راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش وزارت اقتصاد از عملکرد یک‌ساله درگاه ملی مجوزها / نصف متقاضیان مجوز نگرفتند

یک سال از شروع فعالیت درگاه ملی مجوزها گذشته و در این مدت، همواره انتقاداتی به زیرساخت‌های فنی این سامانه مطرح شده است. در این زمینه، وزارت اقتصاد به‌تازگی گزارش عملکرد یک‌ساله درگاه ملی مجوزها را منتشر کرده است. طبق این گزارش، فقط 50 درصد از درخواست‌های صدور مجوز به دریافت مجوز منجر شده و چهار نهاد و دستگاه همچون «سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان»، «کارشناسان رسمی دادگستری»، «سازمان نظام روان‌شناسی» و «سازمان برنامه‌وبودجه» هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند.

در ادامه گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی آمده است: «معادل 496 هزار و 359 درخواست مجوز از 15 مردادماه سال گذشته تا 14 مردادماه امسال در درگاه ملی مجوزها ثبت و به‌صورت آنلاین، بدون حضور و بدون کاغذ صادر شده است. تعداد کل درخواست‌ها در این مدت زمانی یک میلیون و 95 هزار و 769 درخواست بوده که حاکی از صدور آنلاین بیش از 45 درصد مجوزهاست.»


435 هزار و 519 درخواست مجوز تأیید نشد


همچنین، طبق این گزارش، «در دوره مورد بررسی 435 هزار و 519 درخواست مجوز توسط دستگاه‌ها رد شده یا با انصراف مواجه شده است؛ 156 هزار و 666 مجوز نیز در دست بررسی است و 111 هزار و 984 مجوز در بررسی مواجه با تأخیر قرار دارد.»

در بخش دیگری از گزارش وزارت اقتصاد بیشترین درخواست صدور مجوز برای وزارت تعاون (مشاغل خانگی) با 295 هزار و 707 مجوز اعلام شده و در این زمینه ذکر شده که کمترین درخواست در بین دستگاه‌هایی که به درگاه ملی مجوزها متصل شده‌اند، مربوط به شهرداری‌های کلان‌شهرها با 23 و صندوق نوآوری با 26 درخواست صدور مجوز است.»

علاوه بر این، در این گزارش شاخص پاسخگویی به‌موقع دستگاه‌ها به درخواست‌های صدور مجوز نیز مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این بررسی، شاخص پاسخگویی به‌موقع به درخواست‌ها از 15 مرداد 1401 تا 14 مرداد 1402 معادل 89.8 درصد بوده است.

همچنین، تعداد کل عناوین مجوزها برای 34 دستگاه، سازمان و وزارتخانه چهار هزار و 496 عنوان بوده که وزارت صمت/اتاق اصناف با دو هزار و 894 عنوان مجوز، بیشترین عنوان مجوز را در بین کل دستگاه‌ها دارد و وزارت تعاون با 511 عنوان جایگاه دوم بیشتر عنوان مجوز را بین 34 دستگاه به خود اختصاص داده است. کمترین عنوان مجوز نیز با یک عنوان مربوط به جامعه مشاوران مالیاتی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان نظام روان‌شناسی، سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان و کارشناسان رسمی دادگستری است.


کارنامه دستگاه‌ها در صدور مجوزها


در بخش دیگری از گزارش وزارت اقتصاد درصد اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گزارش این وزارتخانه، درصد اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزها معادل 95.8 درصد است که هشت دستگاه شامل «صندوق نوآوری»، «سازمان انرژی اتمی»، «معاونت علمی ریاست‌جمهوری»، «وزارت راه»، «سازمان حفاظت محیط‌زیست»، «سازمان استاندارد»، «وزارت نیرو»، وزارت تعاون (مشاغل خانگی)، «سازمان صداوسیما»، «وزارت نفت» و «وزارت ارتباطات»، «جامعه مشاوران مالیاتی»، «اتاق بازرگانی ایران»، «وزارت ارشاد»، «سازمان نظام‌پزشکی» و «جامعه حسابداران رسمی» به‌صورت 100 درصد و کامل به درگاه ملی مجوزها متصل شده‌اند.

اما درصد اتصال چهار نهاد و دستگاه «سازمان نظام‌مهندسی ساختمان»، «کارشناسان رسمی دادگستری»، «سازمان نظام روان‌شناسی» و «سازمان برنامه‌وبودجه» جمعاً با 9 عنوان مجوز به درگاه ملی مجوزهای کشور صفر بوده است.

همچنین، چهار دستگاه «صندوق نوآوری»، «سازمان انرژی اتمی»، «سازمان استاندارد» و «قوه قضائیه» هیچ تأخیری در بررسی درخواست‌های ارجاع شده نداشته‌اند و «سازمان حفاظت محیط‌زیست» و «وزارت نیرو» تنها یک مورد تأخیر در بررسی داشته‌اند.

در ادامه این گزارش، عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوزها رتبه‌بندی شده که طبق آن، از بین 34 دستگاه، «صندوق نوآوری»، «سازمان انرژی اتمی»، «سازمان استاندارد» و «وزارت نیرو» با 100 امتیاز (امتیاز کامل) رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند و چهار دستگاه «سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان»، «کارشناسان رسمی دادگستری»، «سازمان نظام روان‌شناسی» و «سازمان برنامه‌وبودجه» بدون امتیاز در قعر جدول رتبه‌بندی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.