راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همگرایی پراپ‌تک‌ها و فین‌تک‌ها؛ شیفت پارادایم در معاملات املاک

نسیم عشقی، رئیس توسعه و تحقیق فینوداد / همگرایی فناوری و امور مالی تحولاتی شگرف را در صنایع مختلف ایجاد کرده که بخش املاک و مستغلات نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. همان‌طور که چند سالی است شاهد ساختارشکنی فین‌تک‌ها در امور مالی سنتی بوده‌ایم، ظهور پراپ‌تک‌ در حوزه املاک و مستغلات نیز نحوه خرید، فروش، اجاره و مدیریت املاک را دگرگون کرده است. با این حال، پتانسیل واقعی پراپ‌تک در همگرایی آن با فین‌تک‌ نهفته است.  

همگرایی پراپ‌تک و فین‌تک‌ نیرویی دگرگون‌کننده است که نوید انقلابی بزرگ را در صنعت املاک و مستغلات می‌دهد. این دو حوزه با متحد کردن نیروها می‌توانند تراکنش‌ها را ساده کنند، دسترسی به منابع مالی را افزایش دهند، بخشی از تصمیم‌گیری‌ها را متکی بر داده‌ها کنند، سیستم‌های مدیریت املاک را بهبود بخشند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه املاک را فراهم کنند. از طرفی، همگرایی بین این دو حوزه از یک‌سو به ذینفعان فعال در اکوسیستم املاک و مستغلات ازجمله خریداران، فروشندگان، نمایندگان، مستأجران و از سوی دیگر به ذینفعان فعال در اکوسیستم فین‌تک، نوید راه‌حل‌هایی کارآمد، شفاف و نوآورانه را می‌دهد.

اگر به آمار منتشرشده در استاتیستا درباره تعداد کسب‌وکارهای راه‌اندازی‌شده در حوزه پراپ‌تک نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که در سال 2021 در جهان تنها هفت پراپ‌تک و در نیمه اول سال 2022 تنها دو پراپ‌تک؛ آن‌ هم در آمریکای شمالی تأسیس شده؛ در حالی که این رقم در سال 2014 در اوج خود بوده است.

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی کاهش پراپ‌تک‌ها را غالب شدن این تفکر بر بازار سنتی معاملات املاک و مستغلات دانست که «فردا مانند امروز و امروز نیز مانند دیروز خواهد بود»، به این معنی که مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، مردم از گذشته به صورت سنتی در حال خریدوفروش و معامله در بازار املاک و مستغلات بوده‌اند و فعالان این صنعت تمایلی برای پذیرش روش‌های نوآورانه ندارند. با این حال مزایای همگرایی پراپ‌تک‌ها و فین‌تک‌ها بی‌شمار است.

یکی از مزایای کلیدی همگرایی پراپ‌تک‌ها و فین‌تک‌ها توانایی ساده‌سازی معاملات املاک و مستغلات است. خرید یا فروش ملک شامل فرآیندهای مالی پیچیده، ازجمله درخواست وام مسکن، تأییدیه وام، نقل و انتقالات پرداخت و اسناد قانونی است. با ادغام راه‌حل‌های فین‌تک در پلتفرم‌های پراپ‌تک، می‌توان این فرآیندها را دیجیتالی و خودکار کرد، کاغذبازی را کاهش داد، واسطه‌ها را حذف و جدول زمانی معاملات را تسریع کرد. این همکاری با ارائه یک تجربه یکپارچه و کارآمد به خریداران، فروشندگان و مشاوران املاک و مستغلات قدرت می‌بخشد.

همگرایی پراپ‌تک و فین‌تک همچنین تأثیر قابل توجهی بر مدیریت املاک و تجربه مستأجر دارد. پلتفرم‌های پراپ‌تک می‌توانند از راه‌حل‌های فین‌تک برای ساده‌سازی پرداخت‌های اجاره، خودکارسازی قراردادهای اجاره و ارائه گزینه‌های پرداخت انعطاف‌پذیر به مستأجران استفاده کنند. علاوه بر این، اپراتورهای املاک و مستغلات می‌توانند از پلتفرم‌های فین‌تک برای خودکارسازی درخواست‌های تعمیر و نگهداری، بهبود مدیریت انرژی و ارتقای سیستم‌های امنیتی استفاده کنند. این نوآوری‌ها کارایی عملیاتی را بهبود می‌بخشد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و تجربه‌ای یکپارچه و شخصی‌سازی‌شده به مستأجران ارائه می‌دهد.

افزایش دسترسی به منابع مالی از دیگر مزایایی است که به‌واسطه همگرایی بین پراپ‌تک‌ها و فین‌تک‌ها ایجاد می‌شود. در بازارهای سنتی، به دست آوردن منابع مالی به منظور سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای بسیاری از افراد کاری دلهره‌آور است. فین‌تک‌ها با معرفی مدل‌های نوآورانه تأمین مالی، مانند وام‌دهی همتا‌به‌همتا، تأمین مالی جمعی و پلتفرم‌های وام‌دهی دیجیتال، در این بازار سنتی ساختارشکنی خواهند کرد. از طرفی، با به‌کارگیری پتانسیل‌های فناوری‌هایی مانند بلاکچین در پلتفرم‌های پراپ‌تک می‌توان معاملات امن و شفاف و نیز توکن‌سازی دارایی‌ها را امکان‌پذیر کرد.

هوش‌مصنوعی از دیگر فناوری‌هایی است که کاربردهای فراوانی در حوزه املاک و مستغلات دارد. یکپارچه‌سازی قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی با پلتفرم‌های پیشرفته مدیریت دارایی امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم مستأجران و خریداران املاک را به صورت خودکار فراهم می‌کند. همچنین، ذینفعان این حوزه می‌توانند با به‌کارگیری قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی از اسکن صورتحساب برای جمع‌آوری داده‌های متنوع مانند جزئیات بانکی فروشندگان و مستأجران، تاریخ سررسید پرداخت و معوقات اجاره برای دریافت تجزیه و تحلیل‌های مالی واقعی و عمیق استفاده کنند. به محض دریافت اطلاعات فاکتور، می‌توان بدون نیاز به ورود دستی داده‌ها، پرداخت‌ها را به‌سرعت برای فروشندگان یا مستأجران آغاز کرد، زیرا تمام اطلاعات مربوطه به طور یکپارچه در یک سیستم جامع مدیریت دارایی وجود خواهد داشت.

به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری‌های مختلف در پراپ‌تک و همگرایی آن با فین‌تک نوید شیفت پارادایمی شگفت‌انگیز را در حوزه املاک و مستغلات می‌دهد. اما باید دید که آیا در سال‌های آینده، بازار به‌شدت سنتی املاک و مستغلات حاضر به پذیرش آن در سطح انبوه است یا این فناوری صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد؟

در پاسخ به این سؤال، شاید بتوان گفت همان‌طور که اکنون برخی از کسب‌وکارها از قابلیت‌های این فناوری در زنجیره ارزش خود استفاده کرده‌اند، در آینده نیز کسب‌وکارهایی که به دنبال ایجاد رویکرد مبتنی بر ارزش هستند، خود را با این تغییرات همگام و هماهنگ خواهند کرد و رفته‌رفته بازار به‌شدت سنتی املاک و مستغلات، راهی جز پذیرش این فناوری و تعبیه آن در تاروپود زنجیره ارزش خود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.