راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم ایجاد نگاهی متفاوت به فناوری اطلاعات

جعفر محمدی، نایب‌رئیس نصر تهران / روز فناوری اطلاعات می‌تواند توجه جامعه، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران را به این موضوع و اهمیتی که دارد، جلب کند و فرصتی باشد تا فعالان این عرصه با ارائه دستاوردها، آمار و ارقام و همچنین بیان چالش‌ها و موانع، فضایی برای گفت‌وگو درباره حوزه فناوری اطلاعات و اثرگذاری آن فراهم آورند. در واقع این روز می‌تواند بهانه‌ای برای گفت‌وشنود و همچنین ایجاد تعامل میان ذی‌نفعان گوناگون حوزه فناوری و اطلاعات باشد.

این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که ارزش فناوری اطلاعات در جامعه و به‌خصوص بخش حاکمیت و دولت آن‌طور که باید، درک نشده است. متأسفانه همچنان به حوزه فناوری اطلاعات، به چشم یک کالا و سرویس لوکس نگاه می‌شود و اثرات آن در بهره‌وری و کاهش مشکلات کشور در عمل مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ در نتیجه شاهد تلاشی جدی برای رفع مشکلات، ریل‌گذاری و چهارچوب‌گذاری در این حوزه نیستیم. این در حالی است که صنعت فناوری اطلاعات در وضعیت تحریمی و رکود اقتصادی فعلی می‌تواند اثرات بسیار گسترده اقتصادی در زمینه درآمدزایی، افزایش بهره‌وری، رفاه مردم و برطرف‌کردن خلأهای موجود داشته باشد.

اگر ما بتوانیم اهمیت این عرصه را به‌خوبی تبیین کنیم، به ‌گونه‌ای که مسئولان و دست‌اندرکاران آن را درک کنند، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز داریم، قابل حل هستند. برای مثال موضوعی مانند اینترنت و فیلترینگ در سطح دولت یک موضوع سیاسی در نظر گرفته می‌شود، اما این موضوع بیش از آنکه سیاسی باشد، دارای اثرات اقتصادی است و با حل چنین مسائلی تمام کشور در بخش‌های مختلف از فواید آن بهره‌مند خواهند شد. اگر درک درستی از حوزه فناوری اطلاعات شکل نگیرد و همچنان نگاه سیاسی یا لوکس به آن وجود داشته باشد، نتیجه آن خودتحریمی و محروم‌کردن کشور از منافع این حوزه است.

در کشور ما نقش دولت و حاکمیت در زمینه فناوری اطلاعات بسیار پررنگ است؛ این حوزه روی بستر شبکه و اینترنت معنا پیدا می‌کند که در اختیار دولت است و در عمل ما بیشترین اختلال‌ها را در این بخش شاهد هستیم. همچنین بخش تعاملات دولتی، ارائه خدمات بین‌المللی و موضوعاتی از این دست که می‌تواند برای اقتصاد کشور ارزآوری به همراه داشته باشد، به‌دلیل تحریم و مسائل بانکی با مشکل مواجه است.

علاوه بر این،‌ توسعه کالاها و خدمات در بخش خصوصی هم از آنجا که به حوزه واردات وابسته است، به دولت برمی‌گردد. متأسفانه ما در بخش‌های مختلفی از حوزه فناوری اطلاعات با دولت سروکار داریم؛ در نتیجه باید با تلاشی حداکثری در راستای ایجاد درکی درست از این صنعت، موانع را برطرف کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.