راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قائم‌مقام بانک مرکزی عنوان کرد / اگر در دیجیتال‌سازی مراقب نباشیم، به اسراف می‌رسیم

سارا ریاضی / اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی در مراسم رونمایی از ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی از خطر پرهزینه شدن دیجیتال‌سازی حرف زد و گفت: «هزینه در زیرساخت‌های دیجیتال‌سازی مناسب، سرمایه‌ای است، اما اگر خوب دقت نکنیم همین‌جا هم به اسراف می‌رسیم.»

به گزارش «راه پرداخت»، دومین روز از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» با همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای تهران برگزار شد. در این همایش اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: «اگر قرار است در سال 1404 به رتبه اول علم و فناوری منطقه برسیم، باید ببینیم الان کجا هستیم و اینجاست که به کمک همه نیاز داریم که به حالت ایده‌آل برسیم. ما با یک دید آینده‌نگر تا 100 آینده را هم باید ببینیم. اگر با چنین دیدی نگاه کنیم می‌بینیم که کار حجیم و سنگین است.»

ابوالحسنی افزود: «ما در دیجیتال‌سازی، هدف‌مان کمک به اقتصاد است. اساس اقتصاد رفاه است. رفاه اجتماعی ما نیازمند حالتی است که با کمترین هزینه به نتیجه برسیم؛ بنابراین بهره‌وری و اثربخشی نقطه کلیدی است.»

قائم‌مقام بانک مرکزی در مورد ره‌نگاشت فین‌تک تأکید کرد: «همه کارهای لازم از بانک مرکزی برنمی‌آید و همه باید بدانند در چه صحنه حکمرانی زندگی می‌کنیم و حکمرانی مطلوب برای اقتصاد چیست. اگر دولت و مجلس و فعالان بخش خصوصی کلان حکمرانی را بفهمند می‌توانند به ما کمک کنند.»

او ادامه داد: «دوره زمانی ره‌نگاشت در طول دوره برنامه هفتم توسعه است. ما باید منطقه آسیای جنوب غربی را نقطه هدف قرار دهیم و در این منطقه اول باشیم. ما نیاز به مقررات داریم، اما باید از مقررات دست‌وپاگیر اجتناب کنیم. چون الگوی مشخصی وجود ندارد. ما در بانک مرکزی برای سه سال آینده خودمان برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما مبتنی بر تصویر کلانی که از موضوعات داریم.»

ابوالحسنی گفت: «در موضوع دیجیتال‌سازی اقتصاد امیدواریم این کلان‌تصویر ترسیم شود تا وظایف بانک مرکزی شفاف باشد. در مرحله فعلی در بخش نظارت فقط می‌خواهیم وضعیت را رصد کنیم و ببینیم آیا در حکمرانی ریال ما به کمال رسیده‌ایم یا نه. هنوز با وضعیتی که بتوانیم همه تغییر و تحولات در گردش وجوه را پیگیری کنیم، فاصله داریم. حتی در حکمرانی ریالی که بانک مرکزی پیش رفته، هنوز جای کار هست.»

قائم‌مقام بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که این تصویر کلان 10 تا 15 سال آینده به‌زودی مشخص شود.


هوشمندسازی بانکداری با هدف ایجاد رفاه برای مردم مسلمان است


قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: «عربستان در برنامه سال‌های 2030 و 2050 خیلی از این مسائلی را که ما می‌خواهیم دنبال می‌کند. ژاپن تا 100 سال آینده‌اش را برنامه‌ریزی کرده است. ما نمی‌خواهیم تا 10 سال آینده را داشته باشیم؟ حتماً لازم است.

ابوالحسنی به آثار اقتصادی هوشمندسازی بانکداری اشاره کرد و افزود: «همه اینها برای رفاه مردم مسلمان و همه کسانی است که با ما کار می‌کنند؛ منوط به اینکه با کمترین هزینه به خدمات مورد نیازشان برسند.»


روند نقدیندگی را برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی کاهشی کردیم


قائم‌مقام بانک مرکزی از بعد تقاضا و نقدیندگی هم گفت: «ما باید بتوانیم نقدینگی مورد نیاز کشور را پیش‌بینی کنیم. همه امروز دنبال نقدینگی هستند. نمی‌خواهم بگویم چه کارهایی کردیم که توانستیم روند نقدینگی را که از قبل از انقلاب همواره افزایشی بود، کاهشی کنیم. اما آیا این وضعیت مطلوب و بهینه‌ترین است؟ نمی‌دانیم، چون نقدینه‌خواهی زیاد است، چون تورم بالا بوده و عطش را بالا برده است. از طرفی نیازهای واقعی بنگاه‌ها به منابع را بر اساس اظهار خودشان ثبت می‌کنیم و همه می‌گویند سرمایه در گردش نداریم.»

ابوالحسنی با اشاره به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» گفت: «این یک شعار مداوم است، اما منوط به اینکه این روند هزینه‌زا نباشد. هر نوع هزینه‌ای در زیرساخت‌های دیجیتال‌سازی مناسب، سرمایه‌ای است؛ اما اگر خوب دقت نکنیم همینجا هم به اسراف می‌رسیم. اقتصاددان‌ها می‌گویند بازار آی‌تی بازار مکاره است، پس باید حواس‌مان باشد اصول اقتصادی رعایت شود.»

او تأکید کرد: «مناسب‌ترین خدمت، ارزان‌ترین، بدون محدودیت زمان و مکان، در جهت رشد تولید و مهار تورم و در جهت تراز ما باید باشد. باید دید آیا حرکت ما در جهت حرکت دنیاست یا نه؟ ما باید خیلی بیشتر از اینها جلو برویم. نکند سه سال دیگر جایی باشیم که دنیا 10 قدم از ما جلوتر باشد.

ابوالحسنی در پایان به اهمیت دیتا اشاره کرد و گفت: «اطلاعات و داده بسیار مهم است، اما در ایران ما هنوز در زمینه استفاده از بیگ‌دیتا و دیتا‌ماینینگ ضعیف هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.