راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح نظام کارمزد مطرح کرد / هیچ‌گونه کارمزدی بالاتر از مصوبه بانک مرکزی نباید دریافت شود

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اصلاح نظام کارمزد گفت: «باتوجه‌به اینکه هم شرکت‌های پرداخت و هم شبکه بانکی قصد داشتند تا درآمد ناشی از خدمات داشته باشند تا درآمد حاصل از سود، بانک مرکزی از مدت‌ها قبل تصمیم به اصلاح نظام کارمزد گرفت».

به گفته خاندوزی به‌منظور رسیدن به هدف افزایش درآمد از خدمات با ابلاغ مصوبه بانک مرکزی از تراکنش‌ها در شبکه پرداخت کارمزد دریافت می‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین تأکید کرد که بانک مرکزی سقفی برای دریافت این تراکنش در نظر گرفته که هیچ‌کس اجازه دریافت کارمزد بیش از سقف تعیین شده نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که از روز چهارم تیرماه اصلاح نظام کارمزد در شبکه پرداخت کلید خورد که تا کنون بخشی از اصناف شامل شرایط جدید شدند و به‌تدریج سایر اصناف نیز به این فرایند می‌پیوندند.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها صحبت از افزایش کارمزد کارت به کارت را مطرح کرده‌اند درصورتی‌که وزیر اقتصاد به‌هیچ‌عنوان صحبتی از این موضوع به میان نیاورده است. بلکه تغییر کارمزدی که پس از سال‌ها در حال رقم‌خوردن است تغییر کارمزد در شبکه پرداخت است.

چرا که بیش از ۱۰ سال است پذیرنده دستگاه‌ها و درگاه‌های پرداختی هیچ‌گونه کارمزدی بابت دریافت سرویس پرداخت نمی‌کردند و حالا باید بابت تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه پرداخت صورت می‌گیرد کارمزد پرداخت کنند که در ابتدای امر برای هر تراکنش زیر 600 هزار تومان 120 تومان کارمزد دریافت و به‌ازای هر تراکنش بالای 600 هزار تومان به میزان دو ده‌هزارم‌ تا سقف مبلغ 4 هزار تومان از پذیرنده کارمزد دریافت می‌شود.

از طرفی دیگر اگرچه در بخش کارت به کارت کارمزد آن با افزایش مواجه خواهد شد و کاربر مبلغ ۷۲۰ تومان تا مبلغ یک میلیون تومان کارمزد پرداخت می‌کند اما این عملیات در چارچوب شبکه شتاب صورت می‌گیرد که افراد به‌صورت شخصی پیش‌تر نیز هزینه کارمزد آن را پرداخت می‌کردند.

اما اتفاق جدید دقیقاً همان چیزی است که وزیر اقتصاد مطرح کرد. کارمزد شبکه پرداخت به‌ازای هر تراکنش تغییر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.