آنکه متوجه شود، در اختیار مهاجم قرار می‌دهد یا تحت‌تأثیر آنچه دستکاری روان‌شناختی نامیده می‌شود، تشویق یا وادار به انجام کاری می‌شود که از انجام آن پشیمان خواهد شد. این کتاب می‌تواند شما را آماده کند، از شما محافظت کند و به شما آموزش بدهد که چطور خطرهای ناشی از مهندسی اجتماعی را شناسایی کنید، آثارشان را کاهش دهید و از خودتان در برابرشان دفاع کنید.


 هوش مصنوعی


کتاب «هوش مصنوعی: بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد»، به همت انتشارات هاروارد در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. برگردان این کتاب به زبان فارسی توسط شراره شبل‌الحکما وعلیرضا کاظمی‌نیا و به همت انتشارات راه پرداخت در سال 1399منتشر شد.

این کتاب از ۱۲ مقاله تشکیل شده است که نویسندگان برجسته مجله کسب‌وکار هاروارد آن را نوشته‌اند. توماس اچ داونپورت، جیمز ویلسون و آندرو مک‌آفی از مشهورترین نظریه پردازانی هستند که در این کتاب، مقالاتی از آنان به چاپ رسیده است. کتاب هوش مصنوعی توضیح می‌دهد که بیش از ۲۵۰ سال است که نوآوری‌های مربوط به فناوری، محرک‌های اساسی رشد اقتصادی هستند. مهم‌ترین این نوآوری‌ها، فناوری‌های همه‌منظوره هستند که از جمله آنها می‌توان به موتور بخار، برق و موتور احتراق داخلی اشاره کرد. هر یک از این فناوری‌ها به شکل‌گرفتن موج نوآوری‌ها و فرصت‌های مکمل، سرعت بخشیده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.