راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضا قربانی در دیدار فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال با وزیر اقتصاد مطرح کرد / رگولاتوری باید با کسب‌و‌کارها همگام شود

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، سی‌و‌ام مردادماه سال ۱۴۰۲ جلسه‌ای با حضور 19 نفر از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار کرد. فعالان اقتصاد دیجیتال در این نشست چالش‌ها و مسائل خود را مطرح کردند. رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این جلسه از اهمیت به رسمیت‌ شناختن حق مالکیت کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی گفت. قربانی در جلسه دیدار فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال با وزیر اقتصاد همچنین از لزوم به رسمیت‌ شناختن دارایی دیجیتال در قوانین و مقررات کشور و تخصیص درصد مشخصی از تسهیلات خرد بانک‌ها به پلتفرم‌های لندتکی صحبت کرد.

رضا قربانی، بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به نمایندگی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن تشکر از امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب‌و‌کار وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اقداماتی که در مقابله با امضا‌های طلایی انجام داده‌، با اشاره به مفهوم رگولاتوری گفت: «بحث رگولاتوری به اشتباه این‌طور برداشت شده که رگولاتور یعنی بگیر و ببند و محدودکردن؛ در حالی که رگولاتوری به معنای حرکت همگام‌ حاکمیت با کسب‌و‌کارها و برداشتن موانع سر راه است. همچنین رگولاتور خط قرمزها را باید به طور شفاف مشخص کند.»

او با اشاره به لزوم به رسمیت شناختن حق مالکیت کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی ادامه داد: «از شما درخواست دارم در خصوص به رسمیت‌ شناختن حق مالکیت کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی اقدامی انجام دهید. بارها در تاریخ این کشور شاهد آن بودیم که حق مالکیت بخش خصوصی زیر سؤال رفته است. اگر این حق طبیعی افراد و کسب‌و‌کارها به رسمیت شناخته نشود، هر کسی می‌تواند این فرصت را داشته باشد تا جان و مال افراد را تهدید کند و در نهایت نمی‌توانیم در فضای شکل‌گیری بالنده اقتصادی قرار بگیریم.»

عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران با اشاره به بحث دارایی دیجیتال تشریح کرد: «ششم شهریورماه سال ۹۸ در این سالن ما مسائلی را مطرح کردیم. در آن جلسه من بیان کردم که امروز، بحث‌مان از مدیریت دیجیتال دارایی باید به سوی مدیریت دارایی دیجیتال برود. تقریباً از آن روز چهار سال می‌گذرد و زمانی که این صحبت را می‌کردیم صرافی‌های رمزارزی به اندازه امروز فراگیر نشده بودند.»


لزوم به رسمیت شناختن دارایی دیجیتال


قربانی ادامه داد: «ایده سندباکس از آن جلسه بیرون آمد. پس از گذشت چهار سال ضمن احترام به تمام کسانی که برای این پروژه زحمت کشیدند، اعلام می‌کنم که پروژه سندباکس شکست خورده است. آن روز صرافی‌های رمزارزی با ایده سندباکس می‌توانستند رگوله شوند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و اکنون دیگر امکان این کار از طریق سندباکس وجود ندارد.»

او گفت: «آن زمان گفتیم که به چیزی بالاتر از رمزارز؛ یعنی دارایی دیجیتال فکر کنیم و دارایی دیجیتال را در قوانین و مقررات کشور به رسمیت بشناسیم. اما این اتفاق نیفتاد و الان شاهد آن هستیم که افراد حتی در زمینه‌های مالیاتی زمانی که می‌خواهند تهمتی به کسب‌و‌کارها بزنند از واژه رمزارز استفاده می‌کنند.»

به گفته رضا قربانی، در شرایطی که هیچ قانون، آیین‌نامه و مقرراتی در کشور برای دارایی دیجیتال نداریم، شاهدیم که هر کسی که در حوزه رمزارز فعالیت می‌کند گاهی تهدید می‌شود و کلمه فرار مالیاتی کنار اسمش می‌آید. حل این موضوع نیاز به اهتمام جدی دارد.


تعیین چهارچوب برای کسب‌و‌کارهای لندتکی


بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در ادامه با اشاره به نبود چهارچوب در کسب‌و‌کارهای لندتکی بیان کرد: «لندتک‌ها هنوز از سمت بانک مرکزی معطل آیین‌نامه، چهارچوب و مجوز هستند.»

او ادامه داد: «این کسب‌و‌کارها بدون اینکه یک خط آیین‌نامه داشته باشند، صحبت از آن می‌کنند که می‌توانند سهمی در تأمین مالی خرد داشته باشند. فکر نمی‌کنم تعیین چهارچوب و مجوز برای کسب‌و‌کارهای لندتکی درخواست زیادی باشد.»

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران با اشاره به اهمیت منابع انسانی در اقتصاد دیجیتال تشریح کرد: «کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار هفته آینده رویدادی با موضوع برند کارفرمایی برگزار می‌کند. واقعیت این است که متأسفانه در شرایط فعلی صحبت و حمایت از برندها و کسب‌و‌کارهای ایرانی در فضای عمومی به یک ضدارزش تبدیل شده است.»

او ادامه داد: «در فضای عمومی در شرایطی هستیم که اگر بخواهیم از کسب‌و‌کارهای داخلی صحبت کنیم با نگاه منفی مواجه می‌شویم و بدترین اتفاق این است که برخی در حاکمیت هم با این نگاه و جو همراه شده‌اند»

رضا قربانی در پایان یادآور شد که برای پیشرفت کشور به کسب‌و‌کارها نیاز داریم. در شرایطی که صحبت از کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال از سمت مردم و حاکمیت به یک ضدارزش تبدیل شده، حتی یک خط از نهادهای متولی بیرون نمی‌آید که از این کسب‌وکارها حمایت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.