راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب ۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار به چاپ سوم رسید / چگونگی انتخاب الگوی مناسب کسب‌و‌کار و پیاده‌سازی آن در سازمان

کتاب «۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار؛ ۹۰ درصد شرکت‌های موفق دنیا چگونه کار می‌کنند؟» در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات FT (فایننشال‌تایمز و پیرسون) منتشر شد. مازیار نوربخش و محمدرضا درخشان این کتاب را به فارسی برگرداندند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد.

در این کتاب، نویسندگان (الیور گاسمن, میکلا سیک و کارولین فرانکن برگر)، ۶۰ الگوی مطرح کسب‌وکار را به تفکیک توضیح داده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که عمده نوآوری‌های مدل کسب‌وکار، مبتنی بر 60 الگوی تکرارشونده است و نوآوری مدل‌های کسب‌وکار از یک هنر به یک علم تبدیل شده است.

در این کتاب به این نکته مهم اشاره شده است که مزیت‌های رقابتی آینده شرکت‌ها مبتنی بر محصولات و فرایندهای نوآورانه نیست، بلکه مبتنی بر مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه است. به منظور ارائه ایده‌هایی برای مدل کسب‌وکار نوآورانه، باید شرکت یا صنعت بتواند بر منطق غالب موجود خود غلبه کند. ایده‌های جدید تنها در ورای محدوده مفاهیم فعلی یافت می‌شوند.

پس از انتخاب الگوی مناسب کسب‌و‌کار و پیاده‌سازی آن در سازمان (که نحوه پیاده‌سازی به‌صورت کامل در فصل دو کتاب آمده است)، به مهم‌ترین چالش پیش روی سازمان خواهیم رسید: «مدیریت تحول». نویسندگان کتاب بر این باورند که بزرگ‌ترین چالش سازمان در نوآوری مدل کسب‌وکار، غلبه بر مقاومت کارمندان است. تنها با عبور از این مانع می‌توان با موفقیت در مدل کسب‌وکار سازمان، نوآوری ایجاد کرد. چرا کارکنان تا این حد در برابر تغییر مقاوم هستند؟ ساده است، آنها از تغییر می‌ترسند. مدیریت تحول به رهبری ثابت‌قدم نیاز دارد. بدون مدیریت تحول، حتی با جامع و دقیق‌ترین تجزیه و تحلیل‌ها هم به جایی نخواهید رسید. مدل‌های کسب‌وکار در صورتی مفید و کاربردی هستند که اجرایی شوند و ایده‌ها، هرچقدر هم که خوب باشند، بدون حمایت مدیران ارشد شکست خواهند خورد. مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان برای مدیریت تحول به کار گرفت عبارت‌اند از: متعهد بودن، مشارکت‌دادن کارمندان در مدیریت تحول، تشکیل تیم قهرمانان و رهبران برای مدیریت تحول، پرهیز از سوگیری‌های شناختی و داشتن استراتژی و سندروم سیگاری چاق.

در ادامه کتاب، 60 الگوی تکرارشونده در کسب‌وکارها به تفکیک ذکر شده‌اند. هر یک از این الگوها از منظر چهار بعد بررسی می‌شوند: مشتری (چه کسی؟)، ارزش پیشنهادی (چه چیزی؟)، زنجیره ارزش (چگونه؟) و سازوکار سود (چرا؟). علاوه بر این، در این کتاب، مانع اصلی شرکت‌ها برای نوآوری در مدل کسب‌وکار خود و همین‌طور بهره‌بردن از قدرت نوآوری در مدل کسب‌وکار، ارائه شده است.

مخاطب اصلی کتاب «۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار؛ ۹۰ درصد شرکت‌های موفق دنیا چگونه کار می‌کنند»، مدیران، صاحبان کسب‌وکار و پژوهشگران این حوزه هستند. کلیه علاقه‌مندان می‌توانند چاپ سوم کتاب را از طریق فروشگاه راه پرداخت تهیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.