راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اختتامیه همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال مطرح شد / عصر دیجیتال متولی ندارد

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال پس از دو روز برگزاری، دیروز (۲۶ تیرماه) به پایان رسید. اختتامیه این رویداد با حضور فرهاد نیلی، مدیرعامل رهنمان؛ مجید نیلی احمدآبادی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران؛ محمد فاضلی، جامعه‌شناس؛ فرشاد فاطمی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شریف؛ نیما نامداری، تحلیلگر فناوری‌های مالی؛ ولی‌اله فاطمی، بنیان‌گذار گروه توسن و رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران به‌عنوان مدیر پنل برگزار شد.

در ابتدای اختتامیه همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال، رضا قربانی عنوان کرد عمده‌ سخنرانی‌ و ارائه‌های دوروزه همایش به رگولاتور و حاکمیت معطوف بود، اما مواجهه ما با حاکمیت چگونه باید باشد؟ هر جا که می‌رویم در بحث اقتصاد دیجیتال به در بسته حاکمیت می‌خوریم.

او خطاب به محمد فاضلی ادامه داد: «به‌عنوان کسی که در دانشگاه کار می‌کردید این تیغ تیز حاکمیت به تن شما خورده است و حالا سؤال من است که امروز آن طیف را چطور می‌بینید؟»

فاضلی توضیح داد: «من یک ایده دارم و معتقدم توسعه یعنی پروژه‌های مشترک حاکمیت، بخش خصوصی و جامعه. یا به این شکل ادامه می‌دهیم یا سال‌ها و دهه‌ها عقب می‌افتیم. جامعه راه خودش را می‌رود، حکمران باید حرف‌ها بشنود که این هم‌افزایی شکل بگیرد، نمی‌دانم دیگر به چه زبانی بگوییم؛ از این روشن‌تر و واضح‌تر. این همه آدم در این دو روز به اینجا آمدند و درباره ساختن دنیای بهتری که در آن فرد ایرانی، بیزینس ایران و حاکمیت ایرانی باید کنار هم قرار بگیرند صحبت کردند. بارها گفته‌ایم که وظیفه حکمران اعتمادسازی است و در سایه اعتمادسازی اوست که بخش خصوصی درک می‌کند و اعتمادش را پاسخ می‌دهد.»

او ابراز امیدواری کرد در این لحظه‌ای که تاریخ و جهان پیچیده شده و فرد ایرانی هم با تمام پیچیدگی در دنیای جدید زندگی می‌کند، حاکمیت هم با این پیچیدگی انطباق یابد: «مهم است که فرمان بچرخد و نوع دیگری از حکمرانی شکل بگیرد تا عقل در توازن حکومت و جامعه بروز پیدا کند. عقل محصول توازن جامعه و حکومت است. امروز رگولاتور باید بپذیرد که دیگر نمی‌تواند یک شورای رگولاتوری تشکیل بدهد که 29 نفر آن دولتی هستند و یک نفر آن هم خصولتی و تمام. رگولاتوری خوب از دولت و جامعه و برمبنای اعتماد دو طرف شکل می‌گیرد و به هم‌افزایی منجر می‌شود.»

بر اساس گفته‌های نیلی نیز تاروپود زندگی دیجیتالی مانند ماتریسی است که سلامت، هنر و سرگرمی، بانکداری، بیمه، محیط‌ زیست سطرها و تنظیم‌گری، پول دیجیتال، مقیاس‌پذیری، سرمایه انسانی، تحول دیجیتال، هوش مصنوعی و حکمرانی داده ستون‌های آن هستند: «در این دو روز سعی کردیم این تاروپودهای دیجیتال را به هم ببافیم و در قالب پلتفرم ideas قدم به قدم این مفهوم را جلو ببریم. سعی کردیم موضوعات را براساس میزان تأثیرگذاری آنها بر اقتصاد دیجیتال بچینیم. چهارگانه کسب‌وکار، حکمرانی، تمدن و افراد را هم در این طرح تعریف کردیم.»

او همچنین اعلام کرد که پایان همایش آغاز پلتفرم ideas (ایده‌ها) در مقیاس بزرگ‌تر و ورای این همایش است.


نیاز عصر دیجیتال به رگولاتور قابل پیش‌بینی


در ادامه اختتامیه رضا قربانی با اشاره به اینکه علاوه بر نقش رگولاتور، حواشی‌هایی درباره وزارت ارتباطات وجود دارد؛ مثل اینکه این وزارتخانه به مانع توسعه اقتصاد تبدیل شده است، پرسید که واقعاً چه کسی باید مسئول و پاسخگوی عصر دیجیتال باشد؟

ولی‌اله فاطمی در پاسخ به این پرسش توضیح داد که الکترونیک و دیجیتال به صاحب و مالک وابسته نیستند. حکمران باید بداند که برای حرکت در این مسیر در کنار بخش خصوصی باشد: «البته دغدغه‌های حاکمیت هم قابل‌ درک و غیرقابل‌ چشم‌پوشی است. در این شرایط دانشگاه، مراکز علمی و کسب‌وکارهای موفق هم باید در کنار حاکمیت بنشینند تا با شناسایی تهدیدها و خلق فرصت‌ها از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند و راه را برای ورود فناوری و نوآوری به زندگی افراد و مدل‌ کسب‌وکارها بگشایند.»

قربانی از فرشاد فاطمی نیز پرسید که توشه او به‌عنوان یکی از افراد تیم اجرایی از این دو روز همایش چه بوده است؟ که او پاسخ داد برای ادامه انگیزه بیشتر گرفته است: «سالن‌ها در هر دو روز پر بودند و این نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد به ما امیدوارند.»

او‌ تصریح کرد: «هرچند می‌گوییم حکمران باید صدای ما را بشنود، اما برداشت من از گفته‌های نماینده‌های بیمه مرکزی و بانک مرکزی این بود که ادبیات و خواسته‌های آنها به ما شباهت دارد.»

از نگاه فاطمی، بودجه‌های تخصیص‌داده‌شده در طرح‌های سنتی رو به اتمام است و به همین دلیل راهی جز پذیرش عصر دیجیتال وجود ندارد. امیدوارم این هوشمندی به موقع اتفاق بیفتد.

او گفت: «تصور من این است که نیاز امروز ما رگولاتوری واحد، شفاف، تصمیم‌ساز، قابل‌ پیش‌بینی و پاسخگو است.»

نامداری نیز گفت: «همه ما گزینه رفتن و ترک کشور را داشته‌ایم، اما مانده‌ایم و حالا که هستیم سعی می‌کنیم با مجموعه‌ کنش‌ها و مطالبه‌گری‌ها بر چهار رأس کسب‌وکار، حکمرانی، تمدن و مردم تأثیر بگذاریم.»

به گفته او، سعی شده در این رویداد مسائل صادقانه به تصویر کشیده شود و در کنار انتقادات، جوانب مثبت را هم بسنجیم.

احمدآبادی نیز عنوان کرد که در سراسر دنیا نوآوران برای ایجاد تغییر برای ابهام‌زدایی از رگولاتور تلاش می‌کنند. با همین رویکرد ما با برگزاری این جنس همایش‌ها در این راستا قدم می‌گذاریم.

در این مراسم همچنین از افرادی که در نظرسنجی کانال تلگرامی رویداد، در موضوعات مقیاس‌پذیری، هوش مصنوعی، بانکداری شرکتی، پول دیجیتال، محیط زیست، فرهنگ و هنر و سرگرمی و بیمه شرکت داشتند تقدیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.