راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در حاشیه همایش بانکداری اسلامی از کتاب بانک 3.0 رونمایی شد / روایتی جدید از دنیای آینده بانکداری

کتاب بانک 3.0 رونمایی شد؛ هم‌زمان با هفته بانکداری اسلامی و در حاشیه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی در مراسمی با حضور علاقه‌مندان، کارشناسان و مدیران بانکی از کتاب بانک 3.0 رونمایی شد. کتاب بانک 3.0 با عنوان فرعی «پایان دوران بانکداری، آن‌گونه که می‌شناسیم» نوشته برت کینگ است. این کتاب توسط گروه رسانه‌ای شفق ترجمه و تألیف شده و با حمایت شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) در 420 صفحه به چاپ رسیده است.

Bank-3.0-Shafagh-Book-New-Publication-a-way2pay-93-06-15

برت کینگ نویسنده کتاب در مقدمه آن نوشته است: «از این نقطه به بعد، همه‌چیز تغییر می‌کند. آنچه شما در زمینه بانکداری به بررسی آن عادت کرده‌اید به تاریخ می‌پیوندد؛ نه‌فقط یک اصلاح و تغییر جزئی بلکه یک راه‌اندازی مجدد. اگر شما در بانکداری واسطه‌ای فعالیت می‌کنید، آینده از هم‌اکنون برایتان آغاز می‌شود؛ نام آن «بانک 3.0» است، یا به‌سوی آن بدوید و یا شکست را بپذیرید.»

Bank-3.0-Shafagh-Book-New-Publication-b-way2pay-93-06-15

در مراسم رونمایی از این کتاب، مهندس علی‌اکبر نامداری مدیرعامل شرکت توسن، مهندس رضا گودرزی معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات، مهندس عبدالحمید منصوری مدیرعامل شرکت مقیاس بزرگ توسن، دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو، مهندس مسیح قائمیان مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر، مهندس سامان قطبی مدیرعامل سابق شاپرک، مهندس ابوالفضل غلامرضایی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاران فناوری توسن، مهندس محمدعلی گوگانی مدیرعامل شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس و جمعی از متخصصان و کارشناسان حوزه بانکی حضور داشتند.

Bank-3.0-Shafagh-Book-New-Publication-d-way2pay-93-06-15

کتاب بانک 3.0 به‌نوعی ویرایش جدید کتاب بانک 2.0 است که ایده‌های جالبی درباره آینده بانکداری در آن مطرح‌شده است. مهندس نامداری مدیرعامل شرکت توسن در خصوص این کتاب گفت: «از پانزده سال پیش که توسن فعالیتش را شروع کرد، وضعیت بانکداری بسیار تغییر کرده است. وقتی وضعیت 10 یا 15 سال پیش بانکداری ایران را برای کودکان تعریف کنیم، مثل این می‌ماند که برای آن‌ها افسانه می‌گوییم. الآن با نسلی مواجه هستیم که توقعات دیگری دارند و آن انتظارات سنتی از بانک را ندارند. آن‌ها حاضر نیستند بلند شوند و به شعبه بروند و به دستورات و قوانینی که بانکدار به آن‌ها تحمیل می‌کند توجه کنند.»

Bank-3.0-Shafagh-Book-New-Publication-e-way2pay-93-06-15

مهندس منصوری از چهره‌های شناخته‌شده فناوری اطلاعات بانکی ایران نیز در مراسم رونمایی کتاب گفت: «چالشی که داریم این است که حضور مشتری پشت تراکنش لازم است؛ یعنی ما فعالیت‌های غیرحضوری را نتوانسته‌ایم جاری کنیم. برای کارت‌خوان مشتری خودش باید حضورداشته باشد؛ برای خودپرداز مشتری باید پشت دستگاه باشد؛ برای اینترنت و موبایل بانک هم خودش باید باشد. امروزه فناوری وب 3.0 مطرح است و در کنار مفاهیم وب 1.0 و 2.0 و 3.0 مفاهیم بانک 1.0، 2.0 و 3.0 مطرح‌شده است. حال این سؤال‌ها مطرح می‌گردد که بانک‌ها در آینده باید چگونه باشند؟ ما به‌عنوان تولیدکننده نرم‌افزار با این دگرگونی‌ها چه باید کنیم؟ آیا باید کماکان با روش سنتی کارکنیم؟ زمانی در بانک 1.0 ما مشتری را وادار کردیم وارد شعبه شود. در بانک 2.0 سرویس‌ها را آنلاین کردیم. الآن مشتری آنلاین را هم قبول ندارد.»

Bank-3.0-Shafagh-Book-New-Publication-f-way2pay-93-06-15

مسیح قائمیان از قدیمی‌های فناوری اطلاعات ایران نیز یکی از افرادی بود که در مراسم رونمایی صحبت کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «صبح این کتاب به دست من رسید و همه آن را خواندم. یکی از صفحات خیلی برایم جذاب بود؛ صفحه 31. می‌گوید 67 سال طول کشید که هواپیما مصرف عام پیدا کرد و مردم جرئت کردند از آن استفاده کنند. این‌یکی از زمان‌های پذیرش انبوه بوده که در کتاب آمده است. تلفن 50 سال، رادیو 38 سال، کامپیوتر شخصی 14 سال، اینترنت 7 سال و فیس‌بوک 2 سال طول کشید. این به ما نشان می‌دهد که روند جا افتادن فناوری جدید در دنیا در حال سرعت گرفتن است؛ یعنی مردم عادت کرده‌اند که فناوری‌های جدید را بپذیرند و عملیاتی کنند.»

Bank-3.0-Shafagh-Book-New-Publication-c-way2pay-93-06-15

مهندس گودرزی معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات نیز در مراسم رونمایی کتاب گفت: «چند وقت پیش مشتری با من تماس گرفته بود و می‌گفت صفحه اینترنتی شما، مدنظر من نیست و می‌خواهم این امکان را داشته باشم که خودم صفحه را شخصی‌سازی کنم. تحولی که در حوزه کانال‌های ارائه خدمات صورت می‌گیرد بسیار شگفت‌انگیز است. ما در بانک صادرات سرویس موبایل را 3 سال بعد از اینترنت معرفی کردیم؛ الآن مشتریان همراه بانک ما 4 برابر مشتریان اینترنت بانک ما هستند و به خاطر در دسترس بودن آن، مردم خیلی به آن علاقه‌مند هستند. بازار ما را نیز تحت‌فشار می‌گذارد که ویژگی‌های جدیدی را به سیستم اضافه کنیم.»

Bank-3.0-Shafagh-Book-93-06-15-Cover

کتاب بانک 3.0 در گروه رسانه‌ای شفق که به‌صورت تخصصی به تولید محتوا درزمینه بانکداری و پرداخت الکترونیک می‌پردازد تولید شده و شرکت توسن از انتشار آن حمایت کرده است. علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند با موسسه عالی مدیریت دانش (88813377) تماس بگیرند.

2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    سلام.
    متاسفانه شماره اعلام شده جهت تهیه کتاب پاسخگو نیست. چگونه می توان این کتاب را تهیه کرد.

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      با توجه به اینکه این کتاب با حمایت شرکت توسن منتشر شد، با واحد روابط عمومی یا بازاریابی مشتریان توسن تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.