راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه / توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه مزایایی برای سرمایه‌گذاران دارد؟ 

گروه مالی کاریزما با دریافت مجوز توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سازمان بورس و اوراق بهادار توانسته به‌عنوان دارنده این مجوز، سه مورد از صندوق‌های قابل معامله (ETF) خود را در بستر سندباکس توکنایز کند.

توکن‌سازی سه صندوق سرمایه‌گذاری کاریزما با نام‌های کهربا، کارا و اهرم با هدف تسهیل روند سرمایه‌گذاری انجام شده و ویژگی‌هایی به صندوق سرمایه‌گذاری اضافه می‌کند. 


بررسی ویژگی‌های توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 


توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری که گامی رو به جلو در بازار سرمایه است، ویژگی‌های مثبتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید:

1-معاملات 24ساعته

یکی از ویژگی‌های توکن‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان معاملات 24ساعته آنهاست. بدین ترتیب، افراد سرمایه‌گذار می‌توانند این صندوق‌ها را در 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته خریدوفروش کنند.

2-برداشت وجه آنی 

با توجه به فرایند تسویه در بازار سرمایه که از یک روز کاری تا دو روز زمان‌بر است، تسویه آنی در بستر رمزارزها می‌تواند مزیتی برای برخی از سرمایه‌گذاران به شمار رود؛ چراکه در این بستر، مبلغ مد نظر در زمان ثبت درخواست برای برداشت وجه، به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی و در زمان کوتاهی وجه خود را برداشت کنند.

3-حذف دامنه نوسان

وجود دامنه نوسان در بازار سرمایه گاه سهامداران را با چالش‌هایی مواجه می‌‌کند و گاه در هیجانات بازار سرمایه باعث ایجاد صف خریدوفروش در نمادها یا حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد‌ه و نقدشوندگی دارایی مذکور را با چالش همراه می‌سازد.

در توکن‌های بهادار، معمولاً دامنه نوسان وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون دامنه نوسان اقدام به خریدوفروش این دارایی‌ها کنند. لازم به ذکر است که به دلیل وجود بازارگردان، از بابت اختلاف قیمت توکن‌ها با NAV صندوق‌ها نگرانی وجود نخواهد داشت.

4-حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در واحدها

با توجه به دستورالعمل سازمان بورس، حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF مبلغ 500 هزار تومان است، ولی برای خرید توکن‌ این صندوق‌ها محدودیتی وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند حتی کمتر از یک واحد را هم خریداری کنند. همچنین در این بازار، واحدهای صندوق قابلیت تقسیم‌پذیری دارند و کاربران می‌توانند هر واحد صندوق را تا 100 مرتبه تقسیم و معامله کنند.


توکن صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما


در قدم اول طرح توکن‌سازی کاریزما، واحدهای سرمایه‌گذاری سه صندوق از نوع کالایی، با درآمد ثابت و سهامی مبنای توکن‌سازی قرار گرفته‌اند. این سه صندوق شامل صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سكه طلای «كهربا»، صندوق سهامی اهرمی «کاریزما» و صندوق درآمد ثابت نوع دوم «کارا» هستند که در ادامه به معرفی ویژگی‌های هر صندوق خواهیم پرداخت:

صندوق پشتوانه سكه طلای كهربا

صندوق طلای کهربا که یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های طلا در بازار سرمایه است، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع‌آوری‌شد‌ه مشتریان را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. ترکیب اصلی صندوق طلای کهربا، گواهی‌های سپرده سکه طلاست و حداقل ۷۰ درصد سرمایه این صندوق‌ در گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل وضعیت قیمتی این صندوق کاملاً به نرخ سکه وابستگی دارد.

صندوق سهامی اهرمی کاریزما

این صندوق با وجود دارا بودن مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری (مانند نقدشوندگی بالا، مدیریت حرفه‌ای و…) به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا از مزایای اهرم مالی در بورس نیز بهره ببرند. این صندوق که با نماد اهرم در بازار سرمایه معامله می‌شود، در روند‌های صعودی بازار بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی کسب می‌کند.

صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم کارا یکی از انواع صندوق‌های با درآمد ثابت است که حوزه فعالیت آن، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق با درآمد ثابت است. این صندوق از نوع ETF بوده که کارکرد اصلی آن جذب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک یا با ریسک حداقلی هستند. این صندوق، عمده سرمایه‌گذاری خود را در اوراق با درآمد ثابت انجام می‌دهد و به همین دلیل جزو یکی از صندوق‌های کم‌ریسک قرار می‌گیرد.​

نحوه معاملات توکن صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما در سامانه‌های معاملاتی مخصوصی انجام می‌شود که به‌زودی اعلام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.