راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کرد / انحلال بانک‌های ناتراز در دنیا مرسوم است

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی ضمن بیان اینکه مجوز واردات با رمزارزها به معنی تعیین تکلیف قانونی رمزارزها نیست، گفت: «در دنیا هم مرسوم است که اگر بانکی ناترازی داشته باشد، به‌گونه‌ای که با اخطار و تذکر نیز اصلاح نشود، مسیر گریز و انحلال را طی می‌کنند و بین بانک‌های رسمی در بحث انحلال برای رفع مشکل ناترازی با انحلال مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز فرق وجود دارد.»

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سیاست‌های جدید بانک مرکزی از جمله انحلال بانک‌های تورم‌زا تا شهریورماه با توجه‌ به تجربه انحلال مؤسسات اعتباری اظهار کرد: «انحلال بانک‌ها از موضوع مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که فعالیت این مؤسسات مشکل‌آفرین شد، متفاوت است. در دنیا هم مرسوم است که اگر بانکی ناترازی داشته باشد، به‌گونه‌ای که با اخطار و تذکر نیز اصلاح نشود، مسیر گریز و انحلال را طی می‌کنند.»

او ادامه داد: «در این شرایط به بانک دیگری مأموریت داده می‌شود تا مشتریان این بانک را که در آن سپرده‌ دارند، متقبل شود و مسئولیت این سپرده‌ها را بپذیرد و برای مشتریان این امکان ایجاد شود که با انحلال بانک قبلی و ادغام در بانک جدید هر زمان به سپرده‌های خود دسترسی داشته باشند و برداشت کنند. البته وقتی انتقال سپرده به یک بانک معتبر صورت می‌گیرد، برای بسیاری انگیزه‌ای برای برداشت سپرده هم ایجاد نمی‌شود. »


رمزارزها پول و دارایی نیستند


رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی به‌عنوان بانک بانک‌ها مسئولیت حفظ سپرده‌‌های مردم در نظام بانکی را به عهده می‌گیرد، گفت: «بنابراین بین بانک‌های رسمی در بحث انحلال برای رفع مشکل ناترازی با انحلال مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز فرق وجود دارد.»

مصباحی‌مقدم درباره تعیین تکلیف موضوع رمزارزها و توافق برای تدوین قانون در این حوزه نیز توضیح داد: «درباره رمزارزها فعلاً هیچ‌گونه تعیین تکلیف قانونی نشده و از نظر قانون، رمزارزها اعتبار ندارند. البته ظاهراً وزارت صمت مصوبه‌ای نسبت به تولید رمزارزها دارد که رمزارزهایی که زیر نظر خود وزارت صمت تولید می‌شود و برای واردات کالاها استفاده می‌شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد، اما این به معنای تعیین تکلیف قانونی رمزارزها نیست. موضوع رمزارزها در سیاست‌های پولی و بانکی که در مجمع تشخیص مصلحت در دستور کار بوده موضوع مطرح‌شده‌ای است، اما هنوز تبدیل به سیاست نشده‌ است.»

او با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ام که رمزارز را پول نمی‌دانم، تأکید کرد: «اعلام کرده‌ام که رمزارز را پول و فراتر از آن دارایی نمی‌دانم. مال آن چیزی است که عقلاً برای آن مالیت و ارزش قائل هستند و رمزارزها هنوز به چنین نقطه‌ای نرسیده‌اند که عقلای عالم آن را مال بدانند. بخشی از مردم با رمزارز کار می‌کنند و شاید هم آن را مال بدانند، اما یک نوع پذیرش عام عقلایی پیدا نکرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.