راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دبیر رویداد اینوتکنیک در افتتاحیه این رویداد عنوان کرد / ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه و ارائه راهکارهای هوشمندانه

علی عبداللهی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی انفورماتیک و دبیر رویداد اینوتکنیک در ابتدای اولین رویداد از سلسله‌رویدادهای اینوتکنیک با توضیح اینکه اینوتکنیک ترکیبی از سه واژه نوآوری، تکنولوژی و ایونت‌های مربوط به این حوزه است، گفت: «در حدود دو دهه اخیر وضعیت نوآوری در ایران در مقایسه با سایر کشورها دارای یک روند صعودی است و بین ١٣٩ کشور روند رو به رشدی داشته‌ایم و در حال حاضر در جایگاه ۵٣ هستیم.»

او ادامه داد: «با یک نگاه جزئی متوجه می‌شویم زمانی که کشورها از بعد نوآوری ارزیابی می‌شوند، به نوعی به رویکرد سیستمی و بررسی ورودی و خروجی پرداخته می‌شود. ایران در این حوزه زمانی که از لحاظ ورودی نوآوری سنجیده می‌شود در جایگاه ٧٣ قرار دارد.»

عبداللهی در ادامه عنوان کرد: «در اینوتکنیک قصد داریم به پیوندهای مهم نوآوری بپردازیم که یکی از این موارد ارتباط دانشگاه و صنعت است؛ دقیقاً موضوعی که در آن ضعف داریم.»

او با بیان اینکه امروز نوآوری بسته به تاریخ پیوسته، ادامه داد: «حجم علم و داده‌های تولیدی بسیار افزایش یافته و دسترسی به اینترنت سریع و ارزان، تکثیر بانک‌های اطلاعاتی علمی و دولتی و مجلات و مقالات از جمله زمینه‌های دسترسی به این داده‌ها برای توسعه نوآوری باز هستند.»

دبیر رویداد اینوتکنیک ادامه داد: «اکنون تحقیق، پژوهش و نوآوری صرفاً در دست شرکت‌های بزرگ نیست و شرکت‌های کوچک‌تر با نوآوری بیشتر و استارتاپ‌ها هم وارد این حوزه شده‌اند.»

عبداللهی تأکید کرد: «شرکت‌هایی نظیر شرکت ملی انفورماتیک که به حاکمیت نزدیک‌ترند باید تلاش کنند نوعی سازمان پلتفرمی باشند؛ یعنی بتوانند پیوندی میان نوآوران و حاکمیت ایجاد کنند.»

به گفته او بانک مرکزی از سه ابزار برای ارتباط با نوآوری استفاده می‌کند. سندباکس نمونه‌ای از رویکردهای نوین در حوزه فناوری است. هاب نوآوری ابزار دیگر بانک مرکزی است که اینوتکنیک هم به‌عنوان یک هاب نوآوری عمل می‌کند و مورد دیگر هم شتاب‌دهنده‌ها هستند.


چرا هوش مصنوعی؟


عبداللهی در ادامه در توضیح اینکه چرا هوش مصنوعی به عنوان موضوع اولین رویداد از سلسله‌رویداد‌های اینوتکنیک انتخاب شده عنوان کرد: «امروز اقتصاد هوشمند در حال شکل‌گیری است؛ چراکه ما جرئت کردیم در مورد هوشمندی سازمان‌ها صحبت کنیم. اکنون به مدد بیگ‌دیتا و موضوعات دیگر می‌توانیم در مورد شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند صحبت کنیم.»

طبق توضیحات عبداللهی، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درصد رشد اقتصاد هوشمند با نرخ ١٨ درصد بسیار سریع‌تر از انواع دیگر اقتصاد خواهد بود.

او در ادامه با اشاره به اینکه ما محورهای رویداد را در دو کفه ترازوی سلبی و ایجابی متعادل کردیم، تأکید کرد که تبادل نظر و همفکری، ارائه نیازهای فناورانه و هدایت ظرفیت‌های فناورانه مالی از اهداف برگزاری سلسله‌رویدادهای اینوتکنیک است.

عبداللهی در آخر با ارائه خلاصه‌ای از روند برگزاری رويداد بیان کرد که سعی ما بر این است این رویداد را به همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت پیوند دهیم. او ابراز امیدواری کرد که این رویداد گامی در راستای بلوغ سازمانی بانک مرکزی و گروه ملی انفورماتیک باشد و در پایان راهکارهای هوشمندانه‌ای ارائه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.