راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فرابوم بااشاره به تجربه «پیمان» تشریح کرد / خلق یک راهکار با دایرکت دبیت

مدیرعامل شرکت فرابوم، ضمن بیان مسیر شکل‌گیری سرویس برداشت مستقیم پیمان در چارچوب بانکداری باز، به تشریح سهم ۲۰ درصدی تعداد تراکنشات دایرکت دبیت در اروپا پرداخت و این رقم را نشان‌دهنده تثبیت دایرکت دبیت در یک سری از سرویس‌ها دانست.

همایون محبوبی، مدیرعامل شرکت فرابوم در دومین سخنرانی رویداد فیناپ با محوریت API first با موضوع عهد نو از تجربه‌های خود از مسیری که برای ارائه یک محصول جدید به بازار، با استفاده از دایرکت دبیت طی کرده است گفت.

مدیرعامل فرابوم قصه پلتفرم‌ها را با پلتفرمی در زمینه غذا از کشور هند با بیش از ۴۰۰ هزار خدمت موفق در روز آغاز کرد و در ادامه به مسیر پیموده شده پیمان از ابتدا تا به امروز پرداخت و گفت: «در سال ۱۳۹۳ پلتفرم بوم را در بازار عرضه کردیم و پس از یک سال به دنبال یک درخواست در هکاتون شروع به ساخت یک راهکار در زمینه دایرکت دبیت کردیم و در اواخر سال ۱۳۹۷، در زمینه پرداخت عوارض آزادراهی سعی کردیم از دایرکت دبیت استفاده کنیم و محصول جدیدی را به بازار ارائه دهیم.»

همایون محبوبی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری محصول پیمان گفت: «نسخه اولیه محصول پیمان  با ترکیب هشت api ایجاد شد که هر کدام از آنها کار خاصی را انجام می‌دادند. تیم ما با کنار هم چیدن این api‌ها توانست محصول پیمان را راهی بازار کند.»

او درباره چالش‌های ابتدایی این محصول تصریح کرد: «در جلسات متعددی که در سال ۹۶ تا ۹۷ برگزار کردیم در صدد آن بودیم که کسب‌و‌کارها از محصول پیمان بهره‌ ببرند اما این اتفاق نیفتاد زیرا در آن زمان کسب‌و‌کارهای دیجیتال معضلاتی داشتند و محصول هم مانند سایر استارتاپ‌ها نیاز به یک بازطراحی داشت و به نوعی با آنچه که می‌توانست مسئله اصلی کسب‌وکارها را حل کند تفاوت داشت.»


وجود یک میلیون تراکنش ماهانه در پیمان


محبوبی ادامه داد: «از پلتفرم دایرکت دبیتی که در سال ۱۳۹۶ ایجاد کردیم یک تست اولیه در بازار گرفتیم و سپس تغییراتی در آن اعمال کردیم اما توفیقی نیافتیم. سرانجام اواخر اسفند سال ۱۳۹۷ جلسه‌ای با حضور چند شرکت بزرگ IT کشور در خصوص الکترونیکی‌کردن عوارض آزادراهی برگزار شد و ما به عنوان کسب‌و‌کار پرداختی تصمیم گرفتیم محصولی ارائه دهیم که پلاک خودرو  را به حساب بانکی فرد متصل کند تا بدین صورت هر زمان که خودرو از آزادراهی عبور کند هزینه از حساب فرد کسر شود در نهایت محصول مدنظر را در هفته دوم اسفند سال ۱۳۹۷ دیزاین و  به بازار عرضه کردیم.»

به گفته محبوبی این محصول تحت عنوان ان‌اس‌وی در پلتفرم دایرکت دبیت روز ۲۸ اسفندماه به بازار عرضه و پروداکت مارکتینگ آن حل شد و فروشگاه‌های فروش اپلیکیشن، پی‌اس‌پی‌ها و.. شروع به استفاده از پیمان کردند و پیمان دوباره متولد شد. در حال حاضر پیمان ماهانه یک میلیون تراکنش دایرکت دبیت دارد.

او با اشاره به تعداد تراکنش‌های پیمان گفت: «پیمان هر ماه با ده درصد رشد در تراکنش همراه است و ۷ درصد هم رشد به صورت ماهانه در کاربران پلتفرم دارد.»

محبوبی به مقایسه این ارقام با حجم دایرکت دبیت انگلیس پرداخت و تشریح کرد: «۸۰ درصد مردم انگلیس از دایرکت دبیت استفاده می‌کنند که ۹۰ درصد آنها از این پلتفرم‌ها راضی هستند چرا که این سرویس از مزایای جذابی برخوردار است و کاربران به واسطه ویژگی‌هایی چون امکان بازگشت وجه، امکان برداشت تا سقف مشخص، امکان اطلاع‌رسانی در حال انجام تراکنش و…. برخوردار هستند.»


گریزی به روش‌های پرداخت‌ مرسوم در جهان


در دنیا روش‌های مختلف پرداخت وجود دارد که تعدادی از آنها در ایران هم مرسوم است اما پرداخت‌های عضویتی یا سابسکرایب بیس، کاندیداهایی هستند که روی پلتفرم دایرکت دبیت می‌توانند پیاده شوند و به نوعی تحول را در کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کنند.

همایون محبوبی با اشاره به حجم پرداخت دایرکت دبیت در اروپا گفت: «آمار ۲۰۲۱ اروپا نشان می‌دهد که ۲۰ درصد پرداخت‌‌ها، سهم پرداخت‌های اکانت بیس دایرکت دبیت هستند که عدد قابل ملاحظه‌ای است. همچنین رشد خوبی در این سرویس به نسبت‌ دیگر روش‌ها وجود دارد.»

این سرویس، برای پرداخت‌هایی از جنس مشتریان و کسب‌وکارهای شناخته شده یا تکرارشونده مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، پرداخت آبونمان ساختمان، شارژ کیف پول الکترونیک، خرید از سرویس‌های اینترنتی، پرداخت اقساط تسهیلات، حق بیمه، پرداخت رهن، اجاره و حق عضویت کاربرد بیشتری دارد.

محبوبی تصریح کرد: «در دنیا و مشخصاً اروپا سهم ۲۰ درصدی پرداخت‌های دایرکت دبیت نشان می‌دهد که این سرویس در یکسری از سرویس‌ها چقدر خوب مستقر شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.