راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی روند تعداد شعب بانکی نشان می‌دهد / کاهش شعب در گرو افزایش فرایند انجام خدمات غیرحضوری

صنایع بانکی و پرداخت در دنیا روند پرشتابی را در راستای دیجیتالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن تاکنون طی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و به‌ تبع آن، ایران نیز با سرعت آهسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری این مسیر را طی کرده و در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مؤسسات مالی بسیاری در کشور جهت دستیابی به مزایای فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به سمت ایجاد تحول دیجیتال حرکت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. گسترش فناوری‌های مختلف در حوزه بانکداری و پرداخت، امکان دسترسی هرچه بیشتر و سریع‌تر کاربران به خدمات غیرحضوری بانکی، در چند سال اخیر از حجم ترافیک شعب بانکی کاسته و با فعالیت‌ها و به رسمیت شناخته شدن استارتاپ‌های حوزه فین‌تک، نیاز به مراجعه به شعب بانکی همچنان با روند نزولی روبه‌رو بوده و در نهایت موجب کاهش شعب بانکی شده است.

«عصر تراکنش» در گزارشی با عنوان «تجلی تحول دیجیتال در آینه آمار بررسی روند ۱۰ساله صنعت پرداخت در شبکه بانکی کشور» که به زودی منتشر می‌شود، با استناد به آمار بانک مرکزی، به بررسی ۹ مؤلفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پرداخته که اکثر مردم در شبکه پرداخت کشور با آن درگیر هستند و وارسی می‌کند که این آمارها درباره مسیر ۱۰ساله صنعت پرداخت چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. اما در گزارش پیش رو، بررسی روند چهارساله تعداد شعب بانکی کشور را می‌خوانید.

طبق آمار بانک مرکزی، در شهریورماه ۱۴۰۱ در مجموع ۱۹ هزار و ۱۶۷ شعبه بانکی در کشور فعال بوده که این رقم در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۲ هزار و ۵۸۳ شعبه بوده است. در چند سال گذشته یکی از سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای رفع ناترازی، کاهش تعداد شعب فیزیکی بوده و داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که در چهار سال گذشته از تعداد شعب بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ۳۴۱۶ شعبه کاسته شده و بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تا حد زیادی فرایند انجام خدمات غیرحضوری را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه اپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی فراهم ساخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

بر اساس آخرین آماری که در وب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، در مجموع ۱۹ هزار و ۱۶۷ شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که بیشترین تعداد متعلق به بانک سپه با ۳۱۳۶ شعبه است. تعداد شعب بانک سپه در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۷۰۳ بوده که با ادغام بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه این عدد به ۳۱۳۶ رسیده است. همچنین تعداد شعب بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سراسر کشور در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۲ هزار و ۵۸۳ شعبه بوده است.

همچنین با توجه به اینکه آخرین آمار منتشرشده از جمعیت ایران حدود ۸۷ میلیون نفر را تخمین زده، در نتیجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به این نتیجه رسید که تقریباً به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ازای هر ۴۵۳۹ نفر، یک شعبه بانکی در کشور وجود دارد که در حال ارائه سرویس است. این عدد در سال ۱۳۹۸ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ازای هر ۳۷۱۸ نفر یک شعبه بانکی بوده است.

هشتم مهرماه ۱۴۰۲، مؤسسه اعتباری «توسعه» منحل شد، اما در به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی آخر بانک مرکزی هنوز صفرشدن تعداد شعب این مؤسسه لحاظ نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.