راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صادق فرامرزی از عمر کوتاه مدیریتی مدیران بانک‌ها می‌گوید / فرصتی برای شکست ‌مجدد در طرح اصلاح کارمزد نیست

اگر نگاهی به عمر مدیریتی مدیران بانکی داشته باشیم، می‌بینیم که میانگین عمر مدیریتی آنها زیر یک سال است و در این دوره کوتاه‌مدت اکثر آنها تصمیمات هیجانی می‌گیرند تا نتیجه کارشان را مثبت نشان دهند و این تصمیمات اثری جدی روی سازمان‌ آنها می‌گذارد. از طرفی معاونت فناوری نوین بانک مرکزی را داریم که عمر مدیریتی در آن بالای چهار سال است؛ معاونتی که در آن تصمیمات جدی گرفته می‌شود. سؤال اینجاست که این معاونت توانسته مسیر کسب‌و‌کارهای فناوری را تسهیل کند؟

صادق فرامرزی، نایب‌رئیس نصر تهران در گفت‌و‌گو با میثم سلیمانی در قسمت پنجم برنامه اتاق آبی از دلیل عمر کوتاه مدیریتی مدیران بانک و پرداخت می‌گوید.

صادق فرامرزی با اشاره به بحث مدیریت ریسک می‌گوید: «در دو سال گذشته بحث مدیریت ریسک را به‌عنوان موضوع اصلی گرفتاری مدیریت خودمان مطرح کردم. مدیریت ریسک یعنی پوانته‌کردن ریسکی که در یک تصمیم وجود دارد با فواید آن قضیه و آن چیزی که ما به‌عنوان مدیریت ریسک در قالب اجرا عمل می‌کنیم عمدتاً حذف ریسک است که بالأخره کار را راحت می‌کند و در نهایت این موضوع باعث می‌شود بسیاری از تصمیمات جدی گرفته نشود یا برای گرفته‌شدن این دست تصمیمات زمان زیادی طول بکشد. اغلب کارهای مهم وقتی عملیاتی می‌شود که از زمان آن گذشته و فایده ندارد که مصداق این موضوع زیاد است. همه مدیران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که احتمالاً از آن قاعده متوسط عمر یکساله مدیریتی تبعیت خواهند کرد، پس در چنین دوره‌‌ای چرا باید سراغ ریسک بروند؟»


تصمیم هیجانی اگر معقول باشد اصلاً بد نیست


فرامرزی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کردید عمر مدیریتی خودتان هم یک سال باشد گفت: «در شرکت‌های خصولتی و دولتی تیم با تیم عوض می‌شود و این واقعیتی است که وجود دارد و وقتی نفر جدید می‌آید، تیم معتمد خودش را بر سرکار می‌آورد و فکر می‌کنم همه مدیرانی که چندین دوره جابه‌جا شدند با این موضوع کنار آمدند. این دوره کوتاه مدیریتی ممکن است باعث شود مدیران تصمیمات هیجانی بگیرند که عجیب نیست. مدیریت در دوره‌های مختلف تعاریف متفاوتی داشته است. خیلی سال پیش به کسی می‌گفتند مدیر که برنامه‌ریزی کند. بعدها گفتند مدیر کسی است که متعهد به نتیجه باشد و الان کماکان در دوره‌ای هستیم که می‌گویند مدیر باید خلق ارزش کند.»

او ادامه داد: «با توجه به طول عمر مدیریتی زیر یک سال، طبیعی است که وقتی یک مدیر به این جمع‌بندی می‌رسد، نتیجه می‌گیرد که فرصت برای خلق ارزش احتمالاً نداشته باشد و سعی می‌کند در دو الی سه ماه اول یک اثر بگذارد. چند ماه اول انتصاب به دلیل اینکه گرفتاری سازمان هنوز در مدیر جدید رسوخ نکرده و پرسنل از مدیر جدید شناخت کامل ندارند؛ در نتیجه مدیر می‌تواند درست‌تر پرسنل را به کار بگیرد. همچنین حرف‌شنوی سازمان بالاسری مخصوصاً در سازمان‌های خصولتی و شرکت‌های زیرمجموعه بانکی در ماه‌‌های اول به دلیل اینکه مدیر تازه منصوب شده بیشتر است.»

به عقیده صادق فرامرزی، تصمیم هیجانی اگر معقول باشد اصلاً بد نیست و اسم این تصمیمات هیجانی نیست؛ به آنها گفته می‌شود تصمیمی که زودتر منتج به نتیجه می‌شود. اگر مدیر، سازمان را کاملاً نشناسد و شناخت کامل از سازمان بالاتری نداشته باشد، ممکن است تصمیمی که زود می‌گیرد اذیت‌کننده باشد.

نایب‌رئیس نصر تهران با اشاره به هلدینگ صاد می‌گوید: «تأسیس یک نهاد در یک مجموعه بزرگ بانکی کار سختی است.»


تمام ارگان‌ها باید پای کار باشند


در ادامه او با اشاره به عمر مدیریتی طولانی‌مدت و اثرگذاری در این دوره چهارساله در معاونت فناوری اطلاعات نوین بانک مرکزی گفت: «حتماً اثرگذار بوده‌اند، اما نکته اینجاست که تصمیمات را فقط یک نفر نمی‌گیرد و تغییرات به طور فوری باعث نتیجه نمی‌شود. برای مثال کارمزد که بحث روز است اصلاً به نظر من خواسته بانک مرکزی نیست و همه ارکان باید دور هم جمع شوند و پای کار بیایند.»

فرامرزی می‌گوید: «به نظر من طرح اصلاح نظام کارمزد شجاعت می‌خواهد. همین‌ که یک نفر این شجاعت را دارد که بالأخره سراغ گرفتن کارمزد از پذیرنده رفته، شجاعت کرده ولی همین شجاعت اگر اجزایش چسبیده نباشد با شکست مواجه می‌شود و اگر این دفعه شکست بخورد دیگر درست نمی‌شود چون یک‌ بار دیگر هم این طرح شکست‌ خورده است. به نظر من از دارنده کارت هم باید کارمزد گرفته شود و در این مدل جدید هم دارنده کارت بالأخره باید کارمزد بدهد.»

او ادامه داد: «این مدل بر اساس بازار فعلی طراحی‌ شده و بر اساس مدل بازار آتی خودش را طراحی می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. اما نکته این است که تابو کارمزد گرفتن از پذیرنده شکسته شده است. تیم فعلی طراحی هوشمندی برای اصلاح نظام کارمزد ریخته، اما آنها به تنهایی نمی‌توانند از پس کار بربیایند و سایر ارگان‌ها و نهادها همگی باید به این تیم کمک کنند. اگر این دفعه طرح شکست بخورد خیلی سخت می‌شود و دیگر فرصت تغییر نخواهد بود.»

نایب‌رئیس نصر تهران در پایان درباره شش ماه سال سخت ۱۴۰۱ گفت: «روزهای سخت زیادی داشتیم و به‌عنوان پدر خانواده نصر تهران می‌خواستیم فعالان این حوزه پیدا و در مرحله بعد آزاد شوند که ناگهان این تعداد زیاد شد و حدود ۱۵۰ نفر پیرو این قضایا آزاد شدند. فرایند سختی بود، زیرا تعدادی از بچه‌ها پیدا نمی‌شدند و برای من سخت بود که به بچه‌ها حکم بد بدهند چون احکام ترسناکی می‌آمد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.