راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری مبین‌نت در مراغه آغاز شد

آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهای شرکت ارتباطات مبین‌نت در شهرستان مراغه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ارتباطات مبین‌نت، در راستای تعهد این شرکت مبنی بر ایجاد پوشش فیبر نوری برای بیش از سه میلیون خانوار در سطح کشور، طی مراسمی با حضور داوود اسدیان، معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار مراغه؛ محمد فرزاد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌ شرقی؛ علی نژاد ابیض، سرپرست شهرداری مراغه و علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت عملیات اجرایی این پروژه در اولین شهرستان این استان آغاز شد.

محمد فرزاد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌ شرقی

این مراسم با خیر مقدم علی نژاد ابیض، سرپرست شهرداری مراغه آغاز شد و در ادامه محمد فرزاد، مدیرکل ICT آذربایجان شرقی درباره این پروژه گفت: «باعث افتخار و غرور ماست که مراغه به‌عنوان اولین شهرستان استان به این پروژه پیوست. امیدواریم فاز اول این پروژه را در دهه فجر بهره‌برداری کنیم. فیبر نوری یک اختیار نیست، بلکه یک الزام است؛ اقتصاد دیجیتال نیز صرفاً یک انتخاب نیست و یک الزام است و همه باید به سوی آن حرکت کنیم. ما در سال‌های گذشته به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصد، مخابرات سیار و ثابت داشتیم. در دولت سیزدهم به این بلوغ فکری رسیدند که هم‌گام با فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم و از سرویس فیبر نوری در منازل و کسب‌وکارهایمان استفاده کنیم. ضریب نفوذ اقتصاد دیجیتال در حال حاضر ۶.۹ درصد در کشور است و تا پایان دولت سیزدهم این عدد بنا به دستور وزیر ارتباطات باید به ۱۰ درصد برسد و الزام اصلی این امر فیبر نوری است.»

علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت

در ادامه این مراسم، صیدی، مدیرعامل مبین‌نت گفت: «شهرستان مراغه اولین شهرستانی است که در استان آذربایجان شرقی پروژه فیبر نوری را در آن آغاز کردیم و درصدد هستیم در آینده نزدیک، سایر شهرها را نیز تحت پوشش این پروژه قرار دهیم. حدود ۷۰ درصد ترافیک مصرفی مشترکین بیشتر در حوزه موبایل بوده و توسعه شبکه در حوزه ارتباطات سیار صورت گرفته که با پروژه ملی فیبر نوری، این آمار بالعکس شده و در آینده ۷۰ درصد ترافیک شبکه کشور به شبکه فیبر نوری منتقل می‌شود. ادامه روند قبلی، کاهش کیفیت سرویس موبایل و ایجاد هزینه‌های گزاف را برای اپراتورهای سیار در پی دارد؛ از طرفی توسعه شبکه سیار نیز نیازمند وجود شبکه فیبر نوری است.»

علیرضا صیدی در ادامه درباره هوشمندسازی شهرها در ایران گفت: «مبین‌نت با توجه به سابقه قبلی خود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتور‌های پهن‌باند ثابت، تجربه خوبی در زمینه خدمت‌رسانی به مشترکین دارد و در کنار توسعه فیبر نوری، به‌دنبال کاربردپذیری این سرویس است. مبین‌نت یکی از پیشرو‌های هوشمندسازی در سطح کشور است؛ به‌عنوان مثال اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق (الرت) برای هوشمندسازی سیستم پایش حریق در شهر تهران، مدت‌زمانی‌ است که آغاز به کار کرده و در حال رسیدن به نتایج مطلوبی در این حوزه هستیم. این سامانه توانسته فرایند امدادرسانی را از زمان تشخیص حریق، به حداقل برساند. ان‌شاءالله این دست پروژه‌ها را در شهر مراغه نیز راه‌اندازی کرده و در کنار پروژه فیبر نوری به‌صورت موازی پروژه هوشمندسازی مراغه را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.»

مدیرعامل مبین‌نت درباره پروژه فیبر نوری مراغه توضیح داد: «ما پروژه فیبر نوری مراغه را در دو فاز ۶۰کیلومتری برنامه‌ریزی کرده و در این دو فاز، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در این شهر سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، فاز اول به بهره‌برداری می‌ٰرسد و سپس حفاری فاز دوم آغاز می‌شود. با پیاده‌سازی پروژه فیبر نوری و در کنار آن پروژه هوشمند‌سازی شهر مراغه، مردم طعم شیرین فناوری را چشیده و تحول دیجیتال را لمس می‌کنند و برای استفاده از آن پیش‌قدم می‌شوند. زمانی که موبایل برای اولین‌بار وارد کشور شد اکثر جامعه آن را یک کالای تجملاتی می‌دانستند اما پس از گذشت زمان این نگاه تغییر کرد. من یقین دارم پروژه فیبر نوری مخصوصاً در شهر مراغه آینده این شهر را تا ده‌ها سال آینده تضمین می‌کند زیرا صنعت فناوری اطلاعات پیشران همه صنایع است.»

داوود اسدیان، معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار مراغه

اسدیان، فرماندار مراغه نیز در سخنان خود درباره این پروژه ابراز داشت: «خیلی خوشحال هستیم که این مراسم جهت توسعه زیرساخت‌ها و فناوری مراغه در حال برگزاری است. دولت سیزدهم تصویب کرده که حدود 10 هزار میلیارد تومان جهت هوشمندسازی شهرها هزینه کند. عصر ما عصر رسانه و اینترنت است و ناگزیر هستیم در این مسیر با تمام ظرفیت و سرعت حرکت کنیم. تمام بستر‌های اقتصادی، علمی، آموزشی، تجارت، امنیت و دیگر صنایع در بستر شبکه اینترنت معنا پیدا می‌کند. مراغه آماده است و بدنه دولت در این شهر با تمام وجود آمادگی دارد تا در پروژه هوشمندساز شهرها جزو اولین‌ها باشد. امروز هم خدا را شاکریم که توانستیم به‌عنوان اولین شهرستان استان آذربایجان شرقی، پروژه فیبر نوری را آغاز کنیم. یکی از دستاوردهای این پروژه برای دولت، شکست انحصار یک شرکت بود و توانست چندین شرکت را در این پروژه دخیل کند. توسعه کشور با انحصار یک شرکت به وجود نمی‌آید و همت همه بخش‌ها لازم است.»

در پایان این مراسم، آیین آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری مراغه برگزار و عملیات حفاری این شهر از سه نقطه شروع شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.