راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از چکاوک چه خبر؟

مسئولان بانک مرکزی زمان بهره‌برداری کامل از طرح چک الکترونیک (چکاوک) را خرداد ماه امسال اعلام کرده بود اما با گذشت ۲۱ روز از موعد مقرر، هیچ خبری از پیشرفت این طرح نیست.

براساس آخرین آمار‌، در ۱۱ ماهه سال ۹۲ بیش از ۱۱ درصد چک‌های صادره، معادل ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار چک به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان، برگشت خورده که ۱۸ درصد نسبت به سال ۹۱ رشد داشته است.

بانک مرکزی با توجه به این شرایط به فکر ساماندهی چک افتاد. ابتدا در خرداد ماه سال ۹۱ اصلاحیه دستورالعمل افتتاح حساب جاری توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و در قالب بخشنامه‌ای در بهمن ماه‌‌ همان سال به شبکه بانکی ابلاغ شد.

پس از آن طرح چکاوک که با هدف راه‌اندازی سامانه‌ای جدید و الکترونیکی برای فرآیند صدور و وصول چک است، مطرح شد.

.

ویژگی‌های چکاوک

از ویژگی‌های این طرح، متحدالشکل شدن همه چک‌ها و قابلیت نقدشوندگی چک در تمامی شعب بانک‌ها با راه‌اندازی سامانه یکپارچه است.

ویژگی دیگر این سامانه انسجام و یکپارچگی آن با سایر سامانه‌های ملی پرداخت، مانند ساتنا و پایا است که علاوه بر تسریع و سهولت فرآیند تسویه بین بانکی و واریز وجوه به حساب مشتریان، امکان نظارت و کنترل بر فرایند نقدشوندگی چک و دسترسی به آمار و اطلاعات مربوط به چک‌های برگشتی را به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

به گفته مسئولان بانک مرکزی، از مزایای اجرای طرح چکاوک افزایش سرعت پردازش و نقدشوندگی چک‌هاست‌. با این سامانه‌ چک‌ها در دور‌ترین نقاط کشور حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت وصول می‌شود.

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی سال گذشته زمان بهره‌برداری کامل از این طرح مهم را خرداد ماه امسال عنوان کرد که با وجود گذشت ۲۱ روز از آن ماه، هنوز هیچ خبری مبنی بر اجرای آن اعلام نشده است.

اسفند سال گذشته احمدی دبیر کل بانک مرکزی گفت: با اجرای این طرح چک‌های صادر شده، در همه شعب بانک‌ها قابلیت نقد شوندگی خواهد داشت و به همین دلیل طی فرایندی باید اقداماتی در جهت راه‌اندازی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شود.

دبیر کل بانک مرکزی تصریح کرد: از طرف دیگر هماهنگی بین بانک‌ها برای وصول چک‌‌ها از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید صورت گیرد و این مسائل مقداری زمان‌بر خواهد بود، استقرار کامل این طرح نیازمند همراهی بانک‌ها و مردم است.

راه‌اندازی چکاوک می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه صدور چک بلامحل را برطرف کند و به طور قابل توجهی از میزان تشکیل‌ پرونده در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها بکاهد. با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری این طرح، تلاش بیشتر مسئولان بانکی و بانک مرکزی برای استقرار آن بسیار ضروری است.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.