راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک‌ مطرح کرد / لازمه تحول دیجیتال، مهاجرت به اقتصاد دیتامحور است

دومین روز همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» در مرکز همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است. علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک‌ یکی از سخنرانان این برنامه در بخش «قایقی باید ساخت» بود که درباره فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال صحبت کرد.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به اینکه در عصر تغییر پارادایم‌ها و گذار از اقتصاد دیجیتال به سمت اقتصاد هوشمند هستیم و نحوه نگرش به زندگی و حتی نگاه به کسب‌وکارها در حال تغییر است، توضیح داد: «در کتاب عصر دیجیتال آمده که به‌زودی جمعیت آنلاین دنیا از جمعیت واقعی جهان بیشتر می‌شود. این اتفاق هم‌اکنون رخ‌ داده و امروز هر فردی بیشتر از چند حساب کاربری و سیم‌کارت دارد. گفته می‌شود که تاریخ این عصر به تاریخ غیرفیزیکی و تاریخ مجازی تقسیم می‌شود و تمام اینها گواه تغییر پارادایم‌ها به‌واسطه تحول دیجیتال است.»

بر اساس گفته‌های عبدالهی، طبق آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی،شکایت از کسب‌وکارهای فناوری‌محور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته آن حدود ۱۷ درصد بیشتر شده است. عبدالهی دلیل این امر را تعدد شرکت‌ها و فعالیت آنها در اقیانوس قرمز (سمبلی از فضای رقابتی اشباع‌شده) می‌داند. همچنین او با اشاره به ضعف توجه به جایگاه فناوری اطلاعات گفت: «26 بار واژه فناوری در برنامه بودجه آمده که البته ۲۰ بار آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط بوده است.»


قرار گرفتن تمام کسب‌وکارها در نقطه صفر


او با بیان اینکه یکی از تأثیرات مهم این تغییر، قرار گرفتن تمام کسب‌وکارها در نقطه صفر است، توضیح داد که در عصر دیجیتال تمام کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط و کوچک در موقعیت صفر قرار می‌گیرند. مهم نیست یک فروشگاه بزرگ و با شعبه‌های متعدد هستیم یا بانکی که سال‌هاست قدمت دارد. در عصر دیجیتال این مهم است که کدام ارگان یا کسب‌وکار می‌تواند از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده و استراتژی‌های تحول دیجیتال را در فرهنگ‌ سازمانی خود ایجاد کند.

به گفته عبدالهی اقتصاد هوشمند مفهوم جدیدی است که سهم ۱۸.۸تریلیونی در بازار جهانی دارد و در حال پیشی‌ گرفتن از اقتصاد دیجیتال است. برای بسیار از افراد این سؤال پیش‌ آمده که ما چگونه می‌توانیم به این روندها دست پیدا کنیم؟ پاسخ این است که لازم نیست هیچ اقدامی انجام دهیم و تنها باید این تحولات را دنبال کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش  از نحوه به‌کارگیری فرصت‌های مقاومت در برابر تهدید‌ها صحبت کرد. به گفته عبدالهی، با گسترش عصر دیجیتال فرصت‌ها و تهدیدها در زمینه تمدن بشری، افزایش پیدا کرده و اگر برنامه و استراتژی نداشته باشیم، در هیچ سطحی اعم از ملی، خصوصی و سازمانی به تحول دیجیتال دست پیدا نمی‌کنیم.

مثلاً در قاره آفریقا با 54 کشور فقط پنج کشور هستند که برای تحول دیجیتال برنامه ندارند. اما متأسفانه در دو دهه اخیر ایران هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداشته است. عبدالهی همچنین تأکید کرد که اقتصاد ما ازجمله بورس و بیمه و بانک تراکنش‌محور و کاملاً برعکس جهان است که داده محور است. اگر می‌خواهیم به دنیا برسیم نیازمند استراتژی هستیم و هم‌راستا با جهان باید بیندیشیم.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در ادامه با ارائه مثالی از معاملات الگوریتمی در دنیا گفت: «امروزه معاملات الگوریتمی در دنیا به سرعت در حال رشد است از جمله ارزش معاملات الگوریتمی در بورس آمریکا حدود 19.2 میلیارد دلار است و حجم این معاملات حدود 73 درصد کل معاملات را در بورس آمریکا تشکیل می دهد، در سایر بورس های مهم دنیا نیز همینطور است و این فرصتی است که باید آن را جدی بگیریم چرا که تا زمان تحقق این رویه‌ها و مدل کسب‌وکاری ورود به اقتصاد هوشمند غیرممکن است.»

عبدالهی در پایان به رگولاتوری و نقش مهم رگ‌تک در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت:«دغدغه و چالش‌های رگولاتور موضوع یادگیری یا ناآگاهی نیست و مشکل اصلی رگولاتور، شیوه تطبیق کسب‌وکارهای نوآور با مدل‌های سنتی است. لازم است تا مانند نمونه های موفق جهانی رگ‌تک و ساپ‌تک به‌عنوان راهکارهای انطباق استانداردها را به رسمیت بشناسیم. البته ما ناامید نیستم؛ عاشق ایرانیم و برای پیشرفت ایران و افزایش سواد دیجیتالی کشور از طریق ایجاد فرهنگ‌ سازمانی و ثبات مدیریتی تلاش می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.