راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کش‌بک چیست و در این بازار نوظهور چه خبر است؟ / فهرست پیشنهادی راه‌ پرداخت از اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده بازگشت وجه

کش‌بک سرویس نوظهوری است که چند سالی است پا به عرصه فناوری‌های مالی در ایران و جهان گذاشته است. ازآنجاکه این سرویس تاریخچه طولانی در ایران ندارد، افراد زیادی هم با مفهوم و کاربرد آن آشنایی ندارند؛ به همین سبب اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده این سرویس‌ هم از میانگین نصب بالایی برخوردار نیستند. در همین راستا «راه‌ پرداخت» نظرسنجی‌ای انجام داد که نتایج آن نیز تأییدکننده ناشناخته‌بودن سرویس کش‌بک برای کاربران ایرانی است. به این صورت که در بسیاری از موارد کش‌بک با سرویس‌های دیگری ازجمله تخفیف اشتباه گرفته می‌شود. در این گزارش به بررسی مفهوم کش‌بک پرداخته شده و پس از راستی‌آزمایی به روش‌های مختلف (پیشینه شرکت، استفاده موقت از اپ، گفت‌وگو با مدیران اپ) به فهرستی معتبر از اپلیکیشن‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند، رسیدیم.

برای گردآوری فهرست اپ‌های ارائه‌دهنده کش‌بک علاوه بر جمع‌آوری دیتا و مشاهدات عینی، یک نظرسنجی انجام دادیم و از کاربران درخواست کردیم که اپ‌های ارائه‌دهنده کش‌بک را معرفی کنند. پس‌ از آن صحت و درستی تک‌تک اپ‌ها را به روش‌های مختلف بررسی کردیم و در نهایت فهرستی که در ادامه مشاهده می‌کنید، گردآوری شد.

آپ، ایران‌کارت، بامن، بلوبانک، تاپیا، تارا، تخفیفان، داپ‌اَپ، زرین‌پلاس و همراه‌کارت اپلیکیشن‌هایی هستند که سرویس کش‌بک ارائه می‌دهند.

لازم است به این نکته توجه شود که برای استفاده از این سرویس عموماً باید اپلیکیشن را نصب و شماره کارت شخصی وارد شود (مواردی هم وجود دارد که نیاز به نصب اپ نیست). ازآنجاکه امور مالی از حساسیت بالایی برخوردار است، خیلی مهم است اپی را نصب ‌کنیم که ضمن اینکه بدافزار نباشد قابل اعتماد نیز باشد. این موضوع به روش‌های مختلفی برای خدمات کش‌بک قابل بررسی است از جمله؛ پیشینه شرکت، پشتوانه اعتباری، مصاحبه و گفت‌و‌گو با مدیران و صاحبان آن کسب‌‌و‌کار و اپلیکیشن، مجوزهایی که شرکت و اپ دارد و… که در این گزارش تمامی این موارد بررسی‌ شده و کاربران با اعتماد به آن می‌توانند به انتخاب شخصی از یک یا چند تا از اپ‌های این فهرست استفاده کنند.


شروع تاریخچه کش‌بک در جهان با Discover


چه در حال رفتن به خواربارفروشی باشید و چه نیاز به خرید لباس‌های جدید داشته باشید، کسب پاداش برای خرید می‌تواند تجربه سرگرم‌کننده و جذابی باشد. اپ‌های کش‌بک راهی آسان برای صرفه‌جویی در پول و بازگرداندن پول در خریدهای روزمره است. اپ‌های بازگشت وجه رایگان هستند و حتی نیاز به خرید اشتراک ماهانه ندارند، به همین سبب می‌توانند ابزاری برای افزودن به روال روزمره مالی افراد باشد.

کش‌بک (Cashback) یا بازگشت وجه در زبان فارسی به معنای پیشکش یا هدیه به مشتری است و نوعی اعطای تخفیف به مشتری برای بالا بردن وفاداری مشتری، جذب مشتریان بیشتر، تبلیغ برند و افزایش فروش است؛ اما تفاوت‌‌هایی با تخفیف دادن دارد.

کش‌بک تاریخچه طولانی در جهان ندارد و جزو خدمات نوظهور است؛ مفهوم کش‌بک به سال ۱۹۸۶، زمانی که Discover Financial Services، یک کارت اعتباری بدون کارمزد سالانه، سقف اعتباری بالاتر از حد معمول و پاداش برای خریدهای خاص توسط مورگان استنلی در نظر گرفت وارد دنیای لغات شد.

جالب است بدانید که Discover در سایت خود خطاب به کاربران نوشته است: «شما لازم نیست کاری انجام دهید یا حتی ثبت‌نامی انجام دهید، فقط از کارت Discover خود برای خریدهای روزانه استفاده کنید تا پول نقد دریافت کنید.»

با توجه به جدید بودن این سرویس در دنیا، زمان زیادی از ورود آن به عرصه فناوری‌های مالی ایران نگذشته است. در ایران این مفهوم کمتر از ۱۰ سال قدمت دارد.


معرفی انواع سرویس‌های کش‌بکی


کش‌بک اشکال مختلفی دارد؛ کش‌بک به‌صورت نقدی، کش‌بک به‌صورت کارت هدیه، کش‌بک به‌صورت کارت اعتباری، کش‌بک به شکل شارژ حساب کاربری، کش‌بک صددرصدی، کش‌بک چرخشی، کش‌بک دسته‌بندی‌شده، کش‌بک با درصد ثابت و کش‌بک آفلاین.

۱. کش‌بک نقدی

در کش‌بک نقدی، مبلغی که به‌عنوان کش‌بک به مشتری بازگردانده خواهد شد به‌ حساب بانکی‌اش واریز می‌شود. برخی از ارائه‌دهندگان کش‌بک سقف معینی در نظر می‌گیرند و درصورتی‌که مبلغ کش حساب مشتری به عدد مورد نظر برسد، مشتری می‌تواند درخواست برداشت خود را ثبت کند تا مبلغ کیف پول به‌ حسابش واریز شود.

۲. کش‌بک کارت هدیه

در این روش میزان کش‌بک موجود در کیف پول مشتری به شکل کارت هدیه برای او ارسال می‌شود و قابلیت نقد شدن دارد.

۳. کش‌بک کارت اعتباری

در برخی روش‌های پرداخت کش‌بک نیز از کارت اعتباری استفاده می‌شود. مبلغ موجود در حساب کاربری به شکل کارت اعتباری به مشتری پرداخت می‌شود. موجودی کارت‌های اعتباری قابلیت نقد شدن ندارد و تنها امکان خرید با کارت در این روش وجود خواهد داشت.

۴. شارژ حساب کاربری با کش‌بک

در این روش حساب کاربری مشتری در فروشگاه یا مجموعه به روش‌های متفاوتی شارژ می‌شود؛ از جمله اعطای امتیاز، الماس و… و در نهایت مشتری با استفاده از امتیاز‌هایی که جمع‌آوری کرده می‌تواند به روش‌های متفاوتی از آنها استفاده کند. ازجمله خرید اینترنت، شارژ، بلیت مترو، شرکت در قرعه‌کشی، خرید از خدمات و کالاهای همان مجموعه یا فروشگاه.

۵. کش‌بک صددرصدی

این نوع کش‌بک همان‌طور که از نامش پیداست تمام مبلغ خرید مشتری را به شکل کش‌بک به او بازمی‌گرداند. البته این روش منطقی به نظر نمی‌رسد، ولی برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند تا رضایت صددرصدی مشتری را جلب کرده و از او یک مشتری وفادار بسازند. این نوع کش‌بک بسیار محدود است و معمولاً تنها روی برخی کالاهای خاص اعمال می‌شود.

۶. کش‌بک چرخشی

در این روش مشتریان باید طی دوره تعیین‌شده توسط ارائه‌دهندگان کش‌بک، میزان مبلغ تعیین‌شده را خرید کنند تا درصد وعده داده‌شده به‌عنوان کش‌بک به آنها پرداخت شود. طول دوره تعیین‌شده و مبلغ خرید در هر مجموعه با مجموعه دیگر متفاوت است.

۷. کش‌بک دسته‌بندی‌شده

کش‌بک به روش دسته‌بندی‌شده وابستگی به کارت‌های اعتباری استفاده‌شده هنگام خرید توسط مشتری دارد. در این روش برای هر نوعی از کارت‌های اعتباری درصدی کش‌بک در نظر گرفته‌ شده و مشتری باید برای کسب کش‌بک بیشتر از کارت اعتباری مناسب استفاده کند.

۸. کش‌بک با درصد ثابت

در این روش حداقل و حداکثر میزان خرید برای مشتری در نظر گرفته نشده است. در هر صورت درصد تعیین‌شده از مبلغ خرید مشتری هر ماه به‌عنوان کش‌بک به او پرداخت می‌شود.

۹. کش‌بک آفلاین

کش‌بک تنها برای فروشگاه‌های آنلاین نیست. مشتریان می‌توانند پس از خرید از فروشگاه‌هایی که دارای کش‌بک آفلاین هستند، از فاکتور خرید خود عکس تهیه‌ کرده و آن را به اپلیکیشن یا سایت معرفی‌شده ارسال کنند تا کش‌بک خود را دریافت کنند.


بررسی مفهوم ریفاند یا بازگشت وجه


ازآنجاکه مفهوم Cashback در لغت می‌تواند به معنای بازگشت وجه، بازگشت نقدی، برگشت وجه، برگشت نقدی یا استرداد وجه باشد، لازم است توضیحاتی در این خصوص ارائه دهیم تا با سرویس ریفاند (بازگشت وجه) که در کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک رایج است اشتباه گرفته نشود.  

هرگاه خریدار، کالای خریداری‌شده را باز پس بفرستد یا سفارش خود را تغییر دهد، خسارت او باید جبران شود. ریفاند به معنی جبران این خسارت است. در ادبیات امور مالی به ریفاند، «سرویس بازگشت وجه» نیز اطلاق می‌شود. در نتیجه سرویس بازگشت وجه، یک فرایند است که طی آن خریدار، کالا یا خدمتی که بابت آن پول پرداخت کرده را به فروشنده پس می‌دهد و تمام یا بخشی از پول خود را پس می‌گیرد. 

در کسب‌و‌کارهایی مثل زیبال، وندار و جیبیت منظور از ریفاند تراکنش‌هایی هستند که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی صورت می‌گیرند. یعنی وضعیتی که تراکنش خرید به‌صورت آنلاین پردازش و ثبت شده است. هنگامی که خریدار درخواست بازگشت پول به حساب را برای فروشنده می‌فرستد، فروشنده می‌تواند با ذکر مشخصات کلی تراکنش خرید، تراکنش برگشت وجه را ایجاد و وجه دریافت‌شده از دارنده‌ کارت را به‌ حساب او واریز کند.

اپلیکیشن‌هایی که سرویس کش‌بک به مشتریان ارائه می‌دهند، بسته به شرایط یک یا چند شکل از این سرویس را ارائه می‌دهند.


تفاوت کش‌بک با تخفیف


همان‌طور که گفتیم کش‌بک با تخفیف متفاوت است. در حالت کلی تفاوت‌های کش‌بک با تخفیف را می‌توان در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • تخفیف به‌صورت دوره‌ای و کوتاه‌مدت است؛ اما کش‌بک همواره برای خریدهای مشتری فعال است.
  • هدف از اکثر تخفیف‌ها تخلیه انبار و فروش کالاهای فصلی است؛ اما کش‌بک روی اعتمادسازی و افزایش وفاداری مشتری تمرکز دارد و ارتباطی با موجودی انبار ندارد.
  •  تخفیف اگر به‌درستی و در زمان مناسب ارائه نشود، منجر به ضرر مالی خواهد بود؛ اما کش‌بک بااینکه دائمی و مستمر است، همواره ارزش برند را افزایش می‌دهد.

در ادامه فهرست اپ‌هایی که سرویس بازگشت وجه ارائه می‌دهند را به ترتیب حروف الفبا از بازه ۱۰ هزار نصب تا ۳۰ میلیون نصب مشاهده می‌کنید.


آپ


در اپلیکیشن‌های پرداختی، سوپراپلیکیشن آپ متعلق به شرکت آسان‌پرداخت پرشین، علاوه بر خدمات پرداخت، سرویس‌های خاص‌تری مثل کش‌بک را ارائه می‌دهد.

آپ سرویس کش‌بک را از طریق تخفیفان تحت عنوان بازگشت پول ارائه می‌دهد. بدین‌صورت کاربران با استفاده از ثبت شماره کارت خود در سرویس بازگشت وجه مشترک آپ و تخفیفان تا ۳۰ درصد از مبلغ هر خرید در بیش از ۱۰ هزار سوپرمارکت، میوه‌فروشی و… در سراسر کشور را می‌توانند باز پس بگیرند و در کیف پول خود مشاهده کنند.


ایران‌کارت


ایران‌کارت یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب است که تمامی قابلیت‌های کارت‌های بانکی مانند برداشت وجه، پرداخت قبوض، خرید اینترنتی و انتقال وجه را دارد، ولی با این مزیت که درصدی از مبلغ پرداختی را بابت هر نوع خریدی که مشتری انجام می‌دهد به کارتش برمی‌گرداند و کاربر با هر خریدی که انجام می‌دهد امتیازاتی می‌گیرد که در سامانه ایران‌کارت قابل‌ مشاهده است و کاربر با ارتقای سطح امتیاز از درصد بیشتری کش‌بک برخوردار می‌شود.

ایران‌کارت در چهار سطح به کاربران سرویس کش‌بک ارائه می‌دهد. دوره استفاده از امتیازات ایران‌کارت درصورت عدم ارتقای سطح کارت شش‌ماهه است و در پایان شش ماه از زمان صدور کارت اولیه و عدم ارتقا به سطح یا سطوح بالاتر به‌ منظور جلوگیری از غیرفعال یا کم‌کار شدن کارت مورد استفاده، امتیازات تراکنش خرید و مانده‌ کارت (هردو)، کاملاً حذف‌ شده و دارنده‌ کارت به‌طور متوالی می‌تواند از ابتدا یک دوره‌ شش‌ماهه دیگر را آغاز کند و با کسب امتیازات تراکنش خرید و مانده‌ کارت ضمن بهره‌برداری از ایران‌کارت ارتقانیافته‌ خود، همواره شانس کسب امتیازات بیشتر و ارتقا به سطح بالاتر را داشته باشد. در صورتی که در پایان دوره شش‌ماهه کاربر کمتر از حداقل امتیاز تعیین‌شده برای حفظ سطح کاربری کسب کرده باشد سطح کارت تنزیل پیدا می‌کند.

مراکز خدمات متنوعی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، ورزش و سرگرمی، هتل‌ها و… برای دارندگان ایران‌کارت با درصد قابل‌ توجهی از برگشت نقدی در نظر گرفته‌ شده که بر اساس چهار سطح کارت متفاوت خواهد بود.

در هریک از سطوح چهارگانه ایران‌کارت خدمات ویژه‌ای شامل تسهیلات یا امتیاز نقدی کل یا بخشی از هزینه‌های خرید کالاها یا دریافت خدمات از شرکای تجاری ایران‌کارت یا خدمات ویژه VIP در گستره وسیعی از کالاها و خدمات در اختیار دارندگان ایران‌کارت قرار می‌گیرد. در حال حاضر اپلیکیشن ایران‌کارت در پلتفرم بازار و گوگل‌پلی به درخواست توسعه‌دهنده از حالت انتشار خارج شده است. علاقه‌مندان برای دریافت ایران‌کارت باید به شعب بانک آینده مراجعه کنند.

ایران‌کارت عمری هشت‌ساله دارد، اما حدود یک سال است که مدیریت راهبری‌اش با شرکت‌های ارتباط فردا و بهین‌فرداست.


بامن


بامن برآمده از شرکت پی‌اس‌پی پرداخت الکترونیک سامان (سپ) است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد. بامن اپلیکیشن فعال در حوزه کش‌بک است که کاربران می‌توانند با ثبت‌نام رایگان و معرفی شماره‌کارت‌های بانکی خود، بخشی از هزینه‌ای که بابت خریدهای روزانه پرداخت می‌کنند را دریافت کنند.

اپلیکیشن بامن به دو روش تخفیف در لحظه و دریافت امتیاز تحت عنوان «منکس» سرویس بازگشت وجه را ارائه می‌دهد و هزینه‌های سبد خرید کاربران را مدیریت می‌کند. «مَنِکس» امتیازی است که بامَن در ازای هر خرید به کاربرانش پرداخت می‌کند. هر مَنِکس معادل ۱۰ تومان است و تعداد منکسی که فروشگاه به کاربران برمی‌گرداند، به ازای هر خدمت و محصولی در اپلیکیشن مشخص شده است.

در حال حاضر بیش از پنج هزار فروشگاه حضوری و آنلاین و ۵۰۰۰.۰۰۰ شهروند ایرانی عضو باشگاه بامن هستند.


بلوبانک


بلوبانک نیز به‌تازگی اعلام کرده که سرویس بازگشت وجه را با همکاری فروشگاه‌ها، کسب‌وکارها و اصناف حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد. در این سرویس کاربران بلوبانک زمانی که با بلوکارت خود از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید می‌کنند، درصدی از مبلغ پرداخت‌شده به‌ حساب آنها بازگردانده می‌شود. کاربران برای مشاهده فهرست کامل کسب‌وکارهای همکار با بلوبانک، کافی‌ است به منوی «پاداش» در اپلیکیشن مراجعه کنند.

در بخش پاداش بلوبانک، کاربران می‌توانند نشانی یا وب‌سایت کسب‌وکارهای طرف قرارداد با بلوبانک را بررسی کرده و از میزان درصد برگشت پول آگاه شوند. همچنین کاربران بلوبانک با مراجعه به فروشگاه فیزیکی یا وب‌سایت این فروشگاه‌ها و پرداخت مبلغ خرید با کارت بانکی بلوبانک (بلوکارت)، از مزایای سرویس برگشت پول بهره‌مند می‌شوند. شرط لازم دریافت پاداش، پرداخت با بلوکارت (کارت بانکی بلوبانک) است.

لازم به ذکر است که سرویس پاداش بلوبانک همان بازگشت وجه بامن است و همه کاربران بلوبانک عضو بامن نیز هستند.


تاپیا


تاپیا، اپلیکیشن تجارت الکترونیک پارسیان است که سرویس کش‌بک را به دو روش لحظه‌ای و دریافت از طریق کیف‌پول ارائه می‌دهد. شبکه باشگاه مشتریان تاپیا به صورت لحظه‌ای این سرویس را با مگاکارت‌های بانک پارسیان یا بن پارسیان ارائه می‌دهد؛ بدین صورت که افراد با استفاده از این کارت مقدار مقررشده با احتساب کش‌بک را برای خرید محصول پرداخت می‌کنند. برای مثال اگر هزینه محصولی ۱۰۰ هزار تومان باشد و سه درصد هزینه، کش‌بک شود در ابتدا ۹۷ هزار تومان از کارت مشتری پرداخت می‌شود.

سایر افراد که بن‌کارت‌های پارسیان را ندارند یا عضو باشگاه مشتریان پارسیان نیستند می‌توانند با ثبت کارت بانکی خود از سرویس کش‌بک استفاده کنند تا پس از خرید، مبلغ و درصدی که برای هر فروشگاه تعیین شده به حساب کیف‌پول آنها بازگشت داده شود.

در حال حاضر ۱۵ هزار فروشگاه در تمامی استان‌های کشور عضو باشگاه تاپیا هستند و به صورت لحظه‌ای شبکه فروشگاه‌های تاپیا به‌روز می‌شود.

کاربران همچنین از طریق اپلکیشن تاپ، آیکون «باشگاه مشتریان تاپ» می‌توانند به این سرویس از تاپیا دسترسی پیدا کرده و فهرست فروشگاه‌های طرف قرارداد با تاپیا را مشاهده کنند.

در پایان لازم است گفته شود که حدفاصل بین تخفیف و کش‌بک بسیار باریک است و تا آخرین دقایق نگارش این گزارش در تأیید ارائه این سرویس توسط اپلکیشن تاپیا اطمینان خاطر نداشتیم و در نهایت با بررسی‌ها مختلف توانسیتم درستی این موضوع را تأیید کنیم.


تارا


شرکت توسعه تجارت و فناوری «تارا» با پشتوانه‌ ۵۰ سال فعالیت و تجربه‌ اقتصادی و توسعه کسب‌وکاری گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت. از جمله خدمات تارا طراحی کیف‌پولی با قابلیت بازگشت نقدی است.

کیف پول الکترونیکی تارا را می‌توان با همه‌ کارت‌های شتابی شارژ و با آن از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید کرد. از مزایای این کیف پول، برگشت حداقل سه درصد از مبلغ خرید به کیف پول است.

کاربران با نصب اپلیکیشن تارا و مراجعه به قسمت کیف برگشت نقدی می‌توانند فهرست پذیرندگان حضوری و غیرحضوری را مشاهده کنند.


تخفیفان


سایت و اپلیکیشن تخفیفان که سال‌هاست به‌عنوان ارائه‌دهنده تخفیفات در همه زمینه‌ها شناخته می‌شود، به‌تازگی اقدام به ارائه سرویس کش‌بک کرده است. سیستم کش‌بک سایت تخفیفان پول تو نام دارد. تخفیفان مجموعه‌ای از شرکای تجاری برای کاربران تعریف کرده که برای استفاده از کالا یا خدمات این مجموعه می‌توانند از خدمات کش‌بک تخفیفان بهره‌مند شوند.

تنها کاربرانی که در سایت تخفیفان ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند از کش‌بک استفاده کنند. جهت دریافت کش‌بک از تخفیفان، کاربران باید قبل از اقدام به تهیه کالا و خدمات وارد حساب کاربری خود شوند تا فعالیت‌های آنها روی سایت ثبت شود و امکان پرداخت کش‌بک به آنها وجود داشته باشد.

کاربران پس از خرید از مجموعه‌های معرفی‌شده در سایت و تحویل گرفتن کالا یا خدمات خود، مبلغ کش‌بک را در حساب کاربری خود مشاهده خواهند کرد. پس از تأیید مجموعه‌هایی که دریافت کالا و خدمات از آنها صورت گرفته، مبلغ کش‌بک به‌صورت قطعی در حساب کاربری مشتریان قرار می‌گیرد.

حداکثر کش‌بک پرداختی برای یک کالا توسط تخفیفان صد هزار تومان خواهد بود. کاربران می‌توانند هنگامی که موجودی کیف پول آنها به مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان رسید، درخواست برداشت مبلغ خود را ثبت کنند تا مبلغ موجود در کیف پول به‌وسیله شماره شبا به کارت آنها منتقل شود.


داپ‌اَپ


داپ‌اَپ شرکت «دانش‌بنیان و خلاق ملی درنیکا اندیشه پرهام» از دیگر کسب‌و‌کارهایی است که از سال ۱۳۹۸  پلتفرم پاداش نقدی خرید در ایران را با برند «داپ‌اَپ» آغاز کرد. این طرح راهکاری جهت بهره‌مندی مشتریان تا ۵۴ درصد پاداش نقدی در همه خریدهای روزانه خود از کسب‌وکارهای گوناگون عضو داپ‌اَپ است.

در داپ‌اَپ پاداش نقدی یا همان کش‌بک هر خرید روزانه به کیف پول اپلیکیشن واریز می‌شود و به محض اینکه موجودی به ۱۰۰۰۰ تومان برسد کاربران می‌توانند تمام موجودی را به حساب بانکی خود منتقل کنند.

تاکنون در کشور بیش از ۱۷۰۰۰ کسب‌وکار (فروشگاه‌های خرد، زنجیره‌ای، برندها و فروشگاه‌های اینترنتی) و ۲.۵ میلیون کاربر به خانواده داپ‌اَپ پیوسته‌اند.

این مهم به‌واسطه فعالیت گسترده در تهران و واگذاری نمایندگی‌های انحصاری به استان‌های کشور و همچنین از طریق همکاری با سه شرکت بزرگ «به‌پرداخت ملت»، «پرداخت الکترونیک سامان‌کیش» و «تجارت الکترونیک پارسیان» محقق شده است.


زرین‌پلاس


زرین‌پلاس یکی دیگر از اپ‌هایی است که سرویس بازگشت وجه ارائه می‌دهد. شرکت اطلس پرتو آسیا در سال ۱۳۹۷ اقدام به راه‌اندازی سرویس کش‌بک زرین‌پلاس (امتیاز سابق) کرد.

کاربران برای استفاده از این سرویس ابتدا باید با استفاده از شماره موبایل ثبت‌نام کرده و سپس از بین فروشندگانی که کش‌بک دارند جست‌وجو و خرید کنند. از  ۰.۴ تا ۴۰ درصد از مبلغ خرید کاربران بسته به فروشگاه انتخابی به‌ حساب کاربری مشتری در اپلیکیشن بازگشت داده می‌شود و افراد می‌توانند مبلغ دریافتی را به کارت بانکی خود انتقال دهند. حداقل مبلغ قابل برداشت از کیف پول زرین‌پلاس ۱۰.۰۰۰ تومان است.


همراه‌کارت


همراه‌کارت یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرداختی، امکان استفاده از سرویس بازگشت وجه را از طریق تخفیفان برای کاربران فراهم کرده‌ است.

کاربران با استفاده از نصب همراه‌کارت و ثبت کارت بانکی خود می‌توانند در هر خرید بخشی از مبلغ را به کیف پول خود بازگردانند. همراه‌کارت برای راحتی بیشتر کاربران فروشگاه‌ها را در این سرویس به ۱۱ دسته تقسیم‌بندی کرده و هر فروشگاهی درصد بازگشت وجه‌اش مشخص شده است.

ازآنجاکه در تهیه  این گزارش مخاطبان زیادی در نظرسنجی راه‌ پرداخت شرکت کرده‌اند، بابت این همراهی تشکر می‌کنیم و لازم است بگوییم که اگر اپی توسط کاربران معرفی‌ شده اما در فهرست گزارش راه‌ پرداخت دیده نمی‌شود بنا به دلایل مختلفی ممکن است در فهرست آورده نشده باشد؛ از جمله عدم تأیید صحت اپ، وجود ظاهری آیکون و عدم ارائه سرویس و… .

ویپاد، ترابانک پاسارگاد که توسط کاربران معرفی‌ شده بود در فهرست راه پرداخت آورده نشد. به این دلیل که این سرویس در بخش مشتریان این اپ قابل‌ مشاهده است اما سرویسی ارائه نمی‌دهد و در باشگاه مشتریان به کاربران برای دو اقدام افتتاح حساب در ویپاد، سپرده‌گذاری در حساب توکن باشگاه (سکه) تعلق می‌گیرد که در حال حاضر کاربران این سکه‌ها را می‌توانند در جشنواره مصرف و خرج کنند.

مجموعه بانک ایران‌زمین نیز به صورت محدود سرویس بازگشت وجه را ارائه می‌دهد و دیجیتال‌‌کارت فدراسیون تکواندو، کارت‌ بانکی فردابانک است که برای اعضای فدراسیون تکواندو شخصی‌سازی‌شده و به صورت محدود سرویس کش‌بک را به اعضای خود ارائه می‌دهد.

فهرستی که مطالعه کردید فهرست اپ‌هایی بود که در حال حاضر در کشور سرویس کش‌بک ارائه می‌دهند. این خدمت ضمن ارائه و کمک به افزایش قدرت خرید مردم، یک باشگاه مشتریان وفادار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک محسوب می‌شود. امید است که این گزارش به‌عنوان گامی برای فراگیری این سرویس مالی مؤثر واقع شود.

1 دیدگاه
  1. میلاد می‌گوید

    سلام در مورد بلو بانک تو منطقه که فقط چند تا فروشگاه بود و آنچنان رازی کننده نبود، اگه خواستین ثبت نام کنین از این کد معرف NM32ZI استفاده کنین تا رنگ های بیشتری برای کارتتون باز بشه.
    این تارا کنار کیف هاش تاریخ انقضاء داره، فکر نکنم چیز خوبی باشه و ممکنه هر چی پول تو کیف ها داریم بعد تاربخ انقضاء از بین بره؟؟ از پشتیبانی هم پرسیدم اما درست جواب منو ندادن. اگه شما میدونین کامل بگین چرا تاریخ انقضاء دارن.
    در مورد تخفیفان هم ای بدک نیست اما بعضی وقت ها کار نمیکنه نمیدونم چرا؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.