راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری بهسازان ملت در حاشیه الکامپ ۱۴۰۲ عنوان شد / گذار از محصول‌محوری به سرویس‌محوری

راضیه مینائی/ در سومین روز نمایشگاه الکامپ در غرفه بهسازان فردا، نشست خبری مدیرعامل شرکت بهسازان ملت از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فن‌‌آوران هوشمند بهسازان فردا برگزار شد. محمد صادقی در این نشست به تشریح عملکرد بهسازان ملت به‌عنوان بازوی اجرایی فناوری اطلاعات بانک ملت پرداخت و سرویس‌محوری به‌جای محصول‌محوری و رویکرد مشتری مداری را جزو شاخصه‌های مهم سیاستی شرکت بهسازان ملت معرفی کرد. طبق اعلام صادقی بهسازان ملت رویکرد جدیدی در حال حاضر در پیش گرفته‌ و می‌خواهد دیگر فقط ارائه‌کننده محصول نباشد و به سمت سرویس‌محور شدن برود.

محمد صادقی با اشاره به درهم‌تنیدگی بانک ملت و هلدینگ بهسازان فردا گفت: «شرکت بهسازان فردا نام جدایی از بانک ملت نیست ولی بانک ملت بدون بهسازان معنای متفاوتی دارد. رشد بهسازان فردا حاصل حمایت‌های بانک ملت بوده و در مقابل شرکت بهسازان نیز تمام تلاش خود را کرده که بانک ملت بتواند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.»

هلدینگ بهسازان فردا از سال 1373 تأسیس شده و 29 سال قدمت دارد. صادقی درباره مسیری که بهسازان تاکنون آمده، توضیح داد: «در این سال‌ها، شرکت بهسازان فردا سه دوره را پشت سر گذاشته است. دوره اول از سال 1373 آغاز شده و تا سال 1378 ادامه یافته است. چون این بازه، دوره تأسیس شرکت بهسازان بود فعالیت خاصی در شرکت انجام نشد. اما این شرکت از سال 1378 سراغ سامانه‌ای به نام سنجش رفت و فعالیت نرم‌افزاری خود را به‌صورت جدی آغاز کرد. در نتیجه فعالیت‌های این سال‌ها، هیئت‌مدیره آن دوره به سمت تدوین و اجرای یک استراتژی درست و بلندمدت در قالب جهشی که مبتنی بر فناوری بود، حرکت کردند.»


استراتژی ما باید مبتنی بر نیاز مشتری باشد


مدیرعامل شرکت بهسازان ضمن اشاره به همکاری بلندمدت این شرکت و بانک ملت تصریح کرد: «نگاه بانک ملت همیشه به مشتریان است. نگاه به مشتری همیشه استراتژی این بانک بوده است؛ چیزی که شاید دیگر بانک‌ها به آن توجه نداشتند. نیاز مشتری و خدمات مورد نیاز آن همیشه از دغدغه‌های این بانک بوده‌اند. شرکت بهسازان هم توانسته همپا و حتی گاهی جلوتر از رقبایش خدمات خوبی ارائه دهد. به همین علت ما توانستیم خدماتی را که مشتریان بانک ملت نیاز داشتند به آنها ارائه دهیم. ما در واقع بازوی اجرایی بانک ملت بوده‌ایم.»

صادقی معتقد است که در حال حاضر بهسازان فردا باز هم در یک دوره گذار قرار دارد و باید نگاه را به نوع سرویس‌ها و نیاز مشتریان تغییر داد. او تشریح کرد: «هم مشتریان حقیقی و هم مشتریان حقوقی ما فرق کرده‌اند. بعلاوه، نسل زد نیازها و انتظارات متفاوتی دارد. این نسل با سرویس‌های جهانی و کارکردهای سیستم‌های جهانی آشنایی دارند. این مسئله باعث شده انتظارات این نسل بالا رود. ما هم باید بتوانیم انتظارات آنها را برآورده کنیم.»

او افزود: «زمانی سامانه محب را داشتیم که انتظارات طیف زیادی از مردم را برآورده می‌ساخت اما الان به این شکل نیست. ما با ترکیب سرویس‌های خود با سرویس‌های حاکمیتی و سرویس‌هایی که از شرکایمان گرفته‌ایم باید بتوانیم نیازهای مشتریان را برآورده سازیم. چون رقبا و سایر بانک‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند.»

به اعتقاد مدیرعامل شرکت بهسازان ملت در زمینه فناوری باید آینده‌نگری و آینده‌پژوهی کرد و زیرساخت‌هایی را به وجود آورد که در آینده دور یا نزدیک پاسخگوی نیازها باشند. او گفت: «بهسازان نیز در استراتژی جدیدش به همین سمت در حرکت است. قبلاً خدمات را برای مشتریان ارائه می‌کردیم و به مشتریان حقوقی و شرکتی نگاه ویژه داشتیم اما اکنون در حال تغییر رویه هستیم و به سمتی می‌رویم که نگاه یکسانی به مشتریان حقیقی و حقوقی داشته باشیم. ما باید سعی کنیم بازار را بسنجیم و بسته به انتظاری که از بانک ملت و شرکت بهسازان وجود دارد، سرویس‌هایی را که مورد انتظار مشتری هستند، ارائه دهیم.»


به سمت Open API


صادقی باور دارد برخی از فناوری‌ها و واژه‌های آنها در ایران سوخته‌اند. این فناوری‌ها آن‌طور که بایدوشاید مورداستفاده قرار نگرفته‌اند. فقط به سمت آنها هجوم برده‌ایم اما در استفاده از آنها عمیق نشده‌ایم.

او در مورد فناوری Open API هم همین باور را دارد و توضیح می‌دهد: «شاید واژه Open API در ایران یک واژه سوخته باشد. سال‌های سال است که به سمت Open API رفته‌ایم اما به طور کامل از آن بهره نبرده‌ایم. هنوز نتوانسته‌ایم با استفاده از آن نیازهای مشتری را پوشش دهیم. اما ما با دید باز به سراغ Open API رفته‌ایم. به‌اندازه‌ای به سراغ این فناوری رفتیم که به آن نیاز داریم. ما هم باید موجبات رضایت مشتریان را فراهم کنیم، هم امنیت آنها را به خطر نیندازیم، هم به استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها کمک کنیم و هم در جهت انتفاع بانک و شرکت و شرکای تجاری قدم برداریم.»


سرویس‌محوری به‌جای محصول محوری


او در ادامه این نشست عنوان کرد: «به‌خاطر مسائل رگولاتوری و سیستم‌هایی که بانک مرکزی برای بانک‌ها تعیین کرده معمولاً بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس نمی‌توانند و فرصت نمی‌کنند محصولات کسب‌وکاری بانکی ایجاد کنند. اما در همین شرایط، بانک ملت کاملاً از شرکت بهسازان حمایت کرده است. ما هم توانسته‌ایم سرویس‌های بانک مرکزی را پیاده کنیم و هم سیستم‌ها و سامانه‌هایی را که خود بانک برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان نیاز دارد، ایجاد کنیم. علاوه بر این موارد، توانسته‌ایم سرویس‌هایی را که مجموعه‌های همکارمان نیاز داشته‌اند به آنها ارائه دهیم. ما سعی کردیم از بازار عقب نیفتیم.»

وی افزود: «در حال حاضر با رویکرد جدیدی که در پیش گرفته‌ایم می‌خواهیم زیرساخت‌هایی درست کنیم که دیگر فقط ارائه‌کننده محصول نباشیم و از این مرحله گذر کنیم و به سمت سرویس‌محور شدن برویم و سرویس ارائه دهیم. از طرف دیگر پلتفرم‌های مختلف ایجاد کنیم که بتوانیم با آن سرویس‌ها محصولات بانکی و کسب‌وکاری بسازیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.