راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معماری باز در سیستم‌های کربنکینگ

این نوشتار چکیده ای است از مقاله‌‎ای که تحت عنوان «معماری باز در سیستم‌های کربنکینگ (core banking)» در شماره جاری نشریه «بانکداری مجازی» شماره 23و24 به چاپ رسیده است. مقاله مزبور در معاونت محصول شرکت توسن توسط حسین رأسی، حجت جاهد و محسن معظمی گودرزی نگاشته شده است. در همین مطلب امکان دسترسی به نسخه الکترونیکی مقاله وجود دارد.

ضرورت «معماری باز» درسیستم های کربنکینگ، به تازگی در محافل بانکی و تولیدکنندگان پیشتاز نرم افزار بانکداری الکترونیک مورد توجه گرفته وعده ای معتقدند که نیاز بازار به محصولات و خدماتی که مبتنی بر«معماری باز» طراحی و تولید می شوند، درسال های پیش رو، از رشد فزاینده ای برخوردارخواهد شد. حرکت هرسازمان تحقیق و توسعه ی نرم افزار به سمت «معماری باز»، نمایانگر بلوغ ونوعی دگرگونی بنیادی و «تغییر الگوواره» (paradigm shift) در رسالت و اهداف سازمان است و مسئولیت و تبعات سنگینی را به دنبال دارد. پیش نیاز این حرکت و شرط توفیق آن، جسارت پیشگامی، تجربه و تخصص آزموده شده مبتنی بر زیرساخت کیفی منسجم و «فرهنگ برتر» (culture of excellence) و صلاحیت و اعتبار درخشان نزد کابران است که جایگاه سازمان را از رقیبان متمایزمی کند.

این مقاله با نگاهی برمفاهیم کلیدی و انگاره های معماری نرم افزار، اصول و تکنیک های آن، و ابزار و رویه هایی که معمار نرم افزار برای طراحی و اطلاع رسانی دراختیار دارد، شروع می شود. پس از آن، استانداردهای رایج و همچنین روند تکاملی سیستم های کربنکینگ در دنیا مورد بحث قرار می گیرد. در ادامه، ابعاد و ویژگیهای « معماری باز» درسیستم های کربنکینگ به تحلیل کشیده شده و سپس اهمیت و ضرورت مهاجرت به این نوع معماری  از دیدگاه کاربران تشریح می شود. در بخش پایانی مقاله، وضعیت موجود سیستم های کربنکینگ در ایران مورد بازبینی قرار گرفته و راهکارهایی در این زمینه ارایه می گردد. براین اساس، می توان پنداشت که مخاطبین اصلی این مقاله را عمدتاً کارشناسان، طراحان، مدیران، و گروه های تحقیق و توسعه ی نرم افزار، بویژه در حوزه کلان بانکداری الکترونیک، تشکیل خواهند داد.

نخستین سیستم های عملیاتی کربنکینگ در دنیا در اواسط دهه ی 1970 به بازار راه یافتند. این سیستم ها عمدتاً با سرمایه گذاری و مدیریت بانک ها توسعه می یافتند و روی «مین فریم‌ها» پیاده و اجرا می شدند. در دهه ی 1980، سیستم ها و «راهکارهای بسته بندی شده» (packaged solutions)، که در بیرون از محیط بانک و توسط شرکت های تولید نرم افزار توسعه می یافتند، راهی بازار شدند، اما قابلیت آنها برای کار درمحیط های بزرگترمحدود بود. در دهه ی 1990، بازیگران تازه ای وارد این عرصه شده و سیستم هایی را توسعه دادند که کاستی های پیشین را تا حدودی با طراحی منعطف، توسعه پذیر، و «مشتری- محور»، برطرف می کرد. تمرکزسیستم های کربنکینگ که دردهه ی اخیرظهورکرده اند برهمگرایی «کانال های دیجیتال»به همراه انعطاف پذیری و مقیاس پذیری فزاینده بوده است. این راهکارهای مدرن که هسته ی مرکزی آنها را نوعی «معماری باز» تشکیل می دهد، می کوشند نیازهای دائما” متغییر بانک ها از یکسو، و مشتریان بانک از سوی دیگر، را تامین کنند.

فایل PDF متن کامل این مقاله را از اینجا دریافت کنید. (حجم فایل 2 مگابایت)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.