راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت بایومتریک؛ ابزار هوشمند احراز هویت در دسترس کسب‌وکارها

ایجاد بستری امن برای انجام مراودات مالی آنلاین لازم و قطعی است تا به‌واسطه آن و به دور از نگرانی، بتوان سلامت فعالیت‌هایی را که نیاز به اطلاعات هویتی و داده‌های بانکی دارد، تا حدی تضمین کرد. این سلامت در شرایطی تضمین می‌شود که سطحی از شناخت افرادی که مایل به انجام فعالیت هستند، برای کسب‌وکارها فراهم شود. این «شناخت» با ابزارهای ویژه‌ای صورت می‌گیرد که با برخی از آنها می‌توان چهره فرد و زنده بودن او را تأیید کرد و برخی دیگر نیز اطلاعات هویتی و داده‌های بانکی فرد را مورد صحت‌سنجی قرار می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی جیبیت، ابزارهای در دسترس تا حدی می‌توانند کسب‌وکار ارائه‌دهنده خدمات بانکی یا مالی را در برابر مخاطرات مصون نگه دارند. اما اگر کسب‌وکار با ریسک‌های به‌مراتب جدی‌تری دست به گریبان باشد، مانند جعل هویت کاربر یا ورود غیرمجاز به حریم کاربری یکی از مشتریان، در آن صورت با چه ابزاری می‌تواند این مخاطرات را کاهش دهد؟

پاسخ به این سؤال، بهره‌مندی از شیوه‌های نوینی است که علاوه بر اطلاعات هویتی، با استناد به برخی ویژگی‌های فردی، بتواند هویت فرد را تأیید کند. این روش‌ها در ذیل «بایومتریک» قرار می‌گیرند و بررسی ویژگی‌هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهند که مختص یک فرد است و امکان جعل یا سوء استفاده از آن تقریباً وجود ندارد.

 طرح قرنیه، اثر انگشت و الگوی مویرگ‌های موجود در کف دست از جمله مواردی است که به‌عنوان ویژگی‌های قابل استناد برای تأیید هویت افراد به کار رفته و در ذیل احراز هویت بایومتریک قرار می‌گیرد.

 اگرچه در سال‌های اخیر و برای برخی صنایع و بازارها که از حساسیت‌های زیادی برخوردارند، الگوهای دیگری نیز برای تأیید هویت افراد در نظر گرفته‌ شده که در ذیل بایومتریک رفتاری دسته‌بندی می‌شوند و شامل الگوهای رفتاری است که مختص هر فرد بوده و با استناد به مجموعه‌ای از آنها می‌توان هویت فرد را تأیید کرد. نحوه تایپ کردن، اسکرول کردن صفحات، تحلیل امضا و حتی نحوه در دست گرفتن گوشی تلفن همراه همگی جزو بایومتریک رفتاری است که نمونه‌هایی جدا از بایومتریک فیزیکی هستند.


بایومتریک رفتاری چیست؟


تکنیک‌هایی وجود دارد که با استناد به آنها می‌توان مشخص کرد که آیا داده‌هایی که نسبت به آنها ادعایی مطرح‌شده یا در جایی به اشتراک گذاشته‌شده، به کاربر تعلق دارند یا خیر. حتی در سطحی می‌توان به این نکته نیز پی برد که آیا داده‌ها (که می‌تواند شامل ارسال تصویر کارت شناسایی فرد باشد یا حتی تصویر فرد متقاضی) توسط او ارسال و بارگذاری شده یا شخص دیگری از اطلاعات او سوءاستفاده کرده است؟

بایومتریک رفتاری شامل تجزیه‌وتحلیل رفتارهایی است که شناسایی کاربر را آسان کرده و بین فعالیت‌های کاربر احراز هویت شده و سوءاستفاده‌گر تمایز قائل می‌شود. بایومتریک رفتاری مفهومی متفاوت از بایومتریک فیزیکی است و شامل مواردی است که مختص یک فرد بوده و فرد دیگری نمی‌تواند آن را تقلید کند؛ لحن و نحوه بیان کلمات، الگوی تایپ و حتی نحوه در دست گرفتن گوشی تلفن همراه همگی ذیل بایومتریک رفتاری قرار می‌گیرند. 

صنایع مختلف با بهره‌مندی از نسل جدیدی از راه‌حل‌های مبتنی بر احراز هویت بایومتریک، می‌توانند چالش‌های پیش‌روی خود را مدیریت کنند. احراز هویت بایومتریک که بر پایه شناسایی افراد به‌واسطه خصوصیت رفتاری و ویژگی‌های ظاهری صورت می‌پذیرد، امکانی را فراهم می‌کند که در آن علاوه بر افزایش توان نظارتی، بتوان ریسک‌های ناخواسته را نیز کاهش داد و تجربه کاربری بهینه‌ای را برای کاربران ایجاد کرد.

از مصداق‌های بایومتریک رفتاری و فیزیکی می‌توان به اسکن عنبیه، اثر انگشت، تطبیق چهره، نحوه اسکرول کردن، الگوی تایپ و… اشاره کرد که هر کدام بسته به سطوح امنیتی و نظارتی در فعالیت‌های مالی و بانکی آنلاین مورد توجه قرار می‌گیرند.


شناسایی کاربران با سرویس‌های مبتنی بر هوش‌ مصنوعی


در برخی بانک‌‎‌های دنیا و بعضی از نئوبانک‌های ایرانی استفاده از لحن صدا و آوای کلمات به‌عنوان یکی از روش‌‌های احراز هویت افراد در مرحله افتتاح حساب مورد توجه قرار گرفته و استفاده می‌شود. بدین معنا که متقاضی با خواندن یک جمله، یکی از مراحل احراز هویت خود را طی می‌کند.

ابزارهای احراز هویت بایومتریک رفتاری، با الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، داده‌های ثبت‌شده از کاربران مانند اثر انگشت، اسکن عنبیه و… را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. این داده‌ها برای صحت‌سنجی با یک الگوی مرجع یا منبع ذخیره داده‌ها مقایسه می‌شود.

جیبیت با ارائه سرویس‌های مبتنی بر هوش‌ مصنوعی و احراز هویت بایومتریک، علاوه بر اینکه کسب‌وکارها را در شناسایی کاربران‌شان توانمند می‌کند، به‌روزترین روش‌های بررسی هویت افراد را نیز به آنها عرضه می‌دارد.

 تشخیص زنده بودن، بررسی اسناد و تبدیل صوت به متن نیز از دیگر سرویس‌های قابل ارائه جیبیت است.

جیبیت با داشتن دو نوع سرویس احراز هویت بایومتریک و سرویس‌هایی بر پایه هوش‌ مصنوعی، تلاش‌های خود را در راستای بهبود فضای صنعت بانکی و پرداخت به کار گرفته است. 

بررسی زنده بودن تصویر، تبدیل صوت به متن ASR و بررسی اسناد ازجمله سرویس‌‎های جیبیت است که با کمک هوش‌ مصنوعی می‌توانند به کسب‌وکارها در شناخت کاربران خود یاری دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.