راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد سال ۲۰۲۲ آبان‌تتر منتشر شد / کاهش ۵۰درصدی زمان پاسخگویی به ۷۰۰ هزار کاربر فعال

رویداد ارائه گزارش عملکرد سالانه آبان‌تتر با عنوان «زمستان کریپتو رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» در ۲۵ اردیبهشت با حضور جمعی از فعالان حوزه رمزارز و اهالی رسانه برگزار شد.

در این رویداد فرهاد فلاح، قائم‌مقام آبان‌تتر؛ امید مولایی، مدیر بلاکچین و پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی این مجموعه به ارائه خلاصه‌ای از عملکرد این صرافی رمزارزی در حوزه‌های مختلف پرداختند.

فرهاد فلاح در ابتدای این رویداد اشاره کرد که عنوان این مراسم برداشتی از عنوان کتاب «کمونیسم رفت، ما ماندیم و خندیدیم» به قلم اسلاونکا دراکولیچ است. او ادامه داد: «تمام این سال‌ها جهان شاهد دوره گذار دات‌کام یا اینترنت بوده است. کسب‌وکارهایی شکل گرفتند، برخی شکست خوردند و عده‌ای که موفق شدند، به تسهیل زندگی روزمره کمک می‌کنند. برای ما هم این داستان در حوزه رمزارز، داستان دوره‌ای است که ایده‌ها شکل می‌گیرند، ساخته می‌شوند و برخی از بین می‌روند و برخی هم زنده می‌مانند و موفق می‌شوند. ما اسم این دوره را زمستان گذاشتیم و معتقدیم زمستان رمزارزی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ بازار ارزهای دیجیتال مانند هر بازار مالی دیگری، سیکل‌های مختلف و روزهای خوب و بد دارد.»


سفر آبان‌‌تتر از ۲۰۱۸ تا به امروز


ایده راه‌اندازی صرافی رمزارزی آبان‌تتر در سال ۲۰۱۸ و در ذهن گروهی پنج‌نفره از دانشجویان دانشگاه شریف ایجاد شد که بعدها هم‌بنیان‌گذاران این کسب‌وکار شدند. هسته اصلی این ایده، درک فاصله‌ای بود که بازار ایران با بازار رمزارز در سطح جهان داشت.

فلاح با اشاره به نقطه آغاز فعالیت آبان‌تتر مطرح کرد: «در زمانی که آبان‌تتر فعالیت خود را آغاز کرد، ورود به فضای رمزارزها شرایط متفاوتی نسبت به فضای امروز داشت؛ در آن زمان هزینه ورود به این حوزه برای کاربران ایرانی بسیار بالا بود. ما از آن زمان معتقد بودیم که ارزهای دیجیتال، آینده مالی دنیا خواهد بود و به همین دلیل ایده شکل‌گیری آبان‌تتر و تسهیل این حوزه برای ایرانیان برای ما ایجاد شد.»

در سال ۲۰۱۹، آبان‌تتر مثل سایر کسب‌وکارها در پاندمی کرونا تحت تأثیر ریزش چشم‌گیر بازارهای مالی سنتی و تزریق سرمایه افراد به بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفت.

در سال ۲۰۲۰ و با افزایش گرایش ایرانیان به بازار نوظهور ارزهای دیجیتال، آبان‌تتر با چالش پشتیبانی حجم بالایی از کاربران جدید روبه‌رو شد و تلاش کرد تا نیاز کاربران در این بازار مالی نوین را مطابق با استانداردهای جهانی به آنها پاسخ دهد.

در سال ۲۰۲۱ آبان‌تتر موفق شد طیف وسیع‌تری از توکن‌ها را به کاربران این صرافی ارائه کند. فلاح در این خصوص گفت: «آبان‌تتر، اولین صرافی ایرانی بود که توکن شیبا را به لیست خود اضافه کرد. این ارز در اولین روز لیست شدن، با حجم دو میلیون دلار معامله شد.»

در سال ۲۰۲۲ آبان‌تتر نیز مانند سایر فعالان این حوزه در جهان، تحت تأثیر چالش‌های فراوان قرار گرفت. مشکل اصلی بازار رمزارز در سال ۲۰۲۲ با سقوط لونا آغاز شد و در نهایت منجر به روندی نزولی برای سایر رمزارزها شد. فعالیت آبان‌تتر با ماجرای گالا و کاهش ارزش شدید این توکن دچار موانع فراوانی شد؛ اما این صرافی رمزارزی اقدام به جبران خسارت کاربران کرد. فلاح با اشاره به صندوق بیمه آبان‌تتر در این خصوص گفت: «به محض اطلاع از این اتفاق، ما در آبان‌تتر تصمیم گرفتیم ضرر کاربران‌مان را از محل صندوق بیمه آبان‌تتر جبران کنیم و یک ساعت بعد از این اتفاق، این خبر را در توییتی به کاربران خود اعلام کردیم. در این راستا معادل ۳۴۰ هزار دلار توکن گالا در این صرافی خریداری کرده و با توکن‌های فیک کاربران‌مان جایگزین کردیم.»


پشتیبانی کاربران به صورت ۲۴ساعته


بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ آبان‌تتر، این مجموعه به دنبال جذب حجم بالایی از کاربران جدید، تیم پشتیبانی و امور مشتریان خود را به ۴۲ نفر در این سال رسانده است. این تیم به صورت ۲۴ساعته از طریق چت آنلاین و از ۹ صبح تا ۱ بامداد از طریق تماس تلفنی، پاسخگوی نیاز کاربران آبان‌تتر است. طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۲ با وجود بزرگ شدن جامعه کاربران آبان‌تتر، به دلیل بهبودهای سایت و تولید محتوای آموزشی، نیاز کاربران برای مراجعه به تیم پشتیبانی کاهش یافته است.


توسعه محصولات بلاکچینی آبان‌تتر


تیم پروداکت آبان‌تتر از جولای سال ۲۰۲۲، فعالیت خود را در ساختاری جدید آغاز کرده و محصولات جدیدی به این مجموعه اضافه کرد. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه کردن ۳۳ شبکه واریز و برداشت
  • ایجاد و توسعه پورتفوی حرفه‌ای
  • سطح‌بندی کارمزدها
  • احراز هویت هوشمند
  • ارائه وایت‌لیست
  • طراحی و توسعه اپلیکیشن صرافی آبان‌تتر
  • لیست کردن ارزهای دیجیتال و توکن‌های جدید در آبان‌تتر

در ادامه این رویداد، امید مولایی، مدیر بلاکچین آبان‌تتر با اشاره به روند توسعه زیرساخت‌های این صرافی رمزارزی در سال ۲۰۲۲ گفت: «در سال جاری ما تمرکز خود را بر سه مورد زدآدرس (Zaddress)، استیکینگ (staking) و شبکه لایتنینگ (lightening network) معطوف کرده‌ایم.»

او با اشاره به خطر بلوکه شدن تتر برای کیف‌ پول‌های دیجیتال کاربران ایرانی ادامه داد: «یکی از اقدامات ما برای پیشرفت آبان‌تتر و ارائه خدمات بهتر به کاربران ایرانی، به کار گرفتن Zaddress در این مجموعه بود. تتر به‌عنوان اصلی‌ترین استیبل‌کوین در دنیا در رأس توجه کاربران ایرانی بوده و همیشه در معرض تهدید بلوکه شدن به‌واسطه تحریم‌هاست. ما با تحقیق و توسعه در واحد بلاکچین آبان‌تتر به شبکه خصوصی Zaddress رسیدیم و در سال ۲۰۲۲ آن را پیاده‌سازی کردیم و حالا در حال توسعه آن در سال ۲۰۲۳ هستیم تا در اختیار همه کاربران قرار داده و امنیت تتر آنها را تأمین کنیم.»

مولایی در ادامه گفت: «همزمان با آغاز به کار تیم فنی آبان‌تتر، ما در تلاش بودیم تا همه فرایند‌ها را درون مجموعه خودمان طراحی کنیم و توسعه دهیم و از امکانات آماده پرهیز کردیم تا خودمان به فرایندهای آبان‌تتر اشراف داشته باشیم. استیکینگ به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فیچرهای بلاکچین، همیشه مورد توجه ما بود و در سال ۲۰۲۲ موفق شدیم این امکان را پیاده‌سازی کنیم و امیدواریم در سال ۲۰۲۳ این امکان را در اختیار همه کاربران قرار دهیم.»

مدیر بلاکچین آبان‌تتر در پایان این ارائه با اشاره به هزینه بالا و سرعت پایین برای انتقال بیت‌کوین اضافه کرد: «در چند روز اخیر شاهد افزایش ۱۵۰دلاری فی در تراکنش‌های بیت‌کوین بودیم. این یکی از چالش‌های همیشگی در تراکنش‌های بیت‌کوین است و یکی از راه‌حل‌های آن استفاده از شبکه لایتنینگ است تا هم هزینه کاهش پیدا کند و هم سرعت انجام تراکنش بالا برود.»

مولایی با اشاره به اقدامات آبان‌تتر در این خصوص گفت: «ما شبکه لایتنینگ برای بیت‌کوین را در سال ۲۰۲۲ پیاده‌سازی کردیم و در سال ۲۰۲۳ آن را به‌عنوان یک شبکه امن و سریع در اختیار کاربران آبان‌تتر قرار خواهیم داد.»

به گفته مولایی، عمده تمرکز تیم فنی آبان‌تتر در سال ۲۰۲۳، توسعه قراردادهای هوشمند و ایجاد کیف پول دیجیتال شخصی برای هر کاربر است. این کیف‌ پول انحصاری، به کاربر اطمینان می‌دهد که معاملات در سطح بالایی از امنیت انجام خواهند شد.

او ادامه داد: «برنامه دیگر ما برای سال ۲۰۲۳، ایجاد آبان‌ولت یا کیف پول دیجیتال آبان‌تتر است و این محصول به صورت نرم‌افزار و وب مجزا به کاربران ارائه می‌شود و استیکینگ و معاملات در این ولت انجام خواهد شد.»


رشد منابع انسانی در صرافی آبان‌تتر


آبان‌تتر در سال ۲۰۱۸، فعالیت‌ خود را با یک تیم پنج‌نفره کوچک آغاز کرده و در سال ۲۰۲۲، در ۱۸ موقعیت شغلی اقدام به جذب سرمایه انسانی کرد و تا انتهای سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۲۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار شدند.

در بخش پایانی این رویداد، پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی آبان‌تتر به ارائه گزارشی از واحد منابع انسانی و مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه پرداخت. حسین‌زاده گفت: «سال گذشته در آبان‌تتر، ۲۸۰۰ رزومه دریافت کردیم و پس از ۲۱۳ مصاحبه شغلی، در نهایت ۳۲ همکار جدید به تیم ما اضافه شد.»

او درباره چشم‌انداز منابع انسانی این مجموعه ادامه داد: «ما در نظر داریم در انتهای سال ۲۰۲۳، به تیم ۱۵۰نفره دست پیدا کنیم.»

بر اساس گزارش منتشرشده توسط آبان‌تتر، ۷۰.۳ درصد از کارمندان این مجموعه، آقا و ۲۹.۷ درصد دیگر، خانم هستند. همچنین میانگین سنی مدیران آبان‌تتر ۳۳ سال و میانگین سنی کارمندان ۲۸ سال است.

حسین‌زاده در ارتباط با پراکندگی جغرافیایی کارمندان آبان‌تتر گفت: «ما در شهرهای مختلف ایران و جهان همکار داریم. ما همکارانی در لندن، دوبی، استانبول، ورامین و ساوه داریم که به صورت دورکاری با ما همکاری می‌کنند.»

حسین‌زاده در خصوص فعالیت‌های آبان‌تتر در حوزه مسئولیت اجتماعی با اشاره به حضور این مجموعه در زلزله خوی و همچنین تأمین دارو برای بیماران نیازمند گفت: «علاوه بر این، ما در آبان‌تتر سیستمی برای مصاحبه و توانمندسازی افرادی که از بهزیستی ترخیص می‌شوند طراحی کردیم تا این افراد با حفظ حریم شخصی، بتوانند آموزش ببینند و در مجموعه ما استخدام شوند.»

او ادامه داد: «استخدام توان‌خواهان نیز از مواردی است که در تیم منابع انسانی به آن توجه می‌کنیم. همچنین با همکاری سازمان بهزیستی در حال تدوین برنامه‌ای آموزشی در حوزه فرانت برای تربیت کودکان در حال ترخیص هستیم.»

او بیان کرد که این مجموعه در تلاش است تا بعد از آموزش، این افراد را در آبان‌تتر یا شرکت‌های مرتبط جذب کند.

منبع رسانه رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.