راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

6 ذهنیت غلط مشتریان در مورد بیومتریک صدا

بسیاری از تصورات غلط در در مورد امنیت بیومتریک صدا وجود دارد، بنابراین اگر شما می خواهید دقیقا” در مورد چگونگی کار بیومتریک صدا اطلاعات داشته باشید نیاز است که موارد مطرح شده در این متن را مد نظر قرار دهید.

.

بیومتریک صدا چیست؟

به عبارت ساده، بیومتریک صدا، یک راه برای بررسی و شناسایی یک فرد به محض لاگین و انجام عملیات بانکی است، که این کار از طریق صدای وی صورت می گیرد. بدین صورت که صدای مشتری از قبل در بانک اطلاعاتی نگهداری می‌شود. لذا هنگام لاگین، صدای وی طی ده ثانیه با صدای رکورد شده وی مقایسه شده و در صورت تایید، مشتری شناسایی شده و اجازه لاگین و انجام عملیات به وی داده می شود.

بیومتریک صدا چیست؟
بیومتریک صدا چیست؟

سرعت پاسخگویی در سازمان‌هایی که بایستی به تعداد زیادی از مشتریان خود پاسخ دهند بسیار مهم و ضروری است. به طوری که حدود 50 درصد از تماس‌های گرفته شده به منظور احراز هویت مشتریان است. بنابراین، کاهش این زمان به معنی این است که شما می‌توانید در یک بازه زمانی به تعداد بیشتری از تماس‌ها پاسخ دهید و این بدان معناست که بهره وری بهتر شده و مشتریان زمان کمتری را منتظر می مانند.

بزرگترین فایده این روش برای مصرف کنندگان این است که شما اکنون دیگر لازم نیست یک کلمه رمز،عبارت یاد ماندنی را به خاطر داشته باشید شما فقط بایستی از صدای خود استفاده نمایید. با این حال، در مورد بیومتریک صدا بحث و نگرانی زیادی وجود دارد، لذا نیاز است که به نگرانی های مصرف کنندگان و سازمان‌ها در این زمینه بپردازیم.

.

1- برخی از مشتریان نگهداری اطلاعات بیومتریک صدای خود را دوست ندارند

بیومتریک صدا تنها ضبط صدای شما است نه چیز دیگر. هر بار که شما تماس می‌گیرد معمولا” تعامل شما ثبت می گردد و اغلب پیغام داده می‌شود که “تماس شما به منظور ارایه خدمات بهتر ضبط می شود”. لذا در روش بیومتریک صدا هم، صدای مشتری به منظور احراز هویت مشتری ثبت می شود و به نظر نمی رسد موضوع نگران کننده ای باشد.

.

2- اگر مشتری سرماخوردگی یا گلودرد داشته باشد صدای وی تغییر خواهد کرد، لذا احراز هویت کار نخواهد کرد

صدای انسان یک ابزار بسیار پیچیده ای است که از 50 صفات فیزیکی و رفتاری ساخته شده است. این شامل ویژگی های از قبیل تلفظ، تاکید، سرعت گفتار، لهجه، و همچنین عناصر فیزیکی مانند طول مجرای صوتی، شکل دهان و بینی است. این به این معنی است که حتی اگر شما بینی خود را مسدود نمایید و یا حتی با زبان های مختلف صحبت نمایید این قواعد با صدای شما تطبیق خواهد داشت.

.

3- یک مشتری می‌تواند خود را به جای دیگری جا بزند

برخی از افراد هستند که با تقلید صدا خود را به جای فرد دیگری جا می زنند این تشابه صدا ممکن است توسط گوش انسان قابل شناسایی نباشد، اما در زمان احراز هویت صدا توسط سیستم، بدلیل منحصر به فرد بودن و متفاوت بودن 50 صفت فیزیکی و رفتاری، امکان این اشتباه توسط سیستم وجود ندارد حتی این سیستم ها قابلیت تفکیک صدای دو دوقلوی همسان رو هم دارند.

.

4- اگر کسی صدای مشتری را روی تلفن خود ضبط و برای احراز هویت استفاده نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بایستی توجه داشت که این سیستم‌ها قابلیت تشخیص صدا ضبط شده از صدا پشت تلفن را داشته و هر چقدر هم صدا با کیفیت بالا ذخیره شود امکان سوء استفاده وجود نخواهد داشت.

.

5- اگر تماس یک مشتری از یک خیابان شلوغ انجام گیرد ممکن است سیستم کار نکند

این سیستم قادر به افتراق بین صدای شما و صدای پس زمینه است. بنابراین اگر صدای شما از یک جای شلوغ و در حال سرگرمی بالا برای این سیستم ها ارسال شود باز هم امکان شناسایی صدا وجود خواهد داشت.

.

6- آیا یک سازمان می تواند بدون اجازه مشتری صدای وی را برای احراز هویت استفاده نماید؟

این بسیار به قوانین کشور بستگی دارد، اما بسیاری از سازمان‌ها می‌دانند که بهترین راه برای معرفی بیومتریک صدا انجام آن با رضایت مشتری و با تشریح مزایای این روش تشخیص هویت است.

هیچ کدام از ما استفاده از کلمه رمز عبور را دوست نداریم، اما بدلیل اجبار و استفاده بلند مدت آن را پذیرفته ایم. اما با توجه به طبیعت انسان برای تغییر به منظور افزایش ضریب امنیت، استفاده از روشهایی مانند بیومتریک صدا ضروری است. استفاده از کلمه رمز عبور بدلیل بحث به خاطر ماندن آن، مباحث امنیتی و تنوع رمزهای عبور کار مشتریان را بسیار پیچیده کرده است لذا اگر ما می خواهیم که رمز منحصر به فرد بدون نیاز به خاطر سپردن و با امنیت و سرعت بالا برای احراز هویت داشته باشیم استفاده از روش بیومتریک صدا ضروری و حیاتی به نظر می رسد.

Craig Pumfrey is VP Marketing, EMEA, at NICE Systems

{محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی}

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.