راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای هک سایت وزارت علوم چیست؟ / سامانه‌های دولتی زیر ذره‌بین هکر‌ها

یک گروه هکری، ساعاتی پیش خبر از هک سایت وزارت علوم داده‌ است. سایت وزارت علوم بعد از سایت ثبت احوال دومین سامانه‌ای است که در یک هفته گذشته هک و اطلاعات آن ربوده می‌شود. در هفته‌های اخیر نیز شاهد هک اطلاعات و حمله سایبری به سازمان‌هایی همچون تپسی، ستاره‌ هفت‌هشتاد و شرکت‌های بیمه بودیم. حالا اما در اولین روز مهر در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، سایت وزارت علوم و فناوری‌ هک و از دسترس خارج شد. معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در واکنش به این خبر، اعلام کرده که سایت در حال حاضر برای بررسی‌های بیشتر از دسترس خارج شده تا بدانیم آیا واقعاً هک رخ‌ داده است یا خیر.

این گروه هکری گفته که سایت وزارت علوم را هک کرده و ۵۰۰ سرور، کامپیوتر، سایت و سامانه و ۲۰ هزار سند را در اختیار دارد. پس از اینکه صفحه اول سایت وزارت علوم و ۲۰ سامانه زیرمجموعه آن تغییر کرد، این سایت فعلاً از دسترس خارج شده است. این گروه هکری در حال حاضر مشغول نشر اطلاعاتی درباره کارکنان این وزارتخانه است.

این گروه پیش از این هم مسئولیت حمله به سایت‌های وزارت امور خارجه، صداوسیما و شهرداری را به عهده گرفته بود.

ندا شفیعی، معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده آنها در حال بررسی بیشتر این موضوع هستند: «در حال حاضر سایت برای بررسی‌های بیشتر از دسترس خارج شده تا بدانیم آیا واقعاً هک رخ‌ داده است یا خیر.»

سایت وزارت علوم بعد از سایت ثبت‌ احوال دومین سامانه‌ای است که در یک هفته گذشته هک و اطلاعات آن ربوده می‌شود. ساعت‌های پایانی روز ۲۸ شهریور یک گروه هکری ادعا کرد که دیتاهای سازمان ثبت‌ احوال ایران را هک کرده و به اطلاعات ۱۳۰ میلیون ایرانی (احتمالاً این رقم شامل جمعیت فعلی ایران، ایرانیان ساکن خارج از کشور و متوفیان است.) دست پیدا کرده است. 

دیتاهای ثبت‌شده افراد در ثبت‌ احوال از طریق ای‌پی‌‌آی به بانک‌ها متصل است. در زمان مراجعه مشتری به بانک برای ارائه هر خدمتی به او، اطلاعات هویتی با کارت ملی در ثبت‌ احوال مطابقت داده شده و در صورت تطبیق، خدمت ارائه می‌شود. در حمله‌ سمی که به دیتاهای ثبت‌ احوال شده، امکان ایجاد تغییر در دیتاها و خرابکاری بسیار وجود دارد. سمی‌ شدن دیتاهای هویتی افراد در صنعت بانکی تأثیرات مخربی به دنبال خواهد داشت. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.