راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایشگاه تلکام از دریچه راه پرداخت / سالن‌ها خلوت است و خبری از تحول دیجیتال نیست

بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام (مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال) با شعار تحول دیجیتال و اتصال‌پذیری، از دوم دی‌ماه کار خود را آغاز کرده و تا پنجم دی‌ماه میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. با اینکه این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مخابراتی کشور محسوب می‌شود، از یک طرف خلوتی سالن‌ها از عدم استقبال مردم حکایت دارد و از طرف دیگر ظاهر این نمایشگاه نشانی از عناصر تحول دیجیتال ندارد؛ به‌طوری‌که ظاهر غرفه‌ها، نحوه تعامل با بازدیدکنندگان، نحوه معرفی محصولات و… با همان روش‌های سنتی سال‌های قبل انجام می‌شود.

نمایشگاه تلکام سال جاری زیربنایی 21 هزار مترمربعی را در بر می‌گیرد و با مشارکت بیش از 100 شرکت داخلی و شش شرکت چینی به مدت چهار روز در شش سالن نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است. بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد تعداد شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور یافته‌اند در مقایسه با سایر نمایشگاه‌هایی که در طول سال در اکوسیستم فناوری برگزار می‌شود کم‌تر است و متعاقب همین موضوع، این نمایشگاه فضای کم‌تری را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر در سایر نمایشگاه‌‌ها شاهد حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، ازبکستان، چین، کنیا، سوریه، روسیه، عراق، ترکیه و ارمنستان بودیم؛ درحالی‌که در نمایشگاه تلکام حضور چینی‌ها محسوس بود.

نمایشگاه تلکام سه حوزه مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال را در برمی‌گیرد و حداقل انتظار این است که هرکدام از این سه حوزه سهم برابری در نمایشگاه داشته باشند؛ اما یک نگاه اجمالی به فهرست حدود 100 شرکتی که در نمایشگاه حضور دارند و بررسی شرح فعالیت آنها نشان می‌دهد که حدود 70 تا 80 درصد شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و مخابرات فعالیت دارند و فقط حدود 20 درصد شرکت‌هایی که در نمایشگاه صاحب غرفه هستند در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند. این در حالی است که عبارت تحول دیجیتال، شعار این دوره از نمایشگاه تلکام را به دوش می‌کشد.

شعار نمایشگاه تلکام که همان تحول دیجیتال و اتصال‌پذیری است، هرچند در لغت جذاب است، اما در عمل نتوانسته‌ کشش کافی برای حضور مردم در این نمایشگاه ایجاد کند؛ به‌طوری‌که راهروی بین غرفه‌ها یا خالی است یا توسط غرفه‌داران پر شده است. از سوی دیگر نشانی از تحول دیجیتال در غرفه‌های نمایشگاه به چشم نمی‌خورد و تعامل با بازدیدکنندگان همچنان کاغذی بوده و برخی غرفه‌ها به نصب چند ابر فلزی که نماد فضای ابری است برای نشان دادن تحول دیجیتال اکتفا کرده‌اند.

بازدیدکنندگان در طرف دیگر این ماجرا قرار دارند که به نظر می‌رسد از حضور در نمایشگاه تلکام هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. گفت‌وگویی که «راه پرداخت» با برخی بازدیدکنندگان از نمایشگاه تلکام داشت حاکی از آن است که بسیاری از افراد صرفاً برای تماشا آمده بودند و با این حال هیچ موضوعی به جذب این افراد کمک نکرده بود. از نظر این افراد روش‌های معرفی محصول از سوی غرفه‌داران قدیمی بوده و توضیحاتی که از سوی برخی شرکت‌ها ارائه می‌شود مبهم است.

در میان بازدیدکنندگان نمایندگانی از شرکت‌های نرم‌افزاری حضور داشتند که بر این باورند غرفه‌آرایی نمایشگاه بر اساس محتوا جانمایی نشده است. به گفته این افراد، هدفی که از بازدید از نمایشگاه داشتند، همکاری‌های مؤثر و جذب مشتری است، اما هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.