راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الزام بانک مرکزی، علت اختلال درگاه واریز کارمزد سامانه ستاد است / تغییر روند برای واریز مستقیم وجوه به خزانه دولت

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، در ساختمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشست خبری با موضوع اختلال ایجادشده در درگاه پرداخت کارمزد سامانه خرید کوچک و متوسط از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در روزهای اخیر و راه‌حل آن با حضور  امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و آرش عسکری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برگزار شد.

سامانه توسعه تجارت الکترونیکی اخیراً اعلام کرده که امکان واریز کارمزد برندگان مناقصات از طریق درگاه به دلیل ورود بانک مرکزی به این موضوع و الزام تغییر شکل واریز کارمزد، ممکن نیست و گمان می‌رود تا یک ماه آینده این مشکل همچنان پابرجا باشد. در این نشست سه موضوع مزایدات اجرایی احکام قوه قضائیه، اتصال شهرداری‌ها به سامانه ستاد و انجام مناقصات در این سامانه و اختلال در یکی از درگاه‌های پرداخت سامانه ستاد بررسی شد.

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اختلال درگاه مربوط به واریز کارمزد سامانه ستاد بیان کرد: «در حال حاضر تنها در یکی از زیرسامانه‌ها برای واریز کارمزد خریدهای کوچک و متوسط اختلال وجود دارد. به‌تازگی از سوی بانک مرکزی، به‌عنوان نهاد ناظر نامه‌ای ابلاغ‌ شده و به دلیل عدم رعایت الزام قانونی از سوی مجری این بخش از سامانه ستاد به مشکل برخورده است. اکنون با توجه به این مسئله باید مبالغ کارمزد به‌ حساب‌ خزانه‌داری دولت واریز شود که در اطلاعیه‌ای که در سایت منتشر کرده‌ایم شماره‌ شبا و شماره حساب خزانه‌داری دولت قید شده و این روند تا زمان اصلاح اختلال ادامه دارد.»


واریز وجوه به صورت مستقیم به‌ حساب خزانه دولت


رئیس مرکز تتا با اشاره به اختلال پیش‌آمده در درگاه گفت: «در اختلال پیش‌آمده در درگاه کارمزد مناقصات، بحث بر سر نحوه واریز به خزانه است. طبق الزامات بانک مرکزی وجوه باید مستقیم به خزانه واریز شود.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیروز در مراسم رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ تأکید کرد که در برنامه هفتم تلاش بر این است که اعتبارنامه بانکی نقدی به اعتباری تبدیل شود و هیچ پولی بدون کنترل حساب خزانه جا‌به‌جا نشود؛ یعنی واریز پول به حساب‌های تجاری را باید تخلف قطعی محسوب کنیم.

به گفته قالیباف، نباید بگذاریم در حساب‌های تجاری پولی از پول‌های بیت‌المال بماند. باید همه اعتبارات به‌ حساب‌های خزانه واریز شود؛ یعنی واریز پول به‌ حساب‌های تجاری را باید تخلف قطعی محسوب کنیم.

در این جلسه کلاهدوزان با اشاره به وجود نگرانی تا زمان حل شدن این اختلال به دلیل ارسال پیامک جعلی برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از شرایط فعلی گفت:‌ «برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی اعلام می‌کنیم حساب جایگزین فقط در خزانه دولت است و صرفاً به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. همچنین مرکز فقط از طریق وب‌سایت اطلاع‌رسانی می‌کند و هیچ پیامکی برای مخاطبان سایت ارسال نخواهد کرد؛ بنابراین امکان دارد پیامک‌ها برای سوءاستفاده باشند.»

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست با اشاره به الحاق اجرای مزایدات شورای احکام قوه قضائيه گفت: «امسال این کار در حدود 100 شعبه اجرای احکام در سراسر کشور  به صورت پایلوت شروع‌ شده و در حال بررسی است. این تکلیف بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ گذاشته‌ شده است.»

به گفته رئیس مرکز تتا، اکنون ۲۰ هزار دستگاه اجرایی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ۵۰۰ هزار تأمین‌کننده و مناقصه‌گر و ۳۵ نوع معاملات قابل انجام و ۴۱ سرویس تبادلی در کشور در سامانه ستاد در حال انجام است. نزدیک به ۴۷۰۰ دستگاه اجرایی شناسایی‌ شده که تقریباً ۵۵۰ تا از آنها در سامانه ثبت‌نام نهایی ندارند یا ثبت‌نام کرده‌اند اما انجام معامله ندارند.


شهرداری‌ها باید بر اساس تکلیف قانونی به سامانه ستاد ملحق شوند


رئیس مرکز تتا با اشاره به اتصال شهرداری‌ها به سامانه ستاد گفت: «نزدیک به دو سال است که بحث اتصال شهرداری‌ها به این سامانه را دنبال می‌کنیم تا آنها معاملات و مناقصات خود را در داخل سامانه تدارکات الکترونیکی دولت مطابق با قانون‌ برگزاری مناقصات و قانون تجارت الکترونیک برگزار کنند. اما شهردار‌ی‌ها به‌خصوص شهرداری تهران در این مورد مقاومت زیادی کردند؛ چراکه اصرار بر استفاده از قانون معاملات داخلی خود را داشتند. پس از پیگیری‌های ما از معاونت حقوقی و مجلس در نهایت اعلام شد که شهرداری‌ها مطابق با قانون برگزاری مناقصات مکلف هستند برای معاملات خود از سامانه ستاد استفاده کنند.»

در ادامه آرش عسکری، مدیر سامانه ستاد با اشاره به مقاومت شهرداری‌‎ها بیان کرد: «اکنون نظر حقوقی مجلس نیز به شهرداری ابلاغ‌ شده و شهرداری‌ها باید بر اساس تکلیف قانونی به سامانه ستاد ملحق شوند. در گذشته نیز سازمان بازرسی 10 روز به علیرضا زاکانی فرصت دادند تا شهرداری تهران به سامانه ستاد متصل شود اما او با گذشت مهلت قانونی نسبت به این تکلیف عمل نکرده‌ است.»

کلاهدوزان با اشاره به مکانیسمی که برای امنیت مناقصات در پیش گرفته شده است تشریح کرد: «در سامانه ستاد به خاطر مکانیسم رمزنگاری هیچ‌کس به پاکات اطلاعات عادی حتی دسترسی ندارد و حداقل دو کلید برای باز کردن نیاز است و همچنین هر معامله‌ای که صورت می‌گیرد برای همه افراد قابل مشاهده و در دسترس است.»

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار «راه پرداخت» در خصوص اینکه در حال حاضر حجم مناقصات چقدر است، پاسخ داد: «در حال حاضر روزانه پنج هزار مناقصه در سامانه ستاد انجام می‌شود که هزار تا از آنها مربوط به مناقصات کوچک و متوسط است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.