راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل جیبی‌مو در رویداد ۹ ژانویه از تجربه فعالیت در بازارهای مالی گفت/ رمزارز را به عنوان یک نظام مالی جدید بشناسیم

مهدی مرادیان، مدیرعامل «جیبی‌مو» در رویداد ۹ ژانویه از انتقال تجربه فعالیت در بازارهای مالی ازجمله فارکس و بازار سرمایه به بازار کریپتو و به دغدغه‌های رگولاتور در بازار امروز پرداخت. به گفته مرادیان، ما بازیگرهای دنیای کریپتو به‌خاطر اذیت‌هایی که شده‌ایم، به‌ صورت رادیکال، کل حاکمیت و رگولاتوری را زیر سؤال می‌بریم. بیایید بدون هیچ پیش‌زمینه ذهنی به ماجرا بنگریم و ضمناً رمزارز را به‌عنوان یک نظام مالی جدید بشناسیم.


دغدغه حاکمیت در قانون‌گذاری رمزارزها


او ادامه داد: «وقتی از دیدگاه حاکمیت و قانون‌گذار به عرصه بنگریم، دغدغه‌های مشخصی می‌بینیم که بحق است و حتی در کشورهای پیشرفته نیز شاهد اختلاف‌نظر قانون‌گذارها در مواجهه با پدیده و تکنولوژی جدید هستند و هر کدام به روش متفاوتی عمل می‌کنند. نکته حائز اهمیت از دید حاکمیت، مبارزه با پول‌شویی و CFT است. دومین نکته این‌که تبعات جرائم مالی و کلاهبرداری‌های احتمالی آن حوزه، گریبان حاکمیت را می‌گیرد. مسئله حریم خصوصی شهروندان نیز اهمیت دارد. الان دیتای مردم ما خیلی راحت در بازار و در فضای اینترنت منتشر می‌شود. به‌جای «رمزارز» عبارت «رمزارزش» را به کار می‌برند که عبارت ثقیلی است و حتی در رگولاتوری نیز قضیه را به سمت ابهام برد.»

مدیرعامل جیبی‌مو افزود: «مسئله دیگر، اهمیت حقوق دولتی مثل «مالیات بر درآمد و دارایی» است. راهکار چیست؟ ما با نوآوری چه برخوردی بکنیم و چه استفاده‌ای از آن داشته باشیم که فضا را هم برای کسب‌وکار فراهم کنیم، هم برای مردم و حاکمیت. زاویه نگاه شخصی من طبق تجربه‌هایم در عرصه داده و نرم‌افزار نشان می‌دهد که هر تصمیم‌گیری نیازمند داده خواهد بود و بدون داده هیچ پردازش و تصمیمی میسر نیست.»


 تجربه سایر کشورها در رگولاتوری حوزه رمزارزها


مرادیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تجربه دیگر کشورها در عرصه رگولاتوری بیان کرد: «وقتی بین رگولاتور و بازیگران این عرصه اختلاف نظر وجود داشته باشد، تبادل داده با مشکل مواجه می‌شود. در فهرست پنل‌ها دیدم که یکی از دوستان قرار است راجع به تجربیات موفق رگولاتوری در دیگر کشورها صحبت کند. خیلی دوست دارم این صحبت را بشنوم. ولی وقتی تجربه موفق دیگر کشورها را بررسی کنیم، درمی‌یابیم به همان لایه‌هایی ورود کرده‌اند که بازیگران مطالبه می‌کنند؛ شرایط نظارت و فعالیت را فراهم آورده‌اند و داده‌ها را از بازیگر می‌گیرند و در عوض به او اجازه کار و تولید داده رسمی می‌دهند.»

مدیرعامل جیبی‌مو با تأکید بر موقعیت کسب‌وکاری پرداخت‌یاری در کشور بیان کرد: «ما به‌واسطه کسب‌وکار خود ناچاریم با یکسری از بازیگران حوزه رمزارز همکاری داشته باشیم و دائم می‌بینیم که سیستم بانکی ما آمادگی لازم برای پاسخ به نیازهای این بازار را ندارد. این کسب‌وکارها با Hot Money یا گردش پول سروکار دارند،‌ ولی نظام بانکی سرویس مناسب به ایشان نمی‌دهد و در عین حال، دستورالعمل‌ها و ممانعت مکرر رگولاتور، شرایط را برای بازیگران سخت‌تر می‌کند.»


راه‌حل مشکلات بین رگولاتور و فعالان حوزه رمزارزها


مرادیان در پایان تأکید کرد: «اگر قانونگذار هم بپذیرد و همراه باشد و به کسب‌وکارها بگوید که شما باید به این صورت تولید داده کنید و به آن صورت داده‌ها را در اختیار ما بگذارید، عمده‌بازیگرهایی که به صورت مستقیم در این عرصه هستند یا در لایه پرداخت و گردش پولی پشت صحنه دخیل‌اند، به‌مرور تمام دغدغه‌های رگولاتور را پوشش می‌دهند. صحبت‌های من حرف جدیدی نیست و یک ارائه علمی به شمار نمی‌رود، اما به تجربه دریافته‌ایم که وقتی تمام اکوسیستم را کنار هم ببینیم و همه را به رسمیت بشناسیم، دست به دست هم می‌دهیم تا هم دغدغه رگولاتور را برطرف کنیم و هم دغدغه بازیگران را. در این صورت امکانی برای شرکت‌های فین‌تک به وجود می‌آید تا در شرایط کنونی کشور که اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان تنها راه پیشگیری از مهاجرت است، فضایی برای منفعت رساندن به همه مردم داشته باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.