راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با گسترش فناوری اطلاعات، بانک‌ها برای حفظ شعب خود چه می‌کنند؟

گراهام بیل، رئیس بانک نیشن­واید می‌گوید: «فناوری الکترونیکی نه تنها به از میان رفتن شعبه‌های بانک‌ها منجر نمی‌شود بلکه از تعطیلی آن‌ها جلوگیری می‌کند. آنچنانکه بانک‌های بارکلیز و آر.بی.اس اعلام کرده­‌اند که شبکه‌های شعبه‌های آن‌ها طی چند سال آینده به میزانی قابل ملاحظه محدود خواهد شد زیرا هر روز تعداد بیشتری از مشتری‌ها به استفاده از درگاه‌های اینترنتی و تلفن همراه برای انجام فعالیت‌های بانکی خود روی می‌آورند.»

همچنین شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیکی مدتی است مشغول جستجو برای یافتن بهترین و بیشترین استفاده از شعبه‌هایی هستند که تعطیل نخواهند شد. در حقیقت هدف، یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها با استفاده از فناوری پیشرفته‌تر و تعداد کمتر اما متخصص‌تر کارمندان است.

اما این سوال مطرح است که آیا برای حفظ شعبه‌ها و تعطیل نکردن آن‌ها راهی وجود دارد؟ بانک نیشن‌واید راهی برای این مشکل پیدا کرده است. این بانک تلاش کرده با نصب تجهیزات ویدئو کنفرانس داخل شعبه‌ها که به مشتری امکان می‌دهد با مشاوران وام مسکن از راه دور صحبت کنند از فناوری‌های روز در جهت تامین نیاز مشتری‌ها و حفظ آن‌ها استفاده کند. پروژه «اکنون نیشن‌واید» تاکنون در ۶۰ شعبه اجرا شده و در آینده در تعداد بیشتری از شعبه‌ها نصب خواهد شد.

بیل معتقد است در آینده مشتری‌ها از خدمات ویدئو کنفرانس در خانه خود و از طریق تبلت و لپ‌تاپ استفاده خواهند کرد. اما همچنین این فناوری به حفظ شدن شعبه‌ها و تعطیل نشدن آن‌ها کمک خواهد کرد. بکارگیری این فناوری در شعبه‌های دوردست که مشتری زیادی ندارند بسیار مناسب است و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که از لحاظ هزینه، حفظ این شعبه‌ها معقول خواهد بود.

بیل می‌گوید: «بسیاری از تحلیلگران می‌گویند فراگیر شدن استفاده از ابزار‌ها و درگاه‌های الکترونیکی سبب از میان رفتن اکثر شعبه‌های معمول بانک‌ها می‌شود اما ما چشم‌انداز دیگری را به وجود آورده‌ایم.»

بنا به اعلام نیشن‌واید، ۹۴ درصد مشتری‌هایی که از لینک ویدئویی استفاده کرده‌اند معتقدند این خدمات جایگزینی بسیار خوب برای ملاقات‌های حضوری است. به عقیده بیل، بانک نیشن‌واید اقداماتی انجام داده تا این سیستم را تا جایی که ممکن است شخصی کند. برای مثال، مشاوران از مشتری‌ها می‌پرسند آیا مایل هستید یک فنجان قهوه بنوشید و سپس با تیم داخل شعبه تماس بگیرید تا مشاوره دریافت کنید؟ به عقیده بیل راهی بسیار موثر برای تلفیق فناوری پیشرفته با تمام مزایای محیط شعبه وجود دارد.

بانک‌ها در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند همزمان با استفاده از فناوری‌های جدید و ارائه خدمات نو به مشتری‌ها از هزینه‌های خود بکاهند. این یک راه حفظ حیات است. این اقدام یک ضرورت است زیرا در محیط پررقابت کنونی اگر هزینه‌ها بالا باشد ارائه خدمات برای بلندمدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

شیوه بانک نیشن‌واید در ارائه خدمات ویدئو کنفرانس در داخل شعبه برای ارتباط مشتری با مشاوران وام‌های مسکن، هم راهی جدید برای ارائه خدمات به مشتری‌هاست و هم از تعطیل شدن شعبه‌های دوردست و کم‌مشتری جلوگیری می‌کند. یکی از مدیران بانک می‌گوید این خدمت مرحله نخست از مجموعه‌ای از خدمات نوآورانه و کاهش‌دهنده هزینه هاست.

منبع:شاپرک / finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.