راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با شیوه‌های تبدیل تتر به دلار در ایران / بررسی تفاوت‌های تتر و دلار برای سرمایه‌گذاری

تفاوت قیمت تتر و دلار یکی از موضوعاتی است که برای بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازارهای مالی سؤال است. تتر استیبل‌کوینی است که قرار بود هم‌قیمت با دلار باشد، اما در ایران و سایر بازارهای جهانی این‌گونه نیست و همین اختلاف قیمت تتر و دلار سؤالاتی را برای کاربران به‌ وجود آورده است.

در حالی که سکه تتر نشان‌دهنده دلار آمریکاست، اما قیمت تتر و دلار با یکدیگر تفاوت دارد. درست است که می‌توان از تتر به‌عنوان نماینده دلار در معاملات و خریدوفروش استفاده کرد، اما زمانی که از اکوسیستم کریپتو خارج شویم، تتر دیگر عملکرد آنچنانی نخواهد داشت. در نهایت برای نقدشوندگی، باید تتر خود را به دلار، یورو یا ارز دیگری تبدیل کرد.

اما مزیتی که تتر نسبت به یک حساب پس‌انداز دلاری سنتی دارد این است که می‌توان با استفاده از آن سود بیشتری کسب کرد. اینجاست که جذابیت تتر نسبت به دلار آمریکا خود را نشان می‌دهد. تتر همچنین از نظر سرعت تراکنش بسیار سریع‌تر از دلار عمل می‌کند و برتری دارد. به همین دلیل بسیاری از صرافی‌ها نیز علاقه‌مند هستند که با تتر همکاری کنند زیرا می‌توان به‌سرعت آن را تسویه و نقد کرد.


USD و USDT نماد چیست؟


USDT یا تتر معادل دیجیتالی دلار آمریکاست. با این حال باید دانست که تتر یک دلار واقعی نیست و یک استیبل‌کوین است و به گونه‌ای طراحی شده که ارزش آن معادل یک دلار آمریکا باشد.

USD مخفف دلار ایالات متحده است. این ارز به‌عنوان ذخیره جهانی، بیش از هر ارز دیگری در دنیا در مبادلات بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از کشورها حتی به جای پول ملی خود، دلار آمریکا ذخیره می‌کنند.

USDT یا تتر، یک پلتفرم فعال در بلاکچین است که برای استفاده از ارزهای فیات (اسکناس) به صورت دیجیتالی طراحی شده است. ارز فیات یا کاغذی به ارز صادرشده از سوی دولت‌ها گفته می‌شود که توسط یک کالای فیزیکی مانند طلا یا نقره پشتیبانی نمی‌شود، بلکه توسط مرکز صادرکننده آن پشتیبانی می‌شود.

می‌توان در یک نگاه کلی گفت که خریدوفروش تتر یا دیگر استیبل‌کوین‌ها در دنیای رمزارزها به این دلیل مهم است که نقش ارزهای فیات را در این صنعت ایفا می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت تتر یک استیبل‌کوین است، به این معنی که ارزش آن با ارزش دارایی دیگری مرتبط است.


تتر چگونه کار می‌کند؟


تتر از نظر ارزش بازار، بزرگ‌ترین استیبل‌کوین است. معامله‌گران کریپتو از استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر برای انتقال ارزهای دیجیتال مختلف یا انتقال سرمایه‌گذاری خود به ارزهای فیات استفاده می‌کنند.

ارزش USDT با دلار آمریکا پیوند خورده است. در تئوری این بدان معناست که تتر باید تحت تأثیر نوسانات قرار نگیرد که می‌تواند به‌شدت بر ارزش‌ دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تأثیر بگذارد.

تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت‌کوین و اتریوم است. تتر اغلب به‌عنوان مکانی برای ذخیره وجوه توسط سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، زیرا نسبت به سایر ارزها ثابت می‌ماند و شما را از حرکت‌های بی‌ثبات در بازارهای دیگر دور نگه می‌دارد. این استیبل‌کوین دارای اوراق تجاری، سپرده‌های کوتاه‌مدت، اوراق قرضه شرکتی، وام‌های تضمین‌شده و وجه نقد است تا عرضه تتر را با پشتوانه مشابه دلار آمریکا حفظ کند.

تتر ابتدا در جولای 2014 با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر همان سال به تتر تغییر نام داد. استفاده از این استیبل‌کوین، مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن این است که چندین بلاکچین از این سکه پشتیبانی می‌کنند. تتر همچنین با گذشت زمان توانسته سایر ارزها را نیز در زیرمجموعه خود پوشش دهد.

USDT دارای مقادیر زیادی نقدینگی است و پذیرش گسترده این سکه دیجیتال به این معنی است که جای خود را به‌عنوان «ارز ذخیره» در اکوسیستم کریپتو گرفته است. علاوه بر این چون در بستر بلاکچین قرار دارد، بسیار سریع‌تر از ارز فیات، قدرت نقدشوندگی دارد.


تتر و دلار چه تفاوت‌هایی دارند؟


یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که علاقه‌مندان به بازارهای مالی با آن روبه‌رو می‌شوند این است که تتر و دلار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اگر قصد دارید به فضای معامله‌گری در ارز دیجیتال ورود کنید، در گام نخست باید درباره تفاوت تتر و دلار و کاربرد این دو بیشتر بدانید. اما اگر به صورت کلی بخواهیم تفاوت تتر و دلار را برایتان تشریح کنیم باید گفت که دلار آمریکا یک واحد پول کاغذی است، اما همان‌طور که گفته شد تتر (USDT) شکل دیجیتالی دلار است که روی شبکه بلاکچین قرار دارد.

با اینکه USD و USDT از نظر ارزش شباهت‌های زیادی با هم دارند، اما باید آگاه باشید که این دو ارز تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

  • ثبات:

ثبات نقطه اشتراکی است که معمولاً در هر دو دارایی یافت می‌شود، اما باید توجه داشت که همیشه این‌طور نیست. در زمان سقوط TerraUSD، ارزش تتر به 0.96 دلار کاهش یافت، اما در نهایت، دلار آمریکا همیشه ارزش یک دلار آمریکا را خواهد داشت؛ حتی اگر شناور باشد.

  • انعطاف‌پذیری در تجارت:

زمانی که می‌خواهید با استفاده از تتر یا دلار تجارت کنید، متوجه می‌شوید که هر دو دارایی به‌راحتی برای تبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تتر در برخی از پلتفرم‌ها قابل معامله نیست. این موضوع یکی از مهمترین تفاوت‌هایی است که این دو دارایی با یکدیگر دارند.

  • قابلیت استفاده:

دلار آمریکا را می‌توان در هر معامله‌ای در سراسر دنیا مورد استفاده قرار داد. به طور مثال، اگر در مکانی مثل باهاما باشید، متوجه خواهید شد که پول محلی آنجا کاملاً به دلار آمریکا قابل تبدیل است.

از سوی دیگر، تتر فقط به صورت دیجیتالی استفاده می‌شود؛ در حالی که دلار به صورت فیزیکی در دسترس است. علاوه بر این فقط در معاملات بلاکچین استفاده می‌شود. تتر تنها برای نشان دادن معادل دلار آمریکا در بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • حساب بانکی:

حساب بانکی شما فقط دلار آمریکا را می‌پذیرد و تتر را نمی‌توان در یک بانک سنتی سپرده‌گذاری کرد. البته شما می‌توانید با قرض دادن تتر، بازده بیشتری نسبت به دلار کسب کنید.


تتر بخریم یا دلار؟


خرید هر کدام از این دارایی‌ها به هدف شما بستگی دارد. اگر سعی دارید دلار یا تتر را در یک حساب ذخیره قرار دهید و با این روش سود کسب کنید، بدون شک از طریق خریدوفروش تتر درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. اما با این حال، صرف نظر از احساس شما در مورد ارز فیات، دلار آمریکا امن‌ترین دارایی به شمار می‌رود. معمولاً در ایران، به دلیل تقاضای بالا برای تتر و نوسانات ریال نسبت به دلار، قیمت تتر اغلب بالاتر از دلار آمریکاست.


تبدیل تتر به دلار


تبدیل تتر به دلار یکی از روش‌های سریع و دقیق برای محاسبه ارزش این استیبل‌کوین است. با مبدل ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس به طور مداوم نرخ‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال را می‌توانید مشاهده کنید. به گفته این پلتفرم، امکان محاسبه دقیق مقدار تتر به دلار با این ابزار به‌سادگی امکان‌پذیر بوده و شما نرخ‌ ارزهای دیجیتال مختلف را به‌طور دقیق‌تری مشاهده خواهید کرد. برای این کار کافی است مقدار مورد نظر ارز تتر را در فیلد مربوطه وارد کنید و سپس معادل تقریبی ارز دلار را مشاهده کنید.

به طور کلی برای تبدیل تتر به دلار یا ریال راهکارهایی وجود دارد. یکی از راهکارها این است که شما باید فرد یا صرافی را پیدا کنید که حاضر باشد در ازای تترهای شما، دلار کاغذی ارائه کند و به صورت حضوری با او معامله انجام دهید.

روش دوم که غیرمستقیم است، این است که تترهای خود را از طریق یکی از صرافی‌های ایرانی – که می‌تواند صرافی آنلاین نیز باشد – به ریال تبدیل کرده و سپس ریال‌های خود را به دلار کاغذی تبدیل کنید. صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس یکی از پلتفرم‌های معاملات ارز دیجیتال در ایران است که امکان خریدوفروش تتر با بهترین نرخ یا تبدیل آن به دلار را برای کاربران فراهم کرده ‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.