راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت تغییرات گروه «اطلاعات و ارتباطات» در رشد اقتصادی را بررسی کرد / سهم ۰.۹درصدی اطلاعات و ارتباطات از کیک اقتصاد

بانک مرکزی گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سه‌ماهه اول سال 1402 را منتشر کرد. طبق این گزارش، تولید ناخالص داخلی از 357.9 به 380 هزار میلیارد تومان و رشد اقتصادی به 6.2 درصد رسیده است. در حالی‌ که کارشناسان از اهمیت نقش فناوری اطلاعات در توسعه و رشد اقتصادی می‌گویند و دولت سیزدهم نیز از افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به 10 درصد تا پایان فعالیت چهارساله خود وعده داده، سهم گروه اطلاعات و ارتباطات از رشد اقتصادی بهار 1402 به 0.9 درصد رسیده که بسیار ناچیز است.

سهم ارزش‌ افزوده گروه اطلاعات و ارتباطات در نرخ رشد 6.2درصدی تولید ناخالص داخلی بهار سال 1402 معادل 0.9 درصد است. این در حالی است که این سهم در بهار سال گذشته به میزان 0.5 درصد اعلام شده است؛ بنابراین، سهم ارزش‌ افزوده گروه اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص داخلی معادل 0.4 درصد رشد داشته است.

علاوه بر این، رشد تولید ناخالص داخلی برحسب گروه اطلاعات و ارتباطات با افزایش 6.7درصدی از 11.1 درصد در بهار 1401 به 17.8 درصد رسیده است.

همچنین تولید ناخالص داخلی گروه اطلاعات و ارتباطات در این مدت از 1758 میلیارد تومان به 2071 میلیارد تومان رسیده است.


کاهش سهم 0.3درصدی بیمه در رشد اقتصادی


طبق گزارش بانک مرکزی، سهم فعالیت‌های اقتصادی در حوزه مالی و بیمه، حرفه‌ای، علمی و فنی، اداری و خدمات پشتیبانی در رشد تولید ناخالص داخلی به ترتیب 0.1، صفر و صفر است که سهم گروه مالی و بیمه در رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده و دو گروه دیگر بدون تغییر مانده است.

البته رشد تولید ناخالص داخلی برحسب فعالیت‌های اقتصادی همچون مالی و بیمه، حرفه‌ای، علمی و فنی، اداری و خدمات پشتیبانی به ترتیب در سه‌ماهه اول امسال معادل 3، منفی 2.3 و منفی 8.7 درصد بوده است.

بنابراین بررسی آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی بهار 1402 نشان‌دهنده این است که بخش اطلاعات و ارتباطات سهم ناچیزی از این متغیر دارد و به یک درصد هم نرسیده است. همچنین فعالیت‌های اقتصادی مالی و بیمه، علمی و فنی و اداری و پشتیبانی نه‌تنها سهم کمی نداشته‌اند، بلکه این سهم منفی شده یا بدون تغییر مانده است.

در ادامه سهم ارزش‌ افزوده گروه اطلاعات و ارتباطات، مالی و بیمه، علمی و فنی و اداری و پشتیبانی در جدول زیر آمده است:

نام گروهبهار 1401بهار 1402
اطلاعات و ارتباطات0.50.9
مالی و بیمه0.40.1
علمی و فنی0.00.0
اداری و پشتیبانی0.00.0
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.