راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز تولید و نوآوری تسکا به بهره‌برداری رسید / انتقال مرکز داده هوشمند به مرکز نوآوری تسکا در سال 1402

مرکز تولید و نوآوری شرکت تسکا افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. احداث این مرکز در اواخر سال 1399 آغاز شده بود و حالا بعد از دو سال مراسم افتتاحیه آن با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام برگزار و این مرکز وارد مرحله بهره‌برداری شد.

تسکا یکی از شرکت‌های‌ ارائه‌دهنده راهکارهای نوین فناوری اطلاعات و پرداخت الکترونیکی است که در سال 1399 از احداث یک مرکز تولید و نوآوری خبر داد. بعد از دو سال و طی کردن مراحل ساخت دوشنبه هفته جاری یعنی در روز 25 اردیبهشت 1402 اکبر قنبرپور، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از این مرکز بازدید کرد و در جریان آماده‌سازی مرکز نوآوری تسکا برای بهره‌برداری قرار گرفت.

در حاشیه این بازدید، فرزاد مقدم، بنیان‌گذار مرکز تولید و نوآوری تسکا و مدیرعامل شرکت تسکا در گفت‌وگو با «راه پرداخت» اظهار کرد: «شرکت تسکا، مجموعه‌ای خلاق و دانش‌محور است که در زمینه تولید و مونتاژ تجهیزات زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی شامل منابع ذخیره‌سازی، پردازشی، زیرساخت شبکه و امنیت اطلاعات فعالیت می‌کند. هدف اصلی این شرکت مشاوره، طراحی، تأمین، اجرا و پشتیبانی زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی و مراکز داده به متقاضیان است.»

او با بیان اینکه مجموعه تسکا در سال 1390 با هدف ارائه خدمات پیشرفته به مجموعه‌های با مقیاس متوسط و بزرگ‌ وارد بازار شد، در ادامه می‌گوید: «تسکا تلاش کرده که خلأ نبود دانش کافی، نگرش و انتخاب نادرست در خصوص تأمین تجهیزات مناسب و مرتبط با فعالیت کسب‌وکارها و سازمان‌ها را از طریق مشاوره به مجموعه‌ها در انتخاب درست تجهیزات رفع کند. با راه‌اندازی مرکز نوآوری تسکا، علاوه بر توسعه فعالیت‌های تسکا در زمینه تولید و مونتاژ بخشی از تجهیزات، انتقال مرکز داده هوشمند تسکا به مرکز نوآوری تسکا را نیز در نظر داریم که در این مرکز داده هوشمند سرویس‌های خاص به صنایع حساس ارائه می‌شود. از یک سال گذشته، ارائه این سرویس‌ها آغاز و با اقبال خوبی هم مواجه شده است.»

بنیان‌گذار مرکز تولید و نوآوری تسکا، نگاه مجموعه به این مرکز را آموزش‌محور می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: «در راستای این هدف قصد داریم از پتانسیل‌های شرکای خارجی خود استفاده کنیم و در این مرکز به نیروهای بومی منطقه آموزش دهیم.»

او درباره تسکا از ابتدا تا به امروز نیز توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: «مجموعه تسکا در سال 1390 با دو نفر نیروی انسانی فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر تعداد سرمایه انسانی تسکا 35 نفر است که در این زمینه سعی داریم با راه‌اندازی فازهای آتی مرکز نوآوری تسکا، از طریق انتقال دانش، نیروهای متخصص را افزایش داده و حفظ کنیم.»

مقدم در ادامه یکی از چالش‌های تسکا را مگامجوزها بیان می‌کند که به اعتقاد او این مسئله دست‌وپای مجموعه تسکا و سایر فعالان را برای خلاقیت و توسعه فعالیت‌ها می‌بندد و درباره سایر چالش‌ها نیز می‌گوید: «از سوی دیگر، بانک مرکزی، گمرکات، وزارت صمت و… سازمان‌هایی هستند که بیشترین چالش را با آنها برای پیشبرد امور تأمین و توسعه مجموعه داریم. علاوه بر این، نگهداشت نیروی انسانی نیز چالش بنیادی هم برای ما و هم برای سایر فعالان و شرکت‌هاست و این موضوع در مواردی ممکن است به نابودی یکسری از صنایع منجر شود. چالش نگهداشت نیروی انسانی، فشار زیادی برای مدیران مجموعه از نظر منابع انسانی و افزایش هزینه‌ها ایجاد می‌کند.»

مدیرعامل تسکا میزان اعتبار هزینه‌شده در پروژه احداث و راه‌اندازی مرکز نوآوری تسکا را چه به لحاظ زیرساخت فنی و چه به لحاظ ساختاری مجموعه تا به امروز معادل 350 میلیارد اعلام می‌کند و درباره بازدید امروز مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام توضیح می‌دهد: «امروز مرکز تولید و نوآوری تسکا افتتاح و فعالیت این مرکز آغاز شد. در فاز اول بهره‌برداری مرکز تولید و نوآوری تسکا، خط تولید و مونتاژ در این مرکز راه‌اندازی می‌شود و کلیه نیازهای تجهیزاتی سازمان‌ها در رده‌های بزرگ و متوسط، در این مرکز قابل‌ ارائه است.»

او ادامه داد: «در فاز دوم بهره‌برداری از مرکز نوآوری که در حال حاضر در حال اتصال فیبر نوری آن هستیم، کل مرکز داده هوشمند تسکا به مرکز تولید و نوآوری انتقال داده خواهد شد. در فاز سوم نیز بحث آموزش به نیروها را آغاز خواهیم کرد؛ بنابراین، با پیاده‌سازی این سه‌ فاز، راه‌اندازی مرکز نوآوری برای امسال برنامه‌ریزی ‌شده است که در این مسیر، تلاش شده تا از بهترین فناوری‌ها برای تجهیزات و از به‌روزترین ابزارها و امکانات آموزشی استفاده شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.