راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمام بخش‌های زندگی امروز ما تحت تأثیر فناوری اطلاعات است

آرش بابایی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره‌ شرکت توسن / همانطور که ریچارد داوکینز گفته است: «آنچه در دل هر موجود زنده‌ای نهفته است نه آتش است، نه نفس گرم، نه جرقه‌ای از زندگی. این اطلاعات، کلمات، دستورالعمل‌هاست… اگر می‌خواهید زندگی را درک کنید، به تراوش‌های پر جنب‌وجوش و تپنده فکر نکنید، به فناوری اطلاعات فکر کنید.»

زادروز خوارزمی بزرگ و نام‌گذاری‌اش به‌عنوان روز فناوری اطلاعات فرصتی مغتنم است که بدانیم چقدر فناوری اطلاعات این روزها فراگیر است و چقدرکیفیت زندگی ما را ارتقا داده است. امروز فناوری اطلاعات یک صنعت مجزا نیست بلکه همه چیز است. فناوری اطلاعات (IT) همان چیزی است که کسب‌وکارها برای دستیابی به‌تمامی جوانب آن تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. انفورماتیک همه‌جا هست که به صورت تخصصی شامل مسائلی در مورد نرم‌افزار و سخت‌افزار، برنامه‌نویسی، روباتیک، برنامه‌های کاربردی و غیره است و تقریباً تمام بخش‌های زندگی ما تحت‌تأثیر این علم نوین قرار گرفته است. فناوری اطلاعات لزوماً به مفهوم کمک با دیجیتالی‌سازی یا بهره‌گیری از نرم‌افزار و اپلیکیشن نیست؛ امروزه شاهد جاری‌شدن این فناوری در تمامی صنایع و رشته‌های دانشگاهی هستیم.

نه‌تنها کیفیت زندگی، بلکه امکان حیات فردی و جمعی ما و حتی مسیر تکاملی انسان قرن حاضر بر مبنای این فناوری بنا نهاده شده است. خوشبختانه در ایران، کم‌وبیش همگام با سایر کشورهای پیشرو، این فناوری به‌صورت عمدتاً بومی توسعه پیدا کرده و عملاً محور توسعه کشور قرار گرفته است و یکی از ابزارهای نوین حکمرانی و کاهش شکاف توسعه با کشورهای پیشرفته نیز تلقی می‌شود.

با ظهور شرکت‌های فناور در اکوسیستم مالی و بانکی فرصت مطلوبی برای ارائه خدمات این حوزه به مشتریان و ارتقای تجربه کاربری مشتریان فراهم آمده است و تکنولوژی‌های مدرن مثل بلاکچین و هوش مصنوعی در حوزه فین‌تک در کشورمان به‌شدت موردعلاقه شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشروی این حوزه است. از منظر صادراتی نیز باتوجه‌به رکود در فروش نفت و بحث تحریم‌ها، یکی از حوزه‌های صادراتی امروز که باید توجه بیشتری به آن کنیم، صادرات فناوری و نرم‌افزار است.

نسل جوان و تحصیل‌کرده ما به دولت این امکان را می‌دهد که با برنامه‌ریزی‌های اصولی بتواند زمینه افزایش میزان صادرات فناوری را افزایش دهد و از این راه علاوه‌ بر اشتغال‌زایی، درآمد مطلوبی برای کشور به ارمغان بیاورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.