راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان نصر عنوان کرد / تا تعیین قانون برای فین‌تک‌ها، کار را به دست نصر کشور بسپارید

سارا ریاضی / حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه نشست رونمایی از ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی به اهمیت قانون‌گذاری و داشتن متولی در حوزه فین‌تک‌ها اشاره کرد و گفت: «داشتن قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. مجلس تعریفی برای قوانین گذاشته و قانون سازمان نظام صنفی یارانه‌ای را برای نظم‌بخشی تعیین کرده است. هنوز هیچ سندی در تحلیل رمزارزها داده نشده است. امروز می‌بینیم که پنج میلیون کاربر بیش از 10 میلیارد کریپتو در کیف‌ پول‌هایشان دارند. این مثل یک سرطان در حال رشد است. متولی آن کیست؟»

به گزارش «راه پرداخت»، هاشمی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «می‌دانم برای این قضایا تصمیم‌گیری سخت است، اما بانک مرکزی باید بگوید تا زمانی که قانون در این حوزه ایجاد نشده، متولی بخشی که وظیفه‌اش ساماندهی است مسئولیت را به دست بگیرد. مجلس گفته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مسئول نظم‌بخشی به صنعت آی‌تی کشور است. امروز تصمیم بگیریم تا زمانی که قانون بگذاریم، یک نفر متولی باشد تا این صرافی‌هایی که فعالیت می‌کنند تحت نظر باشند.»

او به سردرگمی حاکمیت در حوزه رمزارزها اشاره کرد و گفت: «ما هنوز می‌گوییم نمی‌دانیم به رمزارزها مجوز بدهیم یا نه. مجوز برای کار در حوزه بلاکچین داده شده، اما مجوز صرافی که داده نشده است.»

هاشمی تأکید کرد: «باید تا زمانی که قانون‌گذاری انجام نشده، حداقل قانون بدی که هست با متولی‌گری بخش خصوصی اجرا شود. فکر می‌کنم نگاه کلان‌نگر نیاز داریم.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: «در کشور نقشه راه کلان باید وجود داشته باشد، اما توسعه باید در گرو توسعه متوازن باشد. یکی از عواملی که خیلی می‌تواند کمک کند، بانک مرکزی است چون آمار و دیتا دارد.»

او افزود: «یک سال تصمیم گرفتیم 100 بیزینس اول کشور را بررسی کنیم. فهمیدیم یک بیزینس چند تا کوله پشتی روی سایت قرار داده و چند صد میلیارد تراکنش داشته است؛ این درگاه پرداخت مشخصاً برای قمار استفاده می‌شد. وقتی من این را می‌فهمم پس بانک مرکزی خیلی راحت‌تر با دیتایی که در دست دارد این را متوجه می‌شود. ما در کشور این دیتاها را درست در اختیار هم قرار نمی‌دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.