راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مصوبات سی‌‌وپنجمین جلسه کارگروه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری / با راه‌اندازی سندباکس وزارت بهداشت موافقت شد

پس از سندباکس بانک مرکزی، بازار سرمایه، وزارت صمت، بیمه و وزارت ارتباطات؛ در جریان سی‌وپنجمین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری، مجوز فعالیت و راه‌اندازی سندباکس وزارت بهداشت نیز صادر شد و تعداد سندباکس‌های بخشی به شش سندباکس رسید.

سی‌و‌پنجمین جلسه کارگروه سندباکس در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و در این جلسه، احمد تقوایی نجیب، رئیس کارگروه هماهنگی محیط‌های آزمون درباره سه تصمیم اخیر کارگروه اظهار کرد: «تشویق و حمایت از راه‌اندازی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری بخشی با اعطای مجوز سه محیط آزمون بخشی جدید طی شش ماه گذشته، مطالبه‌گری از محیط‌های آزمون بخشی برای ارائه برنامه اقدامات یک‌ساله و تصویب در جلسات کارگروه و شفافیت عملکرد سندباکس‌های بخشی با ایجاد درگاه یکپارچه تما و دریافت درخواست‌ها ازجمله اقدامات کارگروه برای توسعه سندباکس‌های بخشی است‌.»

همچنین، در این جلسه، اعضای کارگروه با راه‌اندازی سندباکس وزارت بهداشت موافقت کردند. به همین منظور، رضایی، نماینده مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گزارشی از اقدامات مرتبط با ارزیابی سامانه‌های حوزه سلامت الکترونیک ارائه کرد و گفت: «گروه تنظیم مقررات استانداردها و صدور پروانه این مرکز اقداماتی همچون تدوین دستورالعمل و استانداردهای مرتبط داده‌ها و تبادلات نظام سلامت الکترونیک و ارزیابی و نظارت بر سامانه‌های حوزه سلامت الکترونیک را انجام می‌دهد که تاکنون به 127 و 11 سامانه موفق به دریافت گواهی تبادل اطلاعات و ارزیابی عملکردی شده‌اند.»

او در ادامه، اقدامات اخیر مرکز مافا درباره کسب‌وکارهای نوپای حوزه سلامت الکترونیک را تشریح و بیان کرد: «تهیه و ارسال پیش‌نویس آیین‌نامه کسب‌وکارهای نوپا در حوزه سلامت الکترونیک به شورای اجرایی مرکز فناوری اطلاعات، یکی از اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه است. به همین منظور، مرکز آمار و فناوی اطلاعات وزارت بهداشت، دسته‌بندی از سامانه‌های مرتبط با کسب‌وکارهای نوپا در حوزه سلامت الکترونیک، بررسی ملزومات مجوزدهی و… انجام داد که در آیین‌نامه مذکور آمده است.»

طبق گفته رضایی، بر اساس پیش‌بینی‌ها کسب‌وکارها و سامانه‌های مرتبط با تحویل دارو و ارائه خدمات آزمایشگاهی و پزشکی در محل، جزو طرح‌های ورودی سندباکس خواهند بود. او با بیان این مطلب ادامه داد: «اعطای مجوز فعالیت به سامانه‌های تحویل دارو و ارائه خدمات آزمایشگاهی و پزشکی در محل، فقط به وزارت بهداشت ارتباط ندارد.»


از سندباکس وزارت ارتباطات چه خبر؟


رضایی در ادامه مطرح کرد: «برخی از کسب‌وکارها و مجوزها به موضوعات فناوری اطلاعات سلامت مربوط نیست و لازم است سایر تنظیم‌گران بخشی به آن موضوعات ورود کنند و برای رسیدگی به موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات، مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات ورود خواهد کرد.»

نسبت آیین‌نامه کسب‌وکارهای نوپا در حوزه سلامت الکترونیک با سندباکس وزارت بهداشت، استانداردهای جهانی و تعیین تکلیف رگولاتوری توزیع آنلاین دارو و خدمات پزشکی در محل از موارد مطرح‌شده درباره ورود وزارت بهداشت به سندباکس است. در این زمینه مصوب شد تا در یک بازه دوماهه به وزارت بهداشت فرصت داده شود که برنامه یک‌ساله، محور اصلی سندباکس و کارگروه تخصصی آن را مشخص کند.

در بخش دیگری از این جلسه، گزارشی از اقدامات و به‌روزرسانی‌های انجام‌شده برای مدیریت درخواست‌ها در سامانه ایران‌تما، ارائه شد که در این زمینه مقرر شد تا دسترسی اعضای کارگروه به وضعیت طرح‌ها و درخواست‌های هر یک از سندباکس‌های بخشی فراهم شود.

همچنین، نماینده وزارت ارتباطات برنامه یک‌ساله این وزارتخانه را برای سندباکس ارائه کرد و قرار شد مسئولان این سندباکس تا یک ماه آینده فراخوان برای پذیرش طرح‌ها بدهند و تا پایان سال نیز سرفصل‌های برنامه وزارتخانه برای سندباکس مشخص شود.


آخرین وضعیت مجوز مزدکس برای سندباکس بورس


از دیگر مباحث مطرح‌شده در جلسه کارگروه سندباکس، ابهامات طرح پذیرفته‌شده در سندباکس سازمان بورس است. در آبان‌ماه اعلام شد که پلتفرم مزدکس به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات آنلاین مبادلات دارایی دیجیتال، مجوز سندباکس بازار سرمایه را دریافت کرد و از طریق آن می‌تواند سه صندوق ای‌تی‌اف بازار سرمایه را بر بستر بلاکچین عمومی توکنایز کرده و به سرمایه‌گذاران عرضه کند.

حالا مشخص شده که مجوز سندباکس به یک نهاد مالی (مجری طرح) ارائه شده نه مزدکس. نماینده سازمان بورس در این زمینه معتقد است با توجه‌ به اینکه در این طرح معامله بر مبنای توکن است، سازمان بورس باید از سرمایه‌گذاران حمایت کند و به همین منظور برای حفظ سرمایه سرمایه‌گذاران به نهادی مجوز می‌دهد که بتواند بر آن نظارت کند و آن، کاریزما است.

این در حالی است که به گفته محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس، این طرح قرار است بر بستر پلتفرم پیاده شود و مجوز حضور در سندباکس باید به پلتفرم و طرح مزدکس داده شود.

او در ادامه با انتقاد از فرایند طولانی درخواست تا دریافت مجوز سندباکس تأکید کرد که کاریزما فقط به‌عنوان مجری طرح با مزدکس قرارداد دارد و صاحب طرح، مزدکس است و مجوز سندباکس باید به آن داده شود.

در نهایت، مقرر شد این موضوع مجدد مورد بررسی قرار بگیرد تا تکلیف مجوز سندباکس برای طرح مزدکس مشخص شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.